Novinky

  • 16.06.2022 Good V Melbourne budou od příštího roku závodit F2 i F3.

  • 19.05.2022 Good Choť Sergia Péreze mu povila třetí dítě, syna Emilia.

  • 13.05.2022 Good Jack Doohan o víkendu otestuje v Kataru vůz stáje Alpine z roku 2021.

Facebook Instagram

Po Bearmanově penalizaci se stal prvním vítězem sezony Hadjar, Staňkův závod zhatil defekt

Po Bearmanově penalizaci se stal prvním vítězem sezony Hadjar, Staňkův závod zhatil defekt

FIA F3 v Bahrajnu – sprint

Do cíle prvního závodu letošní sezony FIA F3 dorazil na první příčce Oliver Bearman. Po penalizaci pěti sekund za překračování traťových limitů ovšem putovalo vítězství do rukou Isacka Hadjara. Roman Staněk dojel po defektu pneumatiky až na 24. pozici.

FIA F3 se letos stejně jako F2 vrací k dvojzávodovému formátu. Zatímco nejprve bude na závodníky během letošních víkendů čekat sobotní sprint, na jehož roštu dojde k otočení nejrychlejší dvanáctky z kvalifikace, v neděli pak přijde na řadu štědřeji bodově hodnocený hlavní závod víkendu.

Do prvního sprintu sezony v Bahrajnu vyrážel z první příčky nováček O´Sullivan. Za ním stáli Bearman, Vidales, Hadjar, Smoljar, Maloney, Correa, Martins, Saucy a Staněk. Český závodník, který se pro letošní sezonu přesunul k týmu Trident, se v kvalifikaci blýsknul druhým časem a v neděli ho čeká start z první řady.

Pro vítěze kvalifikace Colapinta začal sprint z 11. pozice. Původně třetí nejrychlejší kvalifikant Maini musel začínat z boxů. Tímto způsobem byl Ind potrestán za to, že během kvalifikace nezastavil na vážení. Z boxové uličky bude muset začínat i v neděli. Penalizován byl po kvalifikaci i Simmons za zdržení Smoljara. Formálně dostal penalizaci tří míst. V kvalifikaci ale skončil 29. a vzhledem k Mainiho testu v podobě startu z boxové uličky na této pozici zůstal i po uplatnění trestu.

Zak O´Sullivan vyrážel do prvního závodu víkendu z pole position. Foto: Carlin



Teplota trati činila před startem závodu 41,1 stupňů. Vzduch měl 21,8 stupňů.

Úvodní metry se nesly ve znamení britské bitvy o vedení. Bearman se totiž pokoušel dostat před O´Sullivana. Loňský šampion britského seriálu GB3 ale za sebou Bearmana, který loni vybojoval tituly v německé a italské F4, udržel. Třetí zůstával Vidales. Špatnou zprávu brzy slyšeli čeští fanoušci. Staněk totiž hlásil do vysílačky, že má defekt pneumatiky. Propadal se tak pořadím a navíc musel k mechanikům. Pozdější záznam ukázal, že si pneumatiku poškodil po kontaktu s Colapintem.

Na konci prvního kole připravil Vidalese o třetí pozici Hadjar. Španěl mu ale předjetí vrátil na cílové rovince. S Hadjarem si navíc poradil i Maloney. Francouz se tak najednou propadl až na pátou příčku. Bojovalo se mimo jiné i o sedmé místo mezi jezdci ART Grand Prix Martinsem a Correou. Martins zatím svou pozici uhájil.

V nájezdu do třetího kola vedl O´Sullivan před Bearmanem o více než sekundu. Třetí zůstával Vidales. Následovali Maloney, Hadjar, Smoljar, Martins a Correa. O devátou příčku probíhal boj mezi trojicí Leclerc, Saucy a Collet.

Staněk se po zastávce v boxech nacházel s velkou ztrátou na poslední 30. příčce. Ve čtvrtém kole jsme mohli v boxech vidět i druhého účastníka postartovního incidentu Colapinta. Na jeho voze se měnilo přední přítlačné křídlo.

Naděje Roman Staňka zhasly velmi brzy. Foto: Trident



Mezitím se změnila situace v boji o třetí místo. Na něj se dostal Maloney. Čtvrtý už byl Smoljar, pátý Hadjar a až na šestou pozici se propadl Vidales. O pár momentů později se navíc měnil i lídr závodu. Bearman se dotáhnul na O´Sullivana a v pátém kole ho definitivně zdolal.

Po Staňkovi a Colapintovi se dostali do problémů další jezdci. Mezi Martinsem a Saucym totiž došlo při souboji o osmé místo ke kontaktu. Zatímco Saucy incident odnesl poškozením předního přítlačného křídla, Martins defektem zadní pneumatiky. Oba tak museli do boxů. U Martinse ale bylo odhaleno při zastávce i poškozené zavěšení a závod tak pro něj skončil. Saucy se po opravě vrátil na trať.

Pokračoval propad ze třetí pozice startujícího Vidalese. Španěla nejprve připravil o šesté místo Correa. O pár momentů později ho navíc pokořil i Leclerc a pilot Camposu tak byl odsunut na osmou příčku. Plné ruce práce měl i Maloney. Těsně za ním totiž stále jezdili čtvrtý Smoljar s pátým Hadjarem. Smoljar bojoval o pódium, ačkoli původně neměl v Bahrajnu vůbec startovat, neboť jeho hlavní sponzor SMP Racing se kvůli požadavkům ze strany FIA na ruské jezdce rozhodl ukončit evropský program. MP Motorsport se ale nakonec rozhodl dát Smoljarovi ještě v Bahrajnu šanci.

V boxech se objevil Crawford. Američan, který do té doby figuroval na 16. příčce, si mimo záběry kamer poškodil přední přítlačné křídlo a to tak muselo být vyměněno. Mechaniky znovu navštívil i Saucy a tentokrát už u nich zůstal. Švýcar totiž ze závodu po předchozím poškození předního křídla odstoupil.

Ve 12. kole z dvaceti už Bearmanův náskok na O´Sullivana narostl na dvě sekundy a půl. Pilot Premy tak byl stále blíže k zisku vítězství hned při své premiéře v šampionátu. Maloney mezitím dokázal na třetí pozici poodjet Hadjarovi se Smoljarem, kteří si prohodili pozice a zatímco Hadjar byl čtvrtý, Smoljar spadl na páté místo. Mezi O´Sullivanem a Maloneym se pohyboval rozestup kolem jedné sekundy.

Oliver Bearman dlouho mířil za vítězstvím. Foto: Prema



O´Sullivan se později propadl a čtyři kola před koncem už figuroval na páté příčce. Pilotovi Carlinu již odcházely pneumatiky. Hadjar se posunul před Maloneyho a figuroval tak na druhé příčce, zatímco Barbadosanovi patřilo třetí místo. Smoljar byl čtvrtý a k O´Sullivanovi se dotahoval Leclerc.

V potížích se ocitl další závodník. S defektem pneumatiky totiž zajel do boxů Kari, který měl kontakt s Martím. Finský navrátilec dostal v Bahrajnu šanci od Jenzeru, není ale jisté, že ho uvidíme i v dalších závodních víkendech.

Dvě kola před koncem šli nahoru Leclerc i Smoljar. Zatímco Monačan zdolal O´Sullivana a posunul se na pátou příčku, Smoljar sebral pozici Maloneymu a měl tak ve svých rukou poslední pódiovou pozici. Leclerc si v posledním kole ještě vyšlápl na Maloneyho a na okamžik se před něj skutečně dostal. Pak ale vycestoval z dráhy a pilot Tridentu si tak vzal pozici zpátky. Oba se přetahovali až do posledních metrů, nakonec ale Maloney čtvrté místo udržel.

Bearman projel cílem na prvním místě a zdálo se, že se bude moct radovat při své premiéře z vítězství. Brit ale po průjezdu cílem obdržel pětisekundový trest za překračování traťových limitů a to ho odsunulo na druhou pozici. Vítězem se tak nakonec stal junior Red Bullu Hadjar, pro kterého se rovněž jednalo o první závod ve FIA F3. Bronzový výsledek si připsal Smoljar.

Kromě první šestice ve složení Hadjar, Bearman, Smoljar, Maloney, Leclerc a O´Sullivan bodovali také sedmý Collet, osmý Frederick, devátý Correa a desátý Vidales. Dvacátým místem skončila premiéra ve FIA F3 pro Trulliho, syna bývalého pilota F1. Staněk nakonec obsadil 24. místo, vítěz kvalifikace Colapinto 25. příčku. Kromě Saucyho a Martinse nakonec nedojel ani Martí, který odstoupil v závěru.

Čtvrtý Maloney si připsal bonusový bod za nejrychlejší kolo závodu a má tak nyní stejně bodů jako třetí Smoljar.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Isack Hadjar Hitech GP Mecachrome - 20 10
2. Oliver Bearman  Prema Mecachrome +1,500 20 9
3. Alexander Smoljar  MP Motorsport Mecachrome +3,500 20 8
4. Zane Maloney Trident Mecachrome +5,600 20 7+1
5. Arthur Leclerc Prema Mecachrome +5,600 20 6
6. Zak O'Sullivan Carlin Mecachrome +8,800 20 5
7. Caio Collet MP Motorsport Mecachrome +9,100 20 4
8. Kaylen Frederick HitechGP Mecachrome +11,400 20 3
9. Juan Manuel Correa ART Grand Prix Mecachrome +12,100 20 2
10. David Vidales Campos Racing Mecachrome +19,100 20 1
11. William Alatalo Jenzer Motorsport Mecachrome +21,200 20 0
12. Reece Ušijima Van Amersfoort Racing Mecachrome +21,800 20 0
13.  Jonny Edgar Trident Mecachrome +28,300 20 0
14. Ido Cohen Jenzer Motorsport Mecachrome +29,900 20 0
15. Kush Maini MP Motorsport Mecachrome +30,700 20 0
16. Nazim Azman Hitech GP Mecachrome +34,800 20 0
17. Rafael Villagómez Van Amersfoort Racing Mecachrome +34,900 20 0
18. Ayrton Simmons Charouz Racing System Mecachrome +44,800 20 0
19. Francesco Pizzi Charouz Racing System Mecachrome +45,600 20 0
20.  Enzo Trulli Carlin Mecachrome +46,500 20 0
21. Brad Benavides Carlin Mecachrome +53,400 20 0
22. László Tóth Charouz Racing System Mecachrome +53,700 20 0
23. Hunter Yeany Campos Racing Mecachrome +54,200 20 0
24.  Roman Staněk Trident Mecachrome +1'07,100 20 0
25.   Franco Colapinto Van Amersfoort Racing Mecachrome +1'16,600 20 0+2
26.   Niko Kari Jenzer Motorsport Mecachrome +1'39,300 20 0
27. Jak Crawford Prema Mecachrome +1'40,400 20 0
DNF Pepe Martí Campos Racing Mecachrome - 19 0
DNF Grégoire Saucy ART Grand Prix Mecachrome - 7 0
DNF  Victor Martins ART Grand Prix Mecachrome - 5 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Hadjar 10, 2. Bearman 9, 3. Smoljar 8, 4. Maloney 8, 5. Leclerc 6, 6. O´Sullivan 5, 7. Collet 4, 8. Frederick 3, 9. Correa 2, 10. Colapinto 2, 11. Vidales 1.

Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 15, 2. MP Motorsport 14, 13. Hitech GP 13, 4. Trident 8, 5. Carlin 5, 6. ART Grand Prix 2, 7. Van Amersfoort 2, 8. Campos 1.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA F3