Novinky

  • 10.08.2022 Bad Piastriho nejspíše čeká soud s týmem Alpine.

  • 04.08.2022 Good Alexander Albon z Thajska prodloužil smlouvu s týmem Williams

  • 02.08.2022 Neutral Američan Logan Sargeant pojede ve williamsu první trénink při VC USA v Austinu

Facebook Instagram

Neweymu se nová generace nelíbí

Neweymu se nová generace nelíbí

Má jednu zásadní chybu.

Formule 1 podle legendárního Adriana Neweyho míří po technické stránce nesprávným směrem. Koncept navržený Rossem Brawnem přitom má své dobré stránky.

Líbí se mi snaha pomoci vozům zbavit se (aerodynamicky) senzitivního předku, aby dokázali jezdit s menšími rozestupy,“ řekl 63letý designér v rozhovoru pro Motorsport-Magazin. „Nemyslím si, že se udělala signifikantní změna, ale evidentně je to teď lepší.

Velkým problémem je velikost ruku v ruce s hmotností. Newey navrhoval také vozy F1 o hmotnosti něco málo přes 600 kilogramů, dnešní mají téměř 800 kilogramů plus v nádrži palivo na celý závod.

Zrovna teď všichni makáme na tom, aby hmotnost našich vozů klesla na minimální předepsanou hodnotu. Ale tyto vozy jsou prostě těžší a také větší, takže ani ne moc aerodynamicky efektivní, jelikož mají větší aerodynamický odpor. Očividně je to stejný nesprávný směr jako v automobilovém průmyslu posledních let. Větší a těžší vozy a lidé posedlí tím, zda jezdí na elektřinu nebo palivo.

Newey by v budoucnu tedy chtěl vidět menší, lehčí a více energeticky efektivní vozy na závodních okruzích i na silnicích. V Evropě se sice v minulosti neprosadila velká americká auta, o to větší šílenství vyvolal relativně nový koncept SUV. Newey navrhoval také hypersport Aston Martin Valkyrie a sledoval přitom cíl dosáhnout poměru koňských sil a kilogramů 1:1, což se mu téměř i povedlo. Je zde však argument, že hmotnost vozů zvyšují bezpečnostní prvky.

Právě naopak. Je to spirála, protože těžší vozy musí být odolnější.

Kdyby současné generaci vozů udával směr Newey, vypadala by podstatně jinak. Foto: Red Bull

Zdroj: Motorsport-Magazin, úvodní foto: Red Bull