Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Bearman kraloval, Pourchaire sahá po titulu

Bearman kraloval, Pourchaire sahá po titulu

F2 v Monze – hlavní závod

Hlavní závod formule 2 v Monze přinesl důležitý moment v boji o titul. Vesti totiž po kolizi se Staňkem do cíle nedojel a Pourchaire tak mohl díky třetímu místu výrazně navýšit náskok. Vítězem se stal Bearman před Iwasou. Staněk i navzdory penalizaci získal bod za desáté místo. Piloti si ovšem příliš nezazávodili. Během třiceti kol se totiž hned pětkrát objevil na dráze zpomalovací vůz.

Pouchaire sice v sobotu přišel o část svého celkového náskoku, v neděli se mu ovšem naskýtala možnostvedení opět navýšit. Po vyhrané kvalifikaci totiž startoval z prvního místa. Spolu s ním stál v první řadě Bearman. S nadějí mohli jít do závodu i čeští fanoušci. Na třetí pozici se totiž kvalifikoval Staněk. Za ním startovali Hadjar, Martins, Maini, Crawford, Vesti, Verschoor, Boschung, Hauger, Leclerc, Fittipaldi, Doohan, Iwasa, Daruvala, Nissany, Correa, Cordeel, Maloney, Novalak a Mason.

Pourchairemu se start povedl a udržel si první místo. Bearman se sice pokoušel využít větrného pytle a vyvézt se za Francouzem úspěšný ale nebyl. Za nimi čekal na příležitost Staněk.

Zprvu sice Pourchaire odolával, v nájezdu do čtvrté zatáčky se ale Bearman ujal vedení. Staněk se propadl na čtvrté místo za Martinse a musel se bránit i Vestimu. Čtvrtou příčku sice ubránil, Vestiho ovšem vytlačil na trávu a ten se následně ocitl v hodinách. Na trať se vydal zpomalovací vůz a pro dánského jezdce závod skončil. To byla velká rána pro jeho šance na titul a současně dobrá zpráva pro Pourchaireho. Závod skončil i pro Novalaka, který se ocitl v kačírku.

Vesti se bezprostředně po incidentu na českého závodníka pořádně zlobil: „Co dělal? Natlačil mě přímo do zdi,“ byl pilot Premy rozčílený.

Ve čtvrtém kole byl závod restartován. Bearman si situaci pohlídal a vytvořil si mírný odstup. Pourchaire se musel bránit kolegovi Martinsovi, druhé místo si ale udržel. Staněk zůstával na čtvrtém místě. Restart dobře vycházel Mainimu. Pilot Camposu se brzy propracoval na pátou příčku.

Bearman si i v dalších kolech držel první místo. Nebyl se ale schopen odpoutat od Pourchaireho, který byl velmi blízko a navíc zajel nejrychlejší kolo závodu. Daleko nebyl ani třetí Martins. Cordeel si při kontaktu s Maloney přivodil defekt pneumatiky.

Staňkovi už se vedoucí trojice vzdalovala. Pilot Tridentu se musel koukat spíše dozadu. Tam na něj totiž dotíral Maini. Pro Leclerca v úvodu sedmého kola závod skončil. Monačan se v úvodní šikaně roztočil na brzdách a vyletěl do únikové zóny. To mělo za následek druhý výjezd zpomalovacího vozu.

Neutralizace využila většina startovního pole k zastávce v boxech. K mechanikům zajeli i Bearman s Pourchairem. Na dráze zůstali jen Daruvala, Doohan, Iwasa a Hadjar. Logicky se tak posunuli na první čtyři pozice.

Ze stavějících pilotů zůstával nejvýše umístěný Bearman před Pourchairem. Pilot Premy byl ale vyšetřován za to, že byl nebezpečně vypuštěn z boxů. Dobrou práci odvedli u Camposu. Maini se totiž posunul na virtuální třetí místo. Naopak Staněk se propadl až na virtuální osmou příčku. Český jezdec byl navíc vyšetřován za to, že v úvodu vytlačil Vestiho z dráhy.

Théo Pourchaire udělal důležitý krok k zisku titulu. Foto: ART Grand Prix



Čeští fanoušci u televizních obrazovek si jistě přáli, aby Staněk trestu unikl, opak ovšem byl pravdou. Pilot Tridentu obdržel pětivteřinovou penalizaci.

Zpomalovací vůz zůstal na dráze téměř až do poloviny závodu. Restart přišel ve 12. kole. Na Daruvalu zaútočil Doohan a skutečně se dostal dopředu. Australan ale vyjel v úvodní šikaně z trati a v dalších metrech proto pustil Daruvalu zpět dopředu. Toho všeho využil Iwasa a ujal se vedení. Bearman se posunul na čtvrté místo před Hadjara. Vzápětí ale vyjel opět zpomalovací vůz. Hned na cílové rovince totiž havaroval Maloney. Šlo o náraz ve velké rychlosti, Barbadosan ale dokázal z vozu vystoupit.

Jelikož odklížení vozu probíhalo na cílové rovince, rozhodlo ředitelství závodu, že startovní pole bude projíždět boxem. Během neutralizace si odbyla zastávku i většina ostatních pilotů. Díky pobytu zpomalovacího vozu na trati navíc ztratila méně času, což zamíchalo pořadím.

Na první místo se sice vrátil Bearman, druhý byl ovšem Doohan. Za ním kroužili Pourchaire, Daruvala, Maini, Verschoor, Martins, Crawford, Hauger, Iwasa, Staněk, Hadjar, Fittipaldi, Correa, Nissany, Mason, Boschung a Cordeel. Masonovi navíc hrozil další propad. Brit totiž dostal desetisekundový trest za zavinění kolize s Cordeelem. Pěti sekundami byl penalizován Correa. Američan překročil maximální povolenou rychlost v boxové uličce.

V 16. kole se závod znovu rozeběhl. Stále zbývala bezmála polovina do cíle. Bearman si udržel první místo před Doohanem. Třetí zůstával Pourchaire. Bojovalo se ovšem o šesté místo. Martins dokázal zdolat Crawforda.

Zatímco Bearman začínal v čele unikat, na druhém místě se bojovalo. Pourchaire totiž tlačil na Doohana. Pilot stáje Virtuosi sice zůstával vpředu, pomohl si však výjezdem mimo trať ve čtvrté zatáčce. Verschoor dostal pětisekundový trest za nebezpečné vypuštění z boxů.

Zatímco Doohan bránil druhou pozici před Pourchairem, Daruvala se přibližoval. Ještě předtím než stihl na Pourchaireho zaútočit, se ale Francouz posunul dopředu. Zpátky na body se vrátil Staněk, který se z 11. místa dostal na desáté.

Martins se dostal do problémů. Jezdec stáje ART Grand Prix sice jezdil na páté pozici, jeho systém DRS na zadním křídle ovšem zůstával otevřený. To zavánělo vyvěšením černo-oranžové vlajky a povinnou návštěvou mechaniků, která by nejspíše zničila jeho naděje na bodovaný výsledek.

Martins sice jel s otevřeným zadním křídlem, Maini se ale před něj nemohl dostat. Toho proto využil Crawford, který se před oba dostal. Vzápětí byla Martinsovi podle očekávání ukázána černo-oranžová vlajka. Francouz tak zajel do boxů, díky čemuž se Staněk posunul na devátou příčku.

Bearman měl dobře nakročeno k vítězství. Pilot Premy vedl před Pourchairem s náskokem 2,5 sekundy. Ani Francouz ale nemusel nikam chvátat. Věděl totiž, že Vesti je ze hry venku a výrazně tak navýší své vedení v čele průběžného pořadí.

Nissany dostal penalizaci průjezdu boxy. Izraelec byl označen za viníka nehody Maloneyho. Staněk sedm kol před koncem vycestoval z dráhy v úvodní šikaně.

Roman Staněk si připsal alespoň další bod. Foto: Trident



Další drama nastalo v bitvě o páté místo. Maini se sice pokoušel předjet Crawforda, Američan mu ale nenechal dostatek místa a došlo ke kolizi. Ind si poškodil zavěšení a odstavil svůj vůz v boxech. Bez poškození nevyvázl ani Crawford, který začal zpomalovat. Na trať už počtvrté vyjel zpomalovací vůz.

Neutralizace využil mimo jiné i Doohan, který byl povolán do boxů na povinnou zastávku. Pro závěrečná kola nasadil měkkou sadu. Pro tu si dojel i Daruvala. Ind ale hned na výjezdu z boxů probrzdil. Crawford odnesl incident s Mainim defektem a také musel k mechanikům. Martins definitivně odstoupil ze závodu.

Na prvním místě se nacházel Bearman. Druhý byl Pourchaire a třetí Iwasa. Na dalších pozicích jeli Verschoor, Fittipaldi, Hauger, Correa, Cordeel, Boschung, Doohan, Daruvala, Nissany, Staněk, Hadjar, Mason a Crawford.

Tři kola před cílem jsme se dočkali restartu. Bearman ihned ujel Pourchairemu. Iwasa se naopak pokusil na Francouze zaútočit. Bylo to mezi nimi velmi těsné, pilot stáje DAMS se ale přesto dokázal posunout dopředu. Pourchaire se sice juniorovi Red Bullu pokoušel útok vrátit ve čtvrté zatáčce, Iwasa měl ale situaci pod kontrolou a nepustil lídra šampionátu před sebe.

Dvě kola před koncem skončil závod pro Crawforda. Američan vycestoval z dráhy v osmé zatáčce a projel se štěrkem. Tím si poškodil zavěšení a své auto odstavil. Ani tentokrát se situace neobešla bez výjezdu zpomalovacího vozu, a to již pátého. Bylo jasné, že závod bude už dojet do cíle.

Bearman se tak stal vítězem. Iwasa skončil druhý a Pourchaire třetí. Francouz i přes ztrátu druhé pozice v závěru mohl být spokojen. Díky odstoupení Vestiho totiž výrazně navýšil svůj náskok a do posledního podniku v Abú Zabí půjde ve velmi slibné pozici. Staněk sice projel cílem jako dvanáctý, po aplikaci všech penalizací se ale posunul na desáté místo a připsal si tak další bod.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Oliver Bearman Prema Meachrome 1:03:50.518 30 25
2. Ajumu Iwasa DAMS Meachrome 1:03:50.776 30 18
3. Théo Pourchaire ART Grand Prix Meachrome 1:03:50.980 30 15+1
4. Enzo Fittipaldi Carlin Meachrome  1:03:51.424 30 12
5. Dennis Hauger MP Motorsport Meachrome 1:03:51.685 30 10
6. Jack Doohan Virtuosi Meachrome 1:03:52.105 30 8
7. Jehan Daruvala MP Motorsport Mecachrome 1:03:53.551 30 6
8. Amaury Cordeel Virtuosi Meachrome 1:03:53.879 30 4
9. Ralph Boschung Campos Meachrome  1:03:54.050 30 2
10. Roman Staněk Trident Meachrome 1:03:54.433 30 1
11. Isack Hadjar Hitech Meachrome 1:03:54.726 30 0
12. Josh Mason PHM Racing by Charouz Meachrome 1:03:54.909 30 0
13. Richard Verschoor Van Amersfoort Meachrome 1:03:56.056 30 0
14. Juan Manuel Correa Van Amersfoort Meachrome 1:03:58.184 30 0
15. Roy Nissany PHM Racing by Charouz Meachrome 1:04:00.543 30 0
16. Jak Crawford Hitech Meachrome DNF 27 0
DNF Kush Maini Campos Meachrome DNF 22 0
DNF Victor Martins ART Grand Prix Meachrome DNF 20 0
DNF Zane Maloney Carlin Meachrome DNF 11 0
DNF Arthur Leclerc DAMS Meachrome DNF 6 0
DNF Frederik Vesti Prema Meachrome DNF 0 0
DNF Clément Novalak Trident Meachrome DNF 0 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Pourchaire 190, 2. Vesti 166, 3. Iwasa 152, 4. Doohan 138, 5. Martins 131, 6. Bearman 130, 7. Fittipaldi 116, 8. Hauger 102, 9. Verschoor 102, 10. Maloney 96, 11. Maini 60, 12. Daruvala 59, 13. Crawford 56, 14. Hadjar 47, 15. Leclerc 41, 16. Boschung 37, 17. Novalak 28, 18. Staněk 15, 19. Correa 13, 20. Cordeel 8.

Průběžné pořadí týmů: 1. ART Grand Prix 321, 2. Prema 296, 3. Carlin 212, 4. DAMS 193, 5. MP Motorsport 161, 6. Virtuosi 146, 7. Van Amersfoort 115, 8. Hitech 103, 9. Campos 97, 10. Trident 47.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema