Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Leclerc získává druhé vítězství v sezoně, Verstappen opět s nulou

Leclerc získává druhé vítězství v sezoně, Verstappen opět s nulou

VC Austrálie - závod

Při VC Austrálie získal své druhé vítězství v sezoně Leclerc před Pérezem a Russellem, který vybojoval první pódiové umístění v barvách Mercedesu. Do cíle nedojeli Verstappen ani Sainz. Zatímco úřadujícího šampiona zradila technika, Sainz skončil po jezdecké chybě.

Po třech volných trénincích a kvalifikaci se australští fanoušci konečně dočkali i prvního závodu ve své zemi po třech letech. Odstartoval v neděli 15:00 hodin místního času. Teplota vzduchu činila před startem 26 stupňů. Asfalt jich měl 35.

První místo si pro start závodu vyjel v kvalifikaci lídr šampionátu Leclerc. Vedle něj stál Verstappen. Následovali Pérez, Norris, Hamilton, Russell, Ricciardo, Ocon, Sainz, Alonso, Gasly, Bottas, Cunoda, Čou, Schumacher, Magnussen, Vettel, Latifi, Stroll a Albon.

Albon měl původně začínat ze 16. pozice. Po skončení kvalifikace z ní byl ale vyloučen, neboť v jeho Williamsu nezůstalo dostatečné množství paliva. Thajec tak musel vyrážet jako poslední. To pomohlo mimo jiné i Strollovi, který sice skončil v kvalifikaci dvacátý a za zavinění kolize s Latifim byl navíc ještě formálně potrestán třemi místy, nakonec si však paradoxně o jedno místo polepšil. Alonso nastupoval po kvalifikační nehodě, kterou zavinil problém s motorem, s bolavými prsty.

Pirelli před závodem předpovídalo, že nejrychlejší strategií bude ta s jednou zastávkou v boxech. U ní italský výrobce doporučoval start na střední sadě a poté přezutí na nejtvrdší směs mezi 17. a 27. kolem.

Většina pilotů skutečně nazula pro start střední směs. Někteří ale sáhli po tvrdé. Pro tu se rozhodli Sainz, Alonso, Magnussen, Vettel, Stroll a Albon.

Carlos Sainz daleko nedojel. Foto: Ferrari

 

Leclerc si po startu pohlídal první místo. Verstappen zůstal druhý. Výborně ale odstartovali jezdci Mercedesu. Hamilton se dostal až na třetí místo a odsunul tak Péreze na čtvrtou příčku. Russell byl pátý. V bodované desítce se po prvním kole nacházeli také Norris, Ricciardo, Ocon, Gasly a Alonso. Špatný vstup do závodu zažíval Sainz, který se během prvního kola propadl až na 14. pozici.

Ve druhém kole ale byly Sainzovy potíže ještě větší. Při útoku na Schumachera v deváté zatáčce byl totiž široký, vyjel na trávu, roztočil se a nakonec skončil ve štěrkové zóně. To pro něj znamenalo odstoupení. Nejprve byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Vzápětí ale vyjel na dráhu skutečný zpomalovací vůz.

V boxech se během pobytu zpomalovacího vozu na dráze objevil Stroll. Pilot Aston Martinu přezul z tvrdé sady na střední. Vedl Leclerc před Verstappenem, Hamiltonem, Pérezem, Russellem, Norrisem, Ricciardem, Oconem, Gaslym, Alonsem, Cunodou, Bottasem, Schumacherem, Čouem, Magnussenem, Vettelem, Latifim, Albonem a Strollem.

Stroll se objevil znovu v boxech. Tentokrát nazul zpět tvrdé gumy. Zdálo se, jako kdyby chtěl pilot Aston Martinu využít pobyt zpomalovacího vozu na dráze ke splnění povinnosti nasadit obě zvolené sady a současně se pokusit dojet na tvrdé směsi až do konce.

V sedmém kole došlo k restartu závodu. Verstappenovi, který se nacházel za Leclercem, bylo připomenuto, že se podle nových pravidel nesmí dostat žádnou částí auta na úroveň svého soupeře. Leclerc si první místo pohlídal. K žádným změnám nedošlo ani za ním.

Lance Stroll s odvážnou strategií nakonec neuspěl. Foto: Aston Martin



Leclerc zajel v sedmém kole nejrychlejší čas. V nájezdu do devátého kola už jeho náskok na Verstappena přesahoval jednu sekundu. Pérez se držel nedaleko Hamiltona.

Netrvalo dlouho a Pérez Hamilton skutečně zdolal. Manévr provedl ve třetí zatáčce desátého kola. O kolo později vycestoval Vettel v 11. zatáčce do štěrku. Trápení německého pilota, který kvůli nákaze koronavirem nemohl v prvních dvou velkých cenách startovat, tak pokračovalo.

Verstappen si stěžoval, že jeho levá přední pneumatika už je hodně opotřebená. K tomu pomohlo mimo jiné i Nizozemcovo probrzdění v předposlední zatáčce. Na Leclerca už ztrácel přes čtyři sekundy. Schumacher bojoval se svým autem a měl co dělat, aby se na výjezdu z desáté zatáčky udržel na trati.

Hamilton jezdil po propadu za Péreze na čtvrté pozici osamocen. Za ním se ale vytvořila tříčlenná skupina. Tu vedl jeho kolega Russell. Za ním kroužili piloti McLarenu Norris a Ricciardo. Latifi zajel do boxů a nazul tvrdou sadu. Vzápětí si dojel pro tvrdé gumy i Schumacher.

V 16. kole už Leclerc vedl před Verstappenem o sedm sekund. Bottas se na konci cílové rovinky dostal na 11. pozici před Cunodu. Na pilota AlphaTauri navíc začal dotírat i Magnussen. Svou snahu ovšem přehnal a v deváté zatáčce vycestoval podobně jako Sainz v úvodu na trávu. Na rozdíl od pilota Ferrari ale situaci ustál a pokračoval v závodění. Jeho výletu mimo dráhu však využil k posunu před něj Čou.

Kevin Magnussen letos poprvé chyběl na bodech. Foto: Haas



Alonso už několikátým kolem kroužil v blízkosti Gaslyho. Nyní se na Španěla začínal dotahovat Bottas. Alonsův kolega Ocon zajel v 18. kole do boxů pro tvrdou sadu. Propadl se mimo jiné za Strolla, který strategicky zariskoval během fáze zpomalovacího vozu.

V devatenáctém kole už jsme ale viděli u mechaniků i Verstappena. Vrátil se těsně před Gaslyho s Alonsem na sedmém místě. Alonso se ve třetí zatáčce před Gaslyho konečně posunul.

Hamilton se dokázal přiblížit zpátky k Pérezovi. Už mohl dokonce využívat DRS a ve třetí zatáčce naznačoval útok. Zatím ale úspěšný nebyl. Pérez ale na konci kola zajel k mechanikům, stejně tak Norris.

Verstappen, který se nacházel na pátém místě, dokázal na čerstvých tvrdých gumách Leclerca stahovat. Dalším stavějícím se stal Ricciardo. Australan se vrátil před Albona, který měl co dělat, aby se vozu McLaren vyhnul. Situace využil Stroll a dostal se před Albona.

Do boxů mezitím zajeli i Leclerc s Hamiltonem. Leclerc si udržel první místo. Verstappenova ztráta činila méně než pět sekund. Skutečnost, že se Leclerc udržel ve vedení, ale nebyla jedinou špatnou zprávou pro Red Bull. Hamilton se totiž i po zastávce udržel před Pérezem. Mexičan se ale v deváté zatáčce dostal před sedminásobného šampiona zpět.

Lewis Hamilton zprvu bojoval se Sergiem Pérezem o třetí místo. Foto: Mercedes



Vzápětí ale byl na trati už podruhé zpomalovací vůz. Vettel totiž ve čtvrté zatáčce ztratil kontrolu nad vozem, když přejížděl přes obrubník, roztočil se a skončil ve zdi. Tím jeho víkendové trápení vyvrcholilo a ze závodu odstoupil.

Vettelův konec a výjezd zpomalovacího vozu parádně nahrál Russellovi. Pilot Mercedesu byl okamžitě povolán do boxů a jelikož piloti jeli pomalým tempem, dokázal se udržet před Pérezem a Hamiltonem. Najednou tak byl třetí.

Za Leclecem, Verstappenem a Russellem se nacházel čtvrtý Alonso. Španěl ale stále neměl na kontě zastávku, což se v tento moment nezdálo být jako šťastná strategie. Pátý byl Pérez, šestý Hamilton, sedmý Magnussen, který rovněž ještě nestavěl, osmý Norris, devátý Ricciardo, desátý Albon (bez zastávky), jedenáctý Ocon, dvanáctý Bottas, třináctý Stroll, čtrnáctý Gasly, patnáctý Cunoda, šestnáctý Schumacher, sedmnáctý Čou a osmnáctý Latifi.

Ve 27. kole se znovu začalo závodit. Leclercovi se ale restart nepodařil. Verstappen využil větrného pytle a na konci cílové rovinky zaútočil. Úspěšný ale nebyl a v dalších zatáčkách navíc na pilota Red Bullu dotíral Russell. Ani on se ale nahoru neposunul.

Pérez s Hamiltonem kroužili těsně za Alonsem. Norris se snažil zdolat Magnussena, zatím se mu to ale nedařilo. Leclerc zvýšil náskok před Verstappenem na sekundu a půl.

Pérez ve třetí zatáčce třicátého kola zdolal Alonsa. Španěl se nyní musel začít bránit Hamiltonovi. Ten šel před pilota Alpine v nájezdu do 31. kola. Za Alonsem se nyní nacházel další pilot bez zastávky Magnussen, se kterým si Norris pořád nevěděl rady. Jejich souboje Alonso využíval, aby poodjel.

Strategie Fernanda Alonsa se neukázala jako nejlepší. Foto: Alpine



Pérez začal po předjetí Alonsa stahovat i Russella a brzy už mu dýchal na záda. Leclerc nadále ujížděl Verstappenovi. Vedl před ním už o čtyři sekundy. Monačan navíc zajel nejrychlejší kolo závodu.

Magnussen probrzdil v předposlední zatáčce 33. kola. To bylo něco, co Norris přesně potřeboval a na cílové rovince Dána konečně zdolal. Za okamžik Magnussena předjel i Ricciardo.

Russell se už musel bránit Pérezovi. Britský jezdec ale dostal od inženýra zprávu, která se mu moc nelíbila. Ten mu připomněl, že se má starat o pneumatiky a pokud by měl pocit, že jim jeho souboj s Pérezem ubližuje, má Mexičana pustit. Brzy mezi touto dvojicí skutečně došlo k prohození pozic. Vidina prvního pódia v barvách Mercedesu se tak Russellovi vzdálila.

Ve 39. kole ale byla opět blíže. Verstappen totiž ve druhé zatáčce odstavil kvůli technickým problémům svůj vůz a závod pro něj skončil. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Nizozemcův Red Bull navíc začal hořet a musel tak být hašen.

Virtuálního zpomalovacího vozu využili k návštěvě mechaniků Alonso a Magunssen. Oba nazuli čerstvé střední gumy. Albon zatím zůstával na dráze. Už byl jediným pilotem, který stále čekal na zastávku. Stroll při obraně pozice ve třetí zatáčce vyvezl ven z dráhy Bottase. Pilot Alfy Romeo pochopitelně nebyl z jeho počínaní nadšený.

Vedl Leclerc před Pérezem, Russellem, Hamiltonem, Norrisem, Ricciardem, Albonem, Oconem, Strollem a Gaslym, který se dostal před Bottase poté, co ho Stroll vyvezl. Alonso byl po zastávce třináctý a Magnussen šestnáctý.

George Russell vybojoval první pódium v barvách Mercedesu. Foto: Mercedes



Stroll se sice dostal na bodované pozice, najednou se mu ale cesta za body zkomplikovala. Od sportovních komisařů totiž dostal penalizaci pěti sekund za kličkování na rovince ve snaze ubránit pozici před Bottasem. Za souboj s Bottasem, při kterém Fin ztratil pozici ve prospěch Gaslyho, se komisaři rozhodli Strolla netrestat. Na Kanaďana, Gaslyho a Bottase už se začínal dotahovat i Alonso, který na čerstvých gumách zdolal Schumachera.

Deset kol před koncem Stroll stále držel devátou pozici před Gaslym, Bottasem a Alonsem. Pilot Alpine nechápal počínání Gaslyho. "Proč ho nepředjde?", ptal se svého inženýra. Sedmý byl stále Albon, který ale pořád neměl na kontě zastávku v boxech.

V první zatáčce 50. kola už Stroll neodolal a Gasly se před něj dostal. Nyní se pilot Aston Martinu musel bránit Bottasovi. Stroll měl ale stále pětisekundovou penalizaci za kličkování při obraně pozice. Mimo dráhu jsme nakrátko viděli Péreze i Schumachera.

Alonsovy pneumatiky odcházely. Nejprve se mu vzdálili Bottas se Strollem a navíc ho předjeli i Čou s Magnussenem. Rozestup mezi třetím Russellem a čtvrtým Hamiltonem se pohyboval okolo jedné sekundy. Nezdálo se však, že by sedminásobný mistr světa zvládl svého mladšího kolegu o pódium ještě připravit.

Leclerc se dožadoval týmu, aby mu povolili zaútočit na nejrychlejší kolo. Reakce byla negativní. Leclerca to ale nemuselo příliš mrzet, protože ho na kontě již měl. Alonso zajel podruhé do boxů. Gasly probrzdil v předposlední zatáčce, vyjel z trati a dostal se před něj Bottas.

Albon počkal se svou jedinou zastávkou až do posledního kola. Na tvrdé sadě pneumatik tak vydržel neuvěřitelných 57 kol. To už ale Leclerc projel cílem a získal druhé vítězství v sezoně. Za ním skončil druhý Pérez. Třetí dojel Russell, který tak získal první umístění na pódiu v barvách Mercedesu. Bodovali i čtvrtý Hamilton, pátý Norris, šestý Ricciardo, sedmý Ocon, osmý Bottas, devátý Gasly a bod za desáté místo nakonec přeci jen získal Albon, který v posledním kole nasadil nejměkčí sadu.

 

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:27,46,548 58 25+1
2. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +20,524 58 18
3. George Russell Mercedes Mercedes +25,593 58 15
4. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +28,543 58 12
5. Lando Norris McLaren Mercedes +53,303 58 10
6. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes +53,737 58 8
7. Esteban Ocon Alpine Renault +1:01,683 58 6
8. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari +1:08,439 58 4
9. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull +1:16,221 58 2
10. Alexander Albon Williams Mercedes +1:19,382 58 1
11. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari +1:21,695 58 0
12. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +1:28,598 58 0
13. Mick Schumacher Haas Ferrari +1 kolo 57 0
14. Kevin Magnussen Haas Ferrari +1 kolo 57 0
15. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull +1 kolo 57 0
16. Nicholas Latifi Williams Mercedes +1 kolo 57 0
17. Fernando Alonso Alpine Renault +1 kolo 57 0
DNF Max Verstappen Red Bull Red Bull - 38 0
DNF Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes - 22 0
DNF Carlos Sainz Ferrari Ferrari - 1 0

Průběžné pořadí: 1. Leclerc 71, 2. Russell 37, 3. Sainz 33, 4. Pérez 30, 5. Hamilton 28, 6. Verstappen 25, 7. Ocon 20, 8. Norris 16, 9. Magnussen 12, 10. Bottas 12, 11. Ricciardo 8, 12. Gasly 6, 13. Cunoda 4, 14. Alonso 2, 15. Čou 1, 16. Albon 1.

Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 104, 2. Mercedes 65, 3. Red Bull 55, 4. McLaren 24, 5. Alpine 22, 6. Alfa Romeo 13, 7. Haas 12, 8. AlphaTauri 10, 9. Williams 1.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari