Novinky

  • 09.01.2025 Neutral TAG Heuer nahrazuje Rolex v pozici časoměřiče F1

  • 05.01.2025 Good Tomáš Ouředníček vyhrál 5. etapu Rally Africa Eco Race

  • 27.12.2024 Good Ferrari Sainzovi darovalo SF-75, ve kterém zvítězil na Silverstonu

Facebook Instagram

Bearman potřetí na nejvyšším stupni, Hadjarovi nevyšel risk

Bearman potřetí na nejvyšším stupni, Hadjarovi nevyšel risk

F2 v Lusailu - sprint

Bearman slaví třetí vítězství v sezoně. V úvodu se sice Brit propadl za Hadjara, ten ale později začal bojovat s opotřebenými pneumatikami a ztrácel dech, díky čemuž se pilot Premy mohl vrátit do čela. Hadjar po hodinách nakonec skončil až čtvrtý. Lídra šampionátu Bortoleta, který byl klasifikován na páté pozici, sice porazil, Brazilec si ale vedení v průběžném pořadí udržel. Před nedělním hlavním závodem činí jeho náskok 2,5 bodu.

Do předposledního sprintu letošní sezony odstartoval z pole position Bearman. Budoucího pilota Haasu doplnil v první řadě Hadjar. Dále se jezdci seřadili v pořadí Göthe, Crawford, Verschoor, Beganovic, Martins, Bortoleto, Aron, Antonelli, Martí, Maini, Esterson, Browning, Mijata, Dürksen, Maloney, Cordeel, Bennett, Mansell, Villagómez a Shields.

Jako lídr šampionátu vstupoval do závodu Bortoleto. Bylo ale otázkou, zdali Brazilec udrží vedení i po skončení sprintu. Druhý Hadjar za ním totiž zaostával pouze o 4,5 bodu. Na startu měl navíc lepší výchozí pozici.

Většina pilotů zvolila pro závod tvrdou směs pneumatik. Někteří se ale rozhodli zariskovat se střední sadou. Mezi ně patřil mimo jiné právě Hadjar. Vzduch měl před startem 19 stupňů, asfalt 23.

Bearman měl sice nejlepší odpich, Hadjar se ale pověsil hned za něj a nechtěl mu dát nic zadarmo. Pilot Premy ale Francouzův nátlak ustál a udržel se ve vedení. Do akce nakonec vyrazilo jenom 21 pilotů. Martí totiž neodstartoval. Tým Campos u něj před startem objevil technické potíže.

Bearman a Hadjar se už během prvního kola odpoutali od svých pronásleovatelů. U Hadjara bylo znát, že jede na rychlejším středních pneumatikách a stahoval Bearmana. V první zatáčce druhého kola přišel od juniora Red Bullu náznak útoku, ke změně pořadí ale nedošlo.

Na třetí pozici se v prvním kole posunul Martín. Za Francouzem následovali Crawford, Verschoor, Aron, Göthe a Bortoleto. Brazilcovi v tuto chvíli reálně hrozilo, že přijde o průběžné vedení.

V první zatáčce sice Hadjar ještě neuspěl, o několik okamžiků později už ano. Dostal se před Bearmana a stal se novým lídrem závodu. Vzápětí navíc začal ujíždět a dokonce zaznamenal nejrychlejší kolo závodu. Netrvalo dlouho a už vedl o více než jednu sekundu. Otazník ale visel nad tím, jak zvládne hospodařit s pneumatikami. Střední sada totiž měla podle předpokladů odcházet rychleji než tvrdá.

V úvodních kolech nebyla nouze ani o horké chvilky. Došlo ke kolizi mezi Estersonem a Villagómezem. Američan si okamžitě stěžoval, že do něj mexický pilot najel. Ostře se bojovalo také mezi Mijatou a Antonellim. Japonec si nebral servítky a při útoku na budoucího pilota Mercedesu došlo ke kontaktu. Po něm létaly z Antonelliho vozu kusy karbonu.

Hadjar uháněl na čele. V pátém z 23 kol vedl před Bearmanem už o více než tři sekundy, kdežto Bortoleto stále zůstával osmý. Vzápětí se ale objevily potíže u Götheho, který do té doby jezdil právě před Bortoletem. Pak se ale ze zádi jeho monopostu vyvalil dým. Bylo jasné, že závod pro něj končí.

Isack Hadjar zpočátku kraloval, pak se ale projevilo opotřebení střední směsi pneumatik. Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool



Drama se začalo rozvíjet v bitvě o třetí místo. Martins totiž čelil tlaku ze strany Crawforda. Prozatím to zvládal s úspěchem. Pak byl po Götheho odstoupení vyhlášen režim virtuálního zpomalovacího vozu. Bylo potřeba odklidit vůz německého pilota. Navíc existovalo riziko, že na dráze zůstaly olejové skvrny.

Crawford byl hodně nedočkavý. Těsně před restartem totiž měl problém dobrzdit. Chybělo jen málo a sestřelil Martinse. To se sice přece jen nestalo, Američan ale ztratil a zůstával tak čtvrtý.

V osmém kole přišlo očekávané. V době, kdy si to Martins s Crawfordem rozdávali o třetí místo, hlásil Hadjar, že mu začínají odcházet pneumatiky. Stejnou sadu jako Hadjar zvolil pro start také Martins. Bylo zřejmé, že i u něj se dostavila degradace. Souboje mezi Martinsem a Crawfordem využívali i další a za pilotem stáje ART Grand Prix vznikal početný vláček vozů. Na jeho konci čekal na příležitost lídr šampionátu Bortoleto.

Martins se bránil zuby nehty, což se nelíbilo Crawfordovi. Pilot stáje DAMS si stěžoval, že si Martins počíná nebezpečně.

Propad výkonnosti středních pneumatik začínal být znát stále více. Bearman stáhl Hadjarův náskok na čele pod tři sekundy. Stupňovaly se i potíže Martinse, který ovšem nadále zůstával před Crawfordem. V desátém kole došlo mezi dvojicí dokonce ke kontaktu, který Crawforda, který v tu dobu útočil po vnějšku, vytlačil z trati. Američan se dožadoval toho, aby mu Martins vrátil pozici zpět. Tak se ovšem zatím nedělo a ani sportovní komisaři do záležitosti nijak nezasahovali.

Na středních pneumatikách jeli kromě Hadjara s Martinsem také Cordeel, Shields a Villagómez. Ti se mohli s vyhlídkami dobrý výsledek loučit. Patřilo jim totiž 17., respektive 19. a 20. místo. Bearmanova ztráta na Hadjara se blížila už jen pod sekundu a půl. Jedenáct kol před koncem se zdálo, že by se musel stát zázrak, aby Francouz první místo udržel.

Martins si mohl deset kol před koncem alespoň malinko oddechnout. Dokázal totiž mírně poodjet Crawfordovi.

Martins sice získal drobný náskok, Crawford se ale opět začal přibližovat. Osm kol před koncem už byl pilot stáje DAMS opět velmi blízko. Podobný vývoj měla i situacec na čele. Bearman už ztrácel na Hadjara jenom sekundu. Sportovní komisaři se začali zabývat incidentem mezi Martinsem a Crawfordem.

Šest kol před koncem už Martins nevydržel a Crawford se dostal před něj. Bearman se mezitím stále více přibližoval k Hadjarovi. Bortoleto zůstával na sedmé pozici.

Pět kol před koncem se Bortoleto pokusil zaútočit v první zatáčce na Arona. Estonec ale ukázal ostré lokty a vyhnal Bortoleta ven. Pořadí proto zůstávalo stejné.

Gabriel Bortoleto zůstává lídrem průběžného pořadí. Foto: Invicta Racing



Martins se propadal. Po Crawfordovi ho zdolali také Verschoor a Aron. Netrvalo dlouho a dopředu šel i Bortoleto. Hadjar se stále držel. Rozestup mezi ním a Bearmanem činil sedm desetin sekundy.

Na konci bodované osmičky se odehrálo drama. Mijata poslal zezadu do hodin nováčka Beganovice. Švéd kvůli tomu putoval až na 13. příčku. Netrvalo dlouho a Mijata se posunul na sedmou příčku před Martinse.

Tři kola před koncem už Hadjar cítil ohrožení a kličkoval na cílové rovince, aby Bearmanovi znemožnilo těžit z větrného pytle. Bylo mu to ale málo platné. Bearman se v první zatáčce odvážil zaútočit a byl úspěšný. Stal se tak novým lídrem závodu.

Na zadních pozicích došlo ke kolizi mezi Antonellim a Mainim. Pro Itala závod skončil kvůli vylomenému zavěšení. K incidentu přispěl také Martins. Ten se trápil na opotřebených pneumatikách a Antonelli musel ve snaze vyhnout se mu prudce zabrzdit.

Hadjarovo trápení vyvrcholilo. Francouz se na ojetých gumách roztočil a propadl se na čtvrtou příčku. Druhý byl najednou Crawford a třetí při svém prvním startu po návratu k MP Motorsport Verschoor. Ředitelství závodu povolalo po kolizi Antonelliho s Mainim zpmalovovací vůz. Také Ind totiž odstavil svůj monopost.

Závod již nebyl znovu restartován. Vítězem se proto stal Bearman před Crawfordem a Verschoorem. Hadjar byl nakonec klasifikován až jako čtvrtý, přičemž Bortoleto obsadil šesté místo. To znamená, že Brazilec se udržel v čele šampionátu, Hadjar ale stáhl jeho ztrátu na pouhé dva body.

Aktualizace: Po skončení sprintu ještě měli sportovní komisaři nějakou práci a udělili dvě penalizace. O dvě místa dozadu se propadl Aron, který byl označen jako viník kolize s Martinsem v šesté zatáčce. Estonec tak putoval z páté pozice na sedmou. Mijata ztratil celkem šest pozic za incidenty s Beganovičem a Mijatou. Ze sedmého místa se propadl na třinácté.


Zmíněné penalizace zapříčinily mimo jiné posun lídra šampionátu Bortoleta na pátou pozici. Brazilec tak vede před Hadjarem o 3,5 bodu. Konečná podoba bodované osmičky byla následující: Bearman, Crawford, Verschoor, Hadjar, Bortoleto, Maloney, Aron, Dürksen.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Oliver Bearman Prema Mecachrome 40:51,281 23 10
2. Jak Crawford DAMS Mecachrome 40:51,576 23 8
3. Richard Verschoor Van Amersfoort Mecachrome 40:51,861 23 6+1
4. Isack Hadjar Campos Mecachrome 40:52,191 23 5
5. Gabriel Bortoleto Invicta Mecachrome 40:52,508 23 4
6. Zane Maloney Rodin Mecachrome 40:53,032 23 3
7. Paul Aron Hitech Mecachrome 40:52,340 23 2
8. Joshua Dürksen AIX Mecachrome 40:53,186 23 1
9. Victor Martins ART Grand Prix Mecachrome 40:54,149 23 0
10. Dino Beganovic DAMS Mecachrome 40:54,504 23 0
11. Luke Browning ART Grand Prix Mecachrome 40:54,813 23 0
12. John Bennett Van Amersfoort Mecachrome 40:55,432 23 0
13. Ritomo Mijata Rodin Mecachrome 40:52,825 23 0
14. Max Esterson Trident Mecachrome 40:56,041 23 0
15. Christian Mansell Trident Mecachrome 40:56,621 23 0
16. Amaury Cordeel Hitech Mecachrome 40:57,334 23 0
17. Rafael Villagómez Van Amersfoort Mecachrome 40:57,798 23 0
18. Cian Shields AIX Mecachrome 40:58,247 23 0
DNF Andrea Kimi Antonelli Prema Mecachrome - 20 0
DNF Kush Maini Invicta Mecachrome - 20 0
DNF Oliver Göthe MP Motorsport Mecachrome - 4 0
DNS Pepe Martí Campos Mecachrome - 0 0


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula 2