Norris překvapil před kvalifikací nejrychlejším časem, jezdci Aston Martinu ve zdi
VC Austrálie - 3. trénink
V posledním volném tréninku na Velkou cenu Austrálie se blýsknul McLaren. Nejrychlejší čas totiž zajel Norris před Leclercem a Pérezem. Verstappen nestihl zajet čas na měkké sadě pneumatik a skončil až sedmý. Pokračuje mizérie Aston Martinu. Ve třetím tréninku totiž bourali Vettel i Stroll a tým tak bude mít před kvalifikací co dělat.
Ve 13:00 místního času v Austrálii odstartoval poslední volný trénink před kvalifikací na Velkou cenu Austrálie. Teplota asfaltu činila 32 stupňů. Vzduch měl o 8 stupňů méně. Do něj vstupovalo jako favorit Ferrari. Italská stáj totiž byla nejrychlejší v obou pátečních jízdách. Zatímco první trénink patřil Sainzovi, druhý Leclercovi. Naopak důvod k zamyšlení měl po pátku Mercedes. Loňští vítězové poháru konstruktérů nejprve obsadili v prvním volném tréninku sedmé (Hamilton), respektive dvanácté místo (Russell). Ve druhém tréninku se ale ani jeden z jezdců nedostal do nejlepší desítky. Russell skončil jedenáctý a Hamilton třináctý.
Před třetím tréninkem došlo k jedné úpravě týkající se DRS zón. Ty původně měly být tento víkend hned čtyři. Nakonec se ale sportovní komisaři rozhodli v úseku mezi osmou a devátou zatáčkou využívání tohoto systému zakázat. Piloti tak budou moci ve zbytku víkendu otevírat zadní křídlo jen na cílové rovince, mezi zatáčkami 2 a 3 a poté také mezi 10. a 11. zatáčkou.
Na začátku třetího tréninku byla obloha zatažená, podobně jako ve druhém tréninku. Pravděpodobnost deště ale tentokrát činila pouze 20 %. Byla tedy o polovinu menší než při druhém tréninku.
V prvních minutách vyjela na dráhu pětice Čou, Magnussen, Bottas, Albon a Schumacher. Magnussen ale ihned zajel do boxů a vyzkoušel si na jejich konci start. Čou, Bottas a Albon nazuli tvrdou sadu gum. Magnussen a Schumacher sáhli po střední směsi.
Piloti během prvních pěti minut často navštěvovali boxy a ani jeden z nich zatím neměl na kontě měřené kolo. Na dráhu se mezitím vydali i piloti McLarenu Ricciardo a Norris. Zatímco Ricciardo obul tak jako většina tvrdé gumy, Norris zvolil naopak ty nejměkčí. Po šesti minutách byly McLareny jedinými vozy na dráze.
Zatímco Ricciardo zajel po instalačním kole opět do boxů, Norris naopak zajel první čas. Na měkké sadě zaznamenal kolo v hodnotě 1:21,247. Na trati ale nezůstal dlouho sám. Vyjeli totiž i Latifi, Vettel, Verstappen a Pérez.
I Vettel s Latifim ale zajeli po instalačním kole do boxů. To samé udělal Norris. Na dráze tak zůstali jezdci Red Bullu. Toho využil Verstappen. Nizozemec na střední sadě překonal Norrise. Zajel kolo v čase 1:21,178. Vzápětí ho ale časem 1:21,024 překonal Pérez.
Zhruba po 15 minutách se vydali do akce i Sainz, Leclerc, Hamilton nebo Russell. Všichni čtyři nasadili nejměkčí sadu, takže se v dalších minutách dalo očekávat, že se promíchá pořadí. A to se skutečně stalo. Leclerc překonal s časem 1:20,689 Leclerca a ujal se vedení.
Pár vteřin poté, co Leclerc zajel nejrychlejší čas, Pérez reagoval. Mexičan, stále jedoucí na střední směsi, se zmohl na čas 1:20,436. Leclerca navíc překonal i Bottas. Vzápětí ale přišla další změna. Na první místo se posunul Sainz a na druhé domácí Ricciardo. I tento stav ale trval jen krátce. Brzy se totiž stal novým lídrem Alonso.
Verstappen se v poslední zatáčce jen těsně vyhnul kontaktu se zdí. To se ovšem Hamiltonovi po výletu do štěrku v 11. zatáčce nepodařilo. Nezdálo se ale, že by byl jeho vůz nějak poškozen. O pár vteřin později se dostal do potíží jiný šampion, a to do daleko větších. Vettelovi se totiž utrhl vůz na výjezdu z desáté zatáčky, vycestoval do štěrku a skončil v bariéře. Byla vyvěšena červená vlajka.
"Omlouvám se. Ztratil jsem kontrolu nad vozem. Mezi devátou a desátou zatáčkou se mi to cuklo," hlásil Vettel do vysílačky. U nabouraného vozu svého krajana zastavil Schumacher, aby se ujistil, že je v pořádku. Když od čtyřnásobného mistra světa viděl zdvižený palec, pokračoval v jízdě.
Trénink byl restartován v době, kdy do jeho konce zbývalo 29 minut. Na trať se okamžitě nahrnula většina pilotů. Kromě Vettela zatím neměli na kontě žádný čas ani Magnussen, Gasly, Cunoda a Stroll.
Verstappen se na konci svého prvního měřeného kola po restartu roztočil. Kontrolu nad vozem ztratil v předposlední zatáčce. Alonso zrychlil na 1:19,906 a upevnil si vedení. Verstappen nerozuměl svému smyku. "Nevím, proč jsem se roztočil. Je opravdu těžké cítit balanc," uvedl.
Zatímco Verstappen se točil, jeho kolega Pérez zajel po přezutí na měkkou sadu čas 1:19,720. Russell vyjel ve třetí zatáčce do štěrku.
Alonso se vzápětí po ztrátě prvního místa do čela vrátil. Péreze překonal o 60 tisícin sekundy. Péreze překonal i Leclerc, který ztratil na Alonsa 43 tisícin. Pilot Red Bullu ale nezůstal na třetím místě dlouho a s časem 1:19,458 se vrátil do vedení.
Šestnáct minut před koncem se s časem 1:19,419 dostal na první místo Sainz. Jeho počínání sledoval v boxech Ferrari mimo jiné i bývalý motocyklový závodník a dvojnásobný mistr světa MotoGP Stoner. Stále se čekalo na první Verstappenův čas na měkké sadě. Nizozemec se ale prozatím nacházel v boxech.
Deset minut před koncem o sobě dal vědět Norris. Pilot McLarenu sesadil z prvního místa svého bývalého týmového kolegu Sainze. Zajel čas 1:19,117. Verstappen konečně vyjel na měkkých pneumatikách. Hned po jednom kole se ale vrátil k mechanikům. Stěžoval si na nedotáčivost. Alonso se posunul na druhé místo.
Verstappen se vrátil na trať a chtěl zajet první měřené kolo na měkké sadě. V první zatáčce se mu ale rozvlnil vůz a Nizozemec svůj pokus vzdal. K další změně došlo na druhém místě. Převzal ho Leclerc.
Čtyři minuty před koncem vyvrcholilo trápení Aston Martinu. Stroll totiž havaroval v jedenácté zatáčce a pro britskou stáj tak skončil třetí trénink předčasně. Byla vyvěšena červená vlajka a současně přišlo oznámení, že trénink už nebude restartován. První tak zůstal Norris před Leclercem. Na třetí místo se ještě stihl posunout Pérez. Verstappen skončil bez času na měkké sadě až sedmý.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:19,117 | 12 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:19,249 | + 0.132 | 15 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:19,265 | + 0.148 | 17 |
4. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:19,275 | + 0.158 | 15 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:19,419 | + 0.302 | 17 |
6. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:19,693 | + 0.576 | 14 |
7. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:19,809 | + 0.692 | 16 |
8. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:19,896 | + 0.779 | 13 |
9. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:20,008 | + 0.891 | 17 |
10. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:20,071 | + 0.954 | 12 |
11. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:20,096 | + 0.979 | 16 |
12. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:20,133 | + 1.016 | 14 |
13. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:20,205 | + 1.088 | 14 |
14. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:20,692 | + 1.575 | 17 |
15. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:20,836 | + 1.719 | 16 |
16. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:20,958 | + 1.841 | 16 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:21,025 | + 1.908 | 14 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:21,050 | + 1.933 | 14 |
19. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:21,636 | + 2.519 | 11 |
20. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | - | 5 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren