Novinky

  • 04.11.2025 Good Charles Leclerc se zasnoubil s Alexandrou Saintovou

  • 21.10.2025 Good Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo

  • 20.10.2025 Bad Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

Facebook Instagram

Kam se poděla Piastriho rychlost?

Kam se poděla Piastriho rychlost?

Vůz MCL39 je od Austinu jiný.

Média se nemohou vyhnout tématu, proč Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu a najednou rychlostně zaostává za týmovým kolegou. Někteří samozřejmě konspirují, že britský tým chce mít britského mistra světa. Šéf týmu McLaren, Ital Andrea Stella, nabízí racionálnější vysvětlení. Stačí poukázat na to, že pro Piastriho je tohle jen třetí sezona ve F1. V první se v šampionátu umístil na devátém místě. Loni, když Lando Norris zkoušel bojovat s Maxem Verstappenem o titul mistra světa, ačkoli mu to nevydrželo až do konce sezony, skončil Australan až na čtvrtém místě, daleko za Charlesem Leclercem a pouze dva body před Carlosem Sainzem.

Už teď je jasné, že letošní rok bude jeho nejlepším rokem dosud, bez ohledu na zbývající závody. Ukázal, že má rychlost. Avšak konzistence ještě může být problém, zvláště když vývoj vozu v průběhu sezony mění jeho vlastnosti. Údajně v Austinu začal McLaren používat nastavení MCL39 s nízkým přítlakem, při kterém vůz nesedí na vozovce pevně jako vlak na kolejích, ale i přes drobné smyky umožnil Landu Norrisovi ukončit vítěznou šňůru Maxe Verstappena. A Piastri prý tímto stylem ještě neumí jezdit tak, jako Lando Norris, pro kterého je to již sedmá sezona ve F1.

„(V Brazílii) neměla trať moc přilnavosti,“ vysvětluje Stella. „Některé techniky potřebné k tomu, aby byl vůz rychlý, byly podobné těm technikám, kterých bylo potřeba v Austinu a v Mexiku. Oscar se tu techniku ​​učí, zvyká si na ni, ale ještě může trvat, než si ji zcela osvojí a bude mu přirozená. Zvláště za takových podmínek, když je přilnavost každé zatáčky jiná a vyvíjí se a do toho poryvy větru, z nichž jeden v kvalifikaci zaskočil i Landa.

Řekl bych, že Lando je při nízké úrovni přilnavosti přirozenější a snáze vyprodukuje dobré časy na kolo. Z různých důvodů se z posledních tří závodních víkendů každý jel i za podmínek s nízkou přilnavostí. Jezdec musel vůz přimět dělat to, co od něj potřeboval, nehledě na klouzání. Oscar se to pořád učí, ale učí se extrémně rychle.

Nakonec, podstatně zkušenější Norris strávil snad polovinu sezony snahou přizpůsobit se slabým a silným stránkám vozu MCL39 a misky vah se mohou na jiných tratích opět naklonit v Piastriho prospěch.

V tomto sportu je konkurence tak velká, že rozdíl je vždy až v tom posledním procentu. Landovi trvalo, než si zcela zvykl na chování letošního vozu. Na jeho přední část, na úroveň přilnavosti, na hranici, za kterou je nebezpečně přetáčivý. I tehdy to byly drobnosti, které rozhodovaly."

Oscar Piastri je opět zastíněn Landem Norrisem a už mu nezbývá moc času. Foto: McLaren

V Piastriho neprospěch mluví nejen 24bodová ztráta, ale také ztráta sebedůvěry a narůstající tlak okolí. Například Piastriho sponzor Grill'd nedávno spustil kampaň plus jeden hamburger zdarma, vždy když jezdec dojede na stupních vítězů. Piastri však nestál na bedně od VC Itálie a marketingová kampaň se nehýbala, proto se ji Grill'd rozhodl změnit a nyní reklamuje už jen plus jeden hamburger zdarma, když Piastri dojede. To vyvolalo tsunami reakcí na sociálních sítích a následně v anglicky komunikujících médiích. To Piastrimu na pohodě také nepřidá.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren