Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Red Bull slaví dvojité vítězství na domácí půdě Ferrari, Leclerc po chybě šestý

Red Bull slaví dvojité vítězství na domácí půdě Ferrari, Leclerc po chybě šestý

Velká cena Emilie-Romagni - závod

Velká cena Emilie-Romagni se stala kořistí Red Bullu. Triumfoval Verstappen před Pérezem. Za třetí příčkou dlouho směřoval Leclerc, ale poté chyboval, poškodil si přední křídlo a nakonec bral jen šesté místo. První stupně vítězů v sezoně tak získal třetí Norris. Aston Martin získal prvních pět bodů v sezoně za osmé místo Vettela a desátou pozici Strolla. Sainz po kolizi s Ricciardem nedojel a zaznamenal další nulu.

Do Velké ceny Emilie-Romagni startoval po vítězství ve sprintu jako první Verstappen před lídrem šampionátu Leclercem. Za nimi stáli Pérez, Sainz, Norris, Ricciardo, Bottas, Magnussen, Alonso, Schumacher, Russell, Cunoda, Vettel, Hamilton, Stroll, Ocon, Gasly, Albon a Latifi. Čou po včerejší nehodě ve sprintu startoval z boxové uličky, protože mechanici museli na jeho voze pracovat v režimu parc fermé. Pro Číňana to ale nebylo příliš bolestivé, protože vzhledem k nedokončenému sprintu by i tak startoval poslední.

V neděli mohlo být vše jinak mimo jiné i kvůli počasí. Hlavní závody F2 a F3 se sice zvládly odjet více méně na suchu (v případě FIA F3 byla trať ze začátku mokrá, pak začala osychat), poté ale začalo pršet znovu a následující klání Porsche Supercupu už se jelo na mokré dráze. Před startem závodu F1 už sice nepršelo, trať ale byla stále mokrá a všichni nazuli přechodné gumy. Asfalt měl teplotu 18 stupňů, vzduch 12.

Start vyšel skvěle Red Bullu. Verstappen totiž udržel vedení a Pérez se dostal na druhé místo. Třetí příčku navíc ukořistil Norris a Leclerc spadl až na čtvrté místo. Úvod závodu se neobešel bez incidentu. Ve třetí zatáče kolidovali Sainz a Ricciardo. Oba skončili v kačírku a Sainz zde již zůstal. Jeho trápení táhnoucí se od Velké ceny Austrálie pokračovalo. Ricciardo se propadl na 19. pozici. Na trať byl povolán zpomalovací vůz.

Záznam odhalil, že na počátku kolize mezi Ricciardem a Sainzem stál Bottas, který ťuknul do Ricciarda a ten následně vzal s sebou Sainze. Sportovní komisaři incident vyhodnotili jako závodní. Na výjezdu ze třetí zatáčky měl problém i Schumacher, který se roztočil. Ricciardo zamířil do boxů a nasadil novou sadu přechodných gum. Patrně na jeho pneumatice došlo k defektu.

Carlos Sainz navázal v Imole na svou australskou smůlu. Foto: Ferrari



Za zpomalovacím vozem vedl Verstappen před Pérezem a Norrisem. Čtvrtý byl Leclerc a pátý Magnussen. Na šesté místo se zvládnul v postartovním chaosu prosmýknout Russell. Sedmý byl Bottas, osmý Alonso, devátý Vettel, desátý Cunoda, jedenáctý Stroll, dvanáctý Hamilton, třináctý Ocon, čtrnáctý Gasly, patnáctý Albon, šestnáctý Latifi, sedmnáctý Schumacher, osmnáctý Čou a devatenáctý Ricciardo.

V pátém kole byl závod restartován. Leclerc hned v první zatáčce hledal cestu, kudy by se dostal před Norrise. Pilot McLarenu ale zůstával třetí. V dalších metrech navíc poodjel a na Leclerca se naopak dotáhnul Magnussen. Alonso se propadl na jedenácté místo za Vettela, Cunodu a Strolla.

Alonsův propad pokračoval. Předjel ho i Hamilton. Vzápětí se ukázalo, že z jeho bočnice odlétl kryt a Alonso jede s velkou dírou. Brzy Španěl zamířil do boxů a tam ze závodu odstoupil. Bylo tak jasné, že i po čtyřech závodech zůstane se dvěma body na kontě. Pozdější záznam odhalil, že si poškození přivodil v úvodu poté, co se Schumacher roztočil a trefil jeho vůz.

Verstappen ujížděl Pérezovi, před kterým vedl už o tři sekundy. Leclerc znovu dotíral na Norrise. V první zatáčce osmého kola se Monačan před pilota McLarenu posunul a byl zpět na stupních vítězů. Trať stále osychala. Ve vzduchu ale visela hrozba dalšího deště.

Při chuti byli jezdci Mercedesu. Russell se totiž dotahoval na pátého Magnussena. Hamilton zase klepal na dveře první desítky a brousil si zuby na Strolla. Právě dosavadní výkon Aston Martinu stál také za zmínku. Kromě desátého Strolla byl totiž na bodech i Vettel, kterému patřila osmá příčka. Tým tak byl na cestě za prvními body. Před startem víkendu byl Aston Martin jedinou stájí, která má na kontě nulu. Závod byl ale stále dlouhý.

George Russell sice startoval až ze druhé desítky, i tak si ale odnesl slušný bodový příděl. Foto: Mercedes



Ve 12. kole se Russell v první zatáčce dostal před Magnussena. V nájezdu do třetí zatáčky byl ale příliš široký a Magnussen se vrátil zpátky. Ve 14. zatáčce ale Russell opět získal pátou pozici, tentokrát už definitivně. Magnussen se navíc musel začít bránit sedmému Bottasovi. Ve 14. kole se Fin posunul na šestou pozici.

V 17. kole se objevil první odvážlivec, co přezul na suché gumy. Australan neměl co ztratit, protože se po úvodních problémech nacházel na posledním 19. místě. O kolo později ale učinil totéž i osmý Vettel. Následovali také Gasly a Albon. Všichni přezuli na střední sadu.

Netrvalo dlouho a do boxů mířili i piloti ze špičky. Red Bull nejprve povolal Péreze, na kterého předtím začal dotírat Leclerc. Stavěli i Russell, Bottas a Magnussen, Cunoda, Stroll, Hamilton, Ocon, Latifi a Schumacher.

O kolo později už stavěl i zbytek pilotů - Verstappen, Leclerc a Norris. Verstappen se udržel na prvním místě i po návratu. Leclerc se sice zvládl vrátit jako druhý, Pérez ale brzy využil výhody Monačanových nezahřátých pneumatik a dostal se před něj. Ocon byl v boxech vpuštěn Hamiltonovi do cesty nebezpečným způsobem a hrozila mu penalizace. U Hamiltona neproběhla výměna kola optimálně a trochu se zdržel, stejně jako Bottas.

Za první trojicí jel na čtvrté pozici Norris. Pátý byl Russell, šestý Bottas, sedmý Vettel, osmý Magnussen, devátý Cunoda a bodovanou desítku uzavíral Stroll. Hamilton se propadl až na 14. místo. Brzký výměna gum pomohla i Ricciardovi, který povyskočil na 15. pozici.

Daniel Ricciardo se jako první odvážil přezout na suché gumy. Foto: McLaren



Leclerc se dotahoval zpátky na Péreze. Ocon dostal za nebezpečné vypuštění do cesty Hamiltonovi pět sekund.

Schumacher se znovu ocitl v problémech. Nejprve projel rovně šikanu složenou ze čtrnácté a patnácté zatáčky a při návratu na trať se roztočil. Pérez se odpoutal od Leclerca a stáhnul o sekundu svého kolegu Verstappena. Stále ale ztrácel šest a půl sekundy. Cunoda musel bránit deváté místo před Strollem. Nedaleko za nimi jeli i Ocon, Albon, Gasly a Hamilton.

 

Ve 29. kole se Leclerc znovu přitáhnul k Pérezovi. Mexičan totiž vyjel v šikaně ze zatáček 14 a 15 mimo trať. Schumacher byl upozorněn černo-bílou vlajkou na překračování traťových limitů.

Ricciardo zajel ve 31. kole do boxů. Přezul na tvrdou sadu a byl tak jediným pilotem na dráze, který se nacházel na této směsi. Verstappen už vedl před Pérezem téměř o 11 sekund. Hamilton stále marně hledal cestu před třináctého Gaslyho.

Verstappenův náskok už se blížil ke 13 sekundám. V klidu mohl být i Pérez, který měl na Leclerca k dobru dvě a půl sekundy. I na zbylých pozicích byly velké rozestupy. V největším "ohrožení" byl Stroll, který jel před Oconem o zhruba sekundu.

Aston Martin si dojel pro první body v sezoně. Foto: Aston Martin



Ve 41. kole přišla situace, která by ještě loni působila neuvěřitelně. Verstappen totiž předjel o kolo zpátky svého loňského velkého soupeře v boji o titul Hamiltona. Ten stále zůstával čtrnáctý za Gaslym.

Leclerc dostal od svého inženýra informaci, že se má pokusit dojet až do konce. Z Latifiho vozu cosi odlétlo. Na osmém místě se začala situace dramatizovat. Cunoda stahoval Magnussena a patnáct kol před koncem se před něj v první zatáčce. Hamilton neustále atakoval Gaslyho, stále se ale před něj nebyl schopen dostat.

Leclerc sice původně dostal informaci, že pojede až do konce, nakonec ale byl povolán do boxů a nasadil nejměkčí sadu pneumatik pro posledních 13 kol. Vrátil se ale až za Norrise a spadl na čtvrtou pozici.

Vzápětí byl do boxů zavolán také Pérez. Mexičan také přešel na měkkou sadu a na druhém místě se udržel. Leclerc se dostal podle očekávání zpět před Norrise.

Kolo po Pérezovi stavěl i Verstappen. S přehledem udržel první místo. Leclerc ale budil pozornost. Zajel nejrychlejší kolo závodu a dotahoval se na Péreze.

Sergio Pérez podtrhl druhým místem úspěch Red Bullu. Foto: Red Bull

 

Svou snahu ale Monačan přehnal. Na výjezdu z patnácté zatáčky se totiž roztočil po přejezdu přes obrubník a skončil v bariéře. Byl sie schopen pokračovat, poškodil si ale přední přítlačné křídlo a musel do boxů. Na trať se vrátil až jako devátý. Na třetí místo se vrátil Norris. Čtvrtý byl Russell a pátý Bottas. Cunoda předjel Vettela a posunul se na šestou příčku. Vettel byl sedmý a Magnussen osmý. Za Leclercem se nacházel na poslední bodované desáté pozici Stroll.

Leclerc se pokoušel minimalizovat ztráty a šest kol před cílem se dostal na osmou pozici před Magnussena. Vettel měl před ním k dobru pět sekund. Bottas se dotahoval na čtvrtého Russella.

Leclerc se čtyři kola před koncem přehnal i přes Vettela a byl sedmý. Bottas zůstával blízko u Russella, ale nenacházel na svého nástupce u Mercedesu recept.

To už si ale Verstappen dojel pro druhé vítězství v sezoně. Pérez podtrhl druhým místem dvojitý triumf Red Bullu. Norris vybojoval díky třetímu místu první letošní pódium. Russell uhájil před Bottasem čtvrté místo. Za Finem dojel nakonec šestý Leclerc. Sedmý skončil Cunoda, osmý Vettel, devátý Magnussen a desátý Stroll. Pro Aston Martin se jedná o prvních pět bodů v sezoně. Hamilton se ve zbytku závodu trápil za Gaslym a dojel třináctý.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull   63 25+1
2. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +16,527 63 18
3. Lando Norris McLaren Mercedes +34,834 63 15
4. George Russell Mercedes Mercedes +42,506 63 12
5. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari +43,181 63 10
6. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +56,072 63 8
7. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull +1:01,110 63 6
8. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes +1:10,892 63 4
9. Kevin Magnussen Haas Ferrari +1:15,260 63 2
10. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +1 kolo 62 1
11. Alexander Albon Williams Mercedes +1 kolo 62 0
12. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull +1 kolo 62 0
13. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +1 kolo 62 0
14. Esteban Ocon Alpine Renault +1 kolo 62 0
15. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari +1 kolo 62 0
16. Nicholas Latifi Williams Mercedes +1 kolo 62 0
17. Mick Schumacher Haas Ferrari +1 kolo 62 0
18. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes +1 kolo 62 0
DNF Fernando Alonso Alpine Renault - 6 0
DNF Carlos Sainz Ferrari Ferrari - 0 0

Průběžné pořadí: 1. Leclerc 79, 2. Verstappen 51, 3. Russell 49, 4. Pérez 48, 5. Sainz 33, 6. Norris 31, 7. Hamilton 28, 8. Bottas 22, 9. Ocon 20, 10. Magnussen 14, 11. Cunoda 10, 12. Ricciardo 8, 13. Gasly 6, 14. Vettel 4, 15. Alonso 2, 16. Čou 1, 17. Albon 1, 18. Stroll 1.

Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 112, 2. Red Bull 99, 3. Mercedes 77, 4. McLaren 39, 5. Alfa Romeo 23, 6. Alpine 22, 7. AlphaTauri 16, 8. Haas 14, 9. Aston Martin 5, 10. Williams 1.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull