Novinky

  • 08.10.2024 Bad Michael Andretti již neřídí tým Andretti Global, zůstal jako poradce

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

Facebook Instagram

Australský návrat patřil Ferrari, Vettelovy jízdy ukončila porucha motoru

Australský návrat patřil Ferrari, Vettelovy jízdy ukončila porucha motoru

VC Austrálie - 1. trénink

Úvodní volný trénink na Velkou cenu Austrálie patřil Ferrari. Zvítězil Sainz před Leclercem a Pérezem. Verstappen zahájil víkend čtvrtým časem. Mercedes opět příliš nezářil. Hamilton skončil až sedmý a Russell dokonce dvanáctý. Vystoupení navrátilce Vettela ukončila předčasně porucha motoru.

Tříleté čekání australských motoristických fanoušků skončilo. Poprvé od roku 2019 se totiž na okruh Albert Park v Melbourne tento víkend vrací formule 1. V posledních dvou sezonách Velká cena Austrálie součástí kalendáře nebyla. Mohla za to pandemie koronaviru.

Od roku 2019 doznala trať několik změn, které mají zvýšit atraktivitu závodu a šance na předjíždění. Za tímto účelem došlo k rozšíření zatáček 1, 3, 6, 11 a 13. Kromě toho byla odstraněna šikana složena ze zatáček 9 a 10 a byla přepracována v jednu rychlou zatáčku. Rozšířena byla i boxová ulička, díky čemuž dojde ke zvýšení maximální povolené rychlosti v ní ze 60 km/h na 80. To tak otevře nové možnosti pro závodní strategie. Součástí trati budou letos nově hned čtyři DRS zóny. První najdeme na cílové rovince a další pak mezi zatáčkami 2 a 3, 8 a 9 a 10 a 11.

V ne zrovna pohodlné situaci přijíždí do Austrálie Haas. Nabourané šasi Schumacherova vozu, který havaroval při kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie, se totiž stále opravuje. Tým tak nemá v Melbourne k dispozici žádné náhradní. Jak Magnussen, tak Schumacher si tedy nebudou moci dovolit žádný závažný incident. Alonso si zase bude přát, aby se mu vyhnuly potíže s motorem. Po problémech s vodním čerpadlem, kvůli kterým v Džiddě nedojel, totiž nasadil již třetí spalovací motor. Nasazení čtvrtého kusu by už znamenalo penalizaci.

Oproti prvním dvěma velkým cenám dojde k jedné změně ve složení startovního pole, a to u stáje Aston Martin. Vettel se totiž konečně zbavil koronaviru a v Austrálii bude moci odjet první závod sezony. V Bahrajnu a Saúdské Arábii za něj zaskakoval Hülkenberg.

Sebastian Vettel se v Austrálii vrací k závodění. Foto: Aston Martin



První páteční trénink, který odstartoval ve 13:00 hodin místního času, nebyl pro všechny jezdce v poli prvním svezením na této dráze od roku 2019. Dva z nich se na okruhu totiž proháněli již ve čtvrtek. Alonso a Pérez dostali možnost svézt se s auty, která se využívají v australském šampionátu cestovních vozů s názvem Supercars. Ten je i letos součástí doprovodného programu velké ceny. Koná se zde třetí podnik jeho aktuálního ročníku.

 

Před prvními tréninkovými jízdami panovalo v Austrálii slunečné počasí. Vzduch měl 20 stupňů a asfalt 37.

Hned po začátku tréninku vyjela na trať první auta. Seděli v nich Pérez, poslední vítěz Velké ceny Austrálie Bottas, Norris, Čou, Vettel, Stroll, Cunoda, Gasly, Alonso, Ocon, Ricciardo, Albon, Latifi a Leclerc. Brzy se přidávali i další. Většina jezdců nazula pro úvodní jízdy střední sadu gum. Výjimkami byli Pérez s Verstappenem (měkké) a Alonso, Leclerc a Hamilton (tvrdé).

První kolo zajel Bottas. Mělo hodnotu 1:26,761. Fin svůj úvodní čas zajel zhruba po čtyřech minutách. Brzy ho ale s časem 1:25,009 pokořil Norris. Nopak u Péreze se neočekávalo, že hned tak zajede čas. Do prvních jízd totiž vyrazil vybaven takzvanými aerodynamickými zahrádkami pro sběr dat. Mexičan brzy zamířil zpátky do boxů, kde mu mechanici vyměnili špičku monopostu. Red Bull přivezl do Austrálie mimo jiné i nové koncové části předního křídla.

Verstappenovo první měřené kolo mělo hodnotu 1:23,101. Úřadujícího šampiona tento výkon posunul na druhé místo. Norrise ale prozatím nepřekonal. Stroll si stěžoval na počínání Hamiltona, který mu překážel v cestě. Sportovní komisaři oznámili, že incident mezi touto dvojicí zaznamenali.

Max Verstappen se brzy ujal vedení. Foto: Red Bull



Verstappen povyskočil s časem 1:21,625 na první místo. Gasly bojoval v první zatáčce se svým monopostem a projel se po trávě. Alespoň jedno odjeté kolo už měli odjeté všichni piloti kromě Sainze. Na Španělově voze se v garáži pracovalo na jeho předním křídle. Na dráze už byl mimo jiné i Magnussen, který se nezúčastnil ranní tiskové konference kvůli žaludečním nevolnostem.

Sportovní komisaři vydali zprávu, že incident mezi Hamiltonem a Strollem nebudou vyšetřovat. Naopak byl zaznamenán podobný incident mezi Verstappenem a Latifim. Na trať už konečně vyjel i Sainz. Nasadil tvrdé pneumatiky. Při prvním kole probrzdil ve třetí zatáčce a zařadil se pouze na 16. pozici. Vzápětí se ale posunul na 11. místo. Ještě předtím ale Španěl namíchnul Čoua. Pilot Ferrari si totiž připravoval své první rychlé kolo, zatímco Čou se již v měřeném okruhu nacházel. Sainz se mu ale připletl v poslední zatáčce do cesty a zkazil mu tak pokus.

Sainz nebyl jediným, kdo měl problémy ve třetí zatáčce. Probrzdil zde totiž také jeho krajan Alonso a vycestoval do kačírku. Probrzdění jsme zde byli svědky i u Hamiltona.

Verstappen se zlepšil na 1:20,909. Současně bylo oznámeno, že incident mezi ním a Latifim nepotřebuje další vyšetřování. Z vozu Verstappenova týmového kolegy Péreze odpadl úlomek, který zůstal ležet na výjezdu z poslední zatáčky. Brzy byla vyvěšena červená vlajka, která ale trvala jen krátce.

Verstappen sice zůstával na prvním místě i po 25 minutách, zdaleka ne všichni ale za sebou měli jízdy na měkké sadě pneumatik. Kromě Verstappena tuto směs použili jenom Pérez, Stroll a Russell. Piloti Ferrari Leclerc a Sainz se nacházeli na třetí, respektive sedmé příčce. Oba ale zatím jezdili pouze na tvrdé sadě pneumatik. Druhý Norris kroužil na střední směsi.

Jezdci Ferrari přezuli na měkkou sadu až ve druhé půlce tréninku. Foto: Ferrari



Byl zaznamenán další incident, při kterém jeden pilot zdržel druhého, tentokrát mezi Sainzem a Čouem. Russell musel výrazně zvolnit v deváté zatáčce. Při jeho měřeném kole se mu totiž připletl do cesty Pérez, což samozřejmě Russella nepotěšilo. Pilot Mercedesu se zatím nacházel až na 14. místě.

Na přelomu první a druhé poloviny tréninku přecházelo stále více jezdců na měkkou sadu. Sainz, který byl stále na tvrdé směsi, se posunul na druhé místo. Jeho kolo bylo o 340 tisícin pomalejší než Verstappenovo. Na třetí místo povyskočil Vettel. Ten už nazul měkké pneumatiky.

Netrvalo dlouho a Verstappen svůj náskok navýšil. Nizozemec totiž přezul na čerstvou měkkou sadu a zajel čas 1:20,857. Vettela odsunul ze třetí pozice Cunoda. Tam ale vydržel jen chvíli. Měkké pneumatiky už totiž obul i Leclerc a o 32 tisícin sekundy překonal prvního Verstappena.

Magnussen se stal dalším pilotem, který probrzdil ve třetí zatáčce. Dán si tak udělal výlet do štěrku. Do vysílačky ale hlásil, že auto se zdá být v pořádku. Leclerc zrychlil na 1:20,377. Vzápětí ho ale o 52 tisícin sekundy překonal týmový kolega Sainz, který konečně přezul na měkkou sadu. Alonso se v 11. zatáčce roztočil.

Leclerc si na konci boxové uličky zkoušel start. Hned v první zatáčce ale poté nedobrzdil a musel se projet přes štěrk. Alonso, Magnussen a Schumacher zůstávali sedmnáct minut před koncem jedinými jezdci, kteří ještě nepoužili měkkou sadu. Schumacher a Alonso měli za sebou jízdy pouze na tvrdé směsi, zatímco Magnussen jen na střední.

 

Čtrnáct minut před koncem přišla druhá červená vlajka. U Vettela se vyskytl problém s motorem a za desátou zatáčkou své auto odstavil.

První trénink po návratu skončil pro Sebastiana Vettela předčasně. Foto: Aston Martin

 

Deset a půl minuty před koncem došlo k restartu. Magnussen pro závěr tréninku poprvé nasadil měkké gumy. Sainz naopak přezul z měkké sady na tvrdou. Leclerc zůstával v garáži.

Pérezovi se na čerstvé měkké sadě podařilo zajet čas 1:20,399. S tím výkonem se posunul ze sedmé pozice na třetí a pokořil tak mimo jiné i svého kolegu Verstappena. Sainzovi se na výjezdu ze druhé zatáčky smýklo auto a jen tak tak odvrátil hodiny. Dvě minuty před koncem vyjel na dráhu znovu i Leclerc, také na tvrdé sadě. Na měkké sadě už jezdili i Alonso se Schumacherem, kteří zůstávali posledními dvěma piloty, kteří tuto směs ještě nepoužili.

Sainze už nikdo z prvního místa nesesadil. Na druhém místě skončil jeho kolega Leclerc s půlsekundovou ztrátou. Monačan ještě v závěru stihl vycestovat do štěrku. Třetí pozici obsadil Pérez před Verstappenem. Důvod k optimismu může panovat u McLarenu, jehož oba jezdci se umístili v elitní desítce. Naopak další nepřesvědčivý vstup do víkendu má za sebou Mercedes. Hamilton skončil sedmý a Russell až dvanáctý.  

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:19,806   24
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:20,377 + 0.571 21
3. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:20,399 + 0.593 20
4. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:20,626 + 0.820 22
5. Lando Norris McLaren Mercedes 1:20,878 + 1.072 22
6. Esteban Ocon Alpine Renault 1:21,004 + 1.198 27
7. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:21,027 + 1.221 26
8. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:21,155 + 1.349 23
9. Fernando Alonso Alpine Renault 1:21,229 + 1.423 21
10. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:21,247 + 1.441 23
11. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:21,289 + 1.483 26
12. George Russell Mercedes Mercedes 1:21,457 + 1.651 26
13. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:21,661 + 1.855 18
14. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:21,701 + 1.895 26
15. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:21,821 + 2.015 21
16. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:21,869 + 2.063 24
17. Alexander Albon Williams Mercedes 1:22,754 + 2.948 25
18. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:23,186 + 3.380 18
19. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:23,924 + 4.118 25
20. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:24,349 + 4.543 15


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari