Leclerc získal druhé pole position v sezoně, kvalifikaci přerušily dvě nehody
VC Austrálie - kvalifikace
Velká cena Austrálie začne z prvního místa pro Leclerca. V první řadě ho doplní Verstappen a jako třetí vyrazí Pérez. Až z deváté pozice bude po nevydařené kvalifikaci startovat Sainz. Alonsovo slibně rozjeté účinkování ukončily technické problémy a následná havárie ve třetí části. Ve zdi skončila kvalifikace i pro Latifiho, který v první části kolidoval se Strollem.
V 16:00 vypuknul v Austrálii boj o startovní pozice pro nedělní závod. Po trojici volných tréninků, v nichž zvítězili Sainz, Leclerc a Norris, totiž přišla na řadu kvalifikace. Asfalt měl před startem 32 stupňů, vzduch 23. Rušno bylo před kvalifikací v garážích Aston Martinu. Účinkování Vettela i Strolla ve třetím tréninku totiž skončilo haváriemi, přičemž Kanaďan boural v samotném závěru.
Hned po začátku první části se vydali na dráhu Schumacher, Albon a Magnussen. Postupně se přidávali i další. To se ale netýkalo již zmíněných jezdců Aston Martinu. Na obou autech se totiž stále pracovalo a bylo jasné, že pokud se vůbec na dráze ukážou, tak ne hned od samotného začátku. Pro své úvodní jízdy jezdci bez překvapení volili měkkou sadu pneumatik.
Jako první zajel měřené kolo Magnussen. Jeho čas měl hodnotu 1:21,243. Dána ale vzápětí přeskočili Cunoda (1:21,600), Schumacher (1:21,125) a Albon (1:21,152). Dalo se ale čekat, že takové pořadí dlouho nevydrží. A o pár okamžiků později skutečně převzal vedení Leclerc (1:19,391).
Latifi byl dlouhý v 11. zatáčce a projel se přes štěrk. Sainz připravil Leclerca o první místo. Po sedmi minutách zůstávali v garáži kromě jezdců Aston Martinu už jen piloti Mercedesu. I oni ale brzy vyjeli.Leclerc byl sice odsunut Pérezem na třetí místo, Monačan ale vzápětí zrychlil a vrátil se do vedení.
Zhruba šest minut před koncem už měli všichni piloti kromě Vettela se Strollem, kteří stále zůstávali v garáži, na kontě reprezentativní čas. Vedl Leclerc před Verstappenem a Sainzem. Kromě jezdců Aston Martinu byli na nepostupových pozicích také šestnáctý Čou, sedmnáctý Cunoda a osmnáctý Latifi.
S Aston Martinem to sice vypadalo zle, Stroll se ale přeci jen čtyři minuty před koncem vydal na dráhu. Na Vettelově autě se naopak stále pracovalo a bylo stále pravděpodobnější, že kvalifikaci nestihne.
Cunoda povyskočil na 12. místo. Tím odsunul do zóny ohrožení Magnussena, který se propadl na 16. pozici. Brzy se navíc propadl až na 17. příčku. Nahoru totiž šel i Čou, který byl čtrnáctý. Dvě minuty před koncem Vettelovi mechanici zabalili práci na voze a bylo jasné, že Vettel se kvalifikace nezúčastní.
Vzápětí ovšem nastal dramatický moment. Pomalu jedoucí Stroll totiž zkřížil před šestou zatáčkou cestu Latifimu, který se rovněž nenacházel v rychlém kole. Byla z toho kolize, po které pilot Williamsu skončil ve zdi. Byla vyvěšena červená vlajka.
Během přerušení vedl Verstappen před Pérezem a Leclercem. V nepostupových vodách se nacházeli šestnáctý Albon, sedmnáctý Magnussen, osmnáctý Latifi a devatenáctý Stroll s dvacátým Vettelem, kteří stále neměli na kontě čas. U Latifiho bylo jasné, že se z nepostupových pozic už nedostane. To samé platilo i pro Strolla, protože o pár zatáček později své poškozené auto také odstavil. Vyvěšení červené vlajky naopak dalo naději Vettelovi a jeho mechanici se znovu dali do práce.
Ještě před restartem se začaly vozy řadit na konci boxové uličky. Do závěru kvalifikace chtěl nastoupit i Vettel, který už dokonce seděl v kokpitu. Stále se ale nacházel v garáži. Nakonec se ale britské stáji přeci jen podařilo čtyřnásobného šampiona do kvalifikace vyslat a i on se zařadil do fronty v boxové uličce. Kromě Latifiho a Strolla už zůstali pro závěr kvalifikace v boxech také Verstappen, Pérez, Leclerc, Sainz, Alonso, Bottas a Norris. Ti se nacházeli na prvních sedmi místech a byli si jistí svým postupem.
Piloti se snažili získat pro svá poslední měřená kola co nejlepší pozici a ve výjezdovém kole jsme viděli několik předjetí. Ne všem se podařilo do měřeného kola najet. Před vypršením časového limitu nestihli projet přes cílovou čáru Hamilton s Russellem. Ti se nacházeli na osmé, respektive deváté pozici.
Složení nepostupové pětice už se po posledních pokusech nezměnilo. Albon zůstal šestnáctý a Magnussen sedmnáctý. Vettel sice dokázal přeskočit Latifiho, i tak z toho ale bylo pouze 18. místo. Latifi skončil devatenáctý a Stroll bez zajetého času poslední dvacátý. Albon nedokázal po skončení první kvalifikace dojet do boxů. Od týmu dostal příkaz, aby okamžitě odstavil vůz a vypnul motor.
Kvůli odklízení Albonova vozu se start druhé části mírně zpozdil. Hned v úvodu se na trať nahrnulo čtrnáct aut, všechny byly vybaveny měkkými pneumatikami. S výjezdem na dráhu vyčkával jako jediný Čou.
První kolo v hodnotě 1:18,611 zajel Verstappen. Gasly byl vyšetřován komisaři za to, že byl vypuštěn z garáže nebezpečným způsobem. V jejich hledáčku se ale ocitl i Pérez za to, že dostatečně nezpomalil, když bylo máváno žlutými vlajkami. Za ty mohl Russell, který vyjel mimo trať v jedenácté zatáčce.
Po šesti minutách vedl Verstappen. Druhý byl po vydařeném kole Alonso a třetí Pérez. Na nepostupových pozicích se nacházeli jedenáctý Ocon, dvanáctý Bottas, třináctý Schumacher, čtrnáctý Cunoda a patnáctý Čou. Poslední dva jmenovaní stále neměli na kontě čas.
Pérez se s časem 1:18,340 posunul na první místo. Hamiltona zdržel při jeho měřeném kole Verstappen. Cunoda a Čou se vydali z boxů a chystali se zajet své první časy.
Čou se při svém prvním reprezentativním pokusu posunul na 13. místo. Ocon se dostal na 8. pozici, čímž poslal na 11. příčku Gaslyho. Pilot AlphaTauri svůj čas ale vylepšit nedokázal a kvalifikace tak pro něj skončila. Nepostoupili ani dvanáctý Bottas, třináctý Cunoda, čtrnáctý Čou a patnáctý Schumacher.
Vítězem druhé části se stal Pérez před Sainzem a Leclercem. Do poslední části postoupili také Verstappen, Alonso, Norris, Russell, Hamilton, Ricciardo a Ocon.
Hned po začátku třetí části vyjeli Pérez, Sainz, Leclerc, Verstappen, Russell, Hamilton, Ricciardo a Ocon. O pár okamžiků později se přidal i Norris. Alonso zatím vyčkával v boxech. Netrvalo ale dlouho a i Španěl opustil garáž.
První čas zaznamenal Verstappen. Albert Park objel v v čase 1:18,399. O pár sekund později ho ale překonal Pérez, a to rozdílem pouhé jedné tisíciny. U jezdců Ferrari se stále čekalo na reprezentativní časy.
Alonso měl první měřené kolo velmi dobře rozjeté a dokonce zajel nejrychlejší čas ve druhém sektoru. Poté mu ale kvůli technickým problémům v jedenácté zatáčce vypověděl službu motor a pro pilota Alpine skončilo jeho kvalifikační účinkování v kariéře. Byla vyvěšena červená vlajka. Touto havárií ale nemusí Alonsovy potíže končit. Během letošní sezony totiž nasadil už tři spalovací motory a čtvrtý kus by znamenal penalizaci.
Těsně před přerušením se ujal vedení Leclerc s časem 1:18,239. Druhý byl Pérez, třetí Verstappen, čtvrtý Ricciardo, pátý Ocon, šestý Norris, sedmý Hamilton, osmý Sainz a devátý Russell. U Sainze a Russella jsme zatím neviděli reprezentativní kolo. Pilot Ferrari měl ovšem smůlu, neboť k vyvěšení červené vlajky došlo těsně předtím, než dokončil svůj ostrý pokus.
Hned po restartu se vydali na dráhu piloti Mercedesu. Zbytek zatím zůstával v garáži. Jak Hamilton, tak Russell měli co vylepšovat. Zatímco Hamilton byl až sedmý, Russell devátý bez reprezentativního času. Mladší z dvojice Britů si ve výjezdovém kole stěžoval na svého před sebou jedoucího krajana: "Lewis je příliš pomalý," uvedl. Ke dvěma "stříbrným šípům" se brzy připojili i Leclerc s Pérezem.
Pérez se sice při svém dalším pokusu zlepšil, zůstal ale druhý. Na prvního Leclerca ovšem ztratil pouhou tisícinu. Hamilton povyskočil na páté místo. Vzápětí ho ale odsunul na šestou příčku kolega Russell, který se posunul na čtvrtou pozici.
Co se nepodařilo Pérezovi, zvládl Verstappen. Zajel čas 1:18,154 a těsně před vypršením časového limitu se dostal na první místo. Na něm ale nevydržel. Leclerc ho totiž porazil o 286 tisícin a vrátil se na první pozici. Poté ho už nikdo nepřekonal a vybojoval tak svou druhou letošní pole position. Verstappen skončil druhý a Pérez třetí. Ze čtvrté pozice vyrazí Norris, z páté nakonec Hamilton, ze šesté Russell, ze sedmé Ricciardo a z osmé Ocon. Špatně skončila kvalifikace pro Sainze. Španělovi se totiž nepodařilo po restartu zajet rychlý čas a skončil pouze devátý. Porazil pouze havarujícího Alonsa.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:18,881 | 1:18,606 | 1:17,868 | 21 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:18,580 | 1:18,611 | 1:18,154 | 21 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:18,834 | 1:18,340 | 1:18,240 | 21 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:19,280 | 1:19,066 | 1:18,703 | 20 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:19,401 | 1:19,106 | 1:18,825 | 28 |
6. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:19,405 | 1:19,076 | 1:18,933 | 26 |
7. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:19,665 | 1:19,130 | 1:19,032 | 22 |
8. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:19,605 | 1:19,136 | 1:19,061 | 23 |
9. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:18,983 | 1:18,469 | 1:19,408 | 22 |
10. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:19,192 | 1:18,815 | 15 | |
11. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:19,580 | 1:19,226 | 19 | |
12. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:19,251 | 1:19,410 | 13 | |
13. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:19,742 | 1:19,424 | 17 | |
14. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:19,910 | 1:20,155 | 16 | |
15. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:20,104 | 1:20,465 | 19 | |
16. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:20,135 | 11 | ||
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:20,254 | 11 | ||
18. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:21,149 | 3 | ||
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:21,372 | 8 | ||
20. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 2 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto. Ferrari