Novinky

  • 04.08.2022 Good Alexander Albon z Thajska prodloužil smlouvu s týmem Williams

  • 02.08.2022 Neutral Američan Logan Sargeant pojede ve williamsu první trénink při VC USA v Austinu

  • 02.08.2022 Good Australan Oscar Piastri bude druhým jezdcem Alpine F1 Teamu pro rok 2023

Facebook Instagram

Mezi mladými Španěly má Sainz více fanoušků než Alonso, říká Merhi

Mezi mladými Španěly má Sainz více fanoušků než Alonso, říká Merhi

Exkluzivní rozhovor se současným pilotem F2

Roberta Merhiho uvidíme v F2 u stáje Campos minimálně i během nadcházejícího závodního víkendu ve francouzském Le Castellet. Španěl to potvrdil v exkluzivním rozhovoru pro server FORMULE.cz. V něm se mimo jiné vrátil i ke svému vystoupení na Red Bull Ringu. Rozpovídal se i o tom, jak Španělé prožívají letošní výsledky Carlose Sainze nebo o svém dřívějším účinkování v F1.

Před dvěma týdny jste zažil velmi vydařený návrat do F2. Díky správné volbě pneumatik jste totiž skončil v hlavním závodě na Red Bull Ringu jako třetí. Jak jste byl tedy se svým návratem spokojen?


Byl jsem velmi spokojen. Zvolili jsme sice správně pneumatiky, to ale podle mě nebyl jediný a hlavní důvod, proč jsme skončili na stupních vítězů a bojovali o vítězství. Zejména v nedělním závodě jsem měl velmi dobré tempo. Na suchých pneumatikách jsem nestartoval jenom já, ale polovina startovního pole. Také už jsem byl na toto auto zvyklý z dřívějška a tým byl zase zvyklý na mě. Z předposlední 21. pozice to byl velmi dobrý posun dopředu.

V posledních pár letech jste se věnoval zejména GT závodům nebo vytrvalostnímu závodění. I letos jezdíte japonské Super GT. Bylo tedy pro vás těžké zvyknout si znovu na monopost F2?

Ano, bylo to hodně komplikované. Toto auto totiž nemá posilovač řízení nebo kontrolu trakce. I přetížení je ve formulích mnohem vyšší. Měl jsem tedy asi jen šest kol v tréninku a čtyři v kvalifikaci na to, abych se do toho dostal zpátky. Sprint jsme ale odjeli téměř celý, technické problémy jsme měli až dvě kola před koncem. S každým kolem jsem se tedy cítil lépe.

Ralph Boschung, kterého jste nahradil, se momentálně zotavuje z bolestí krku. Očekává se, že bude chybět ještě také v několika nadcházejících podnicích. Je tedy možné, že vás v F2 letos ještě uvidíme? F2 termínově koliduje se Super GT pouze při podniku ve Spa-Francorchamps...

Bereme to závod od závodu. Nyní se soustředíme na to, abychom dosáhli dobrých výsledků na Paul Ricardu a snažíme se co nejlépe připravit. Uvidíme, co bude potom. Je to ale samozřejmě Ralphovo auto a doufám, že se uzdraví co nejdříve. Věřím, že až bude ve stoprocentní kondici, bude velmi konkurenceschopný.

Roberto Merhi si s Camposem zazávodí i v Le Castellet. Foto: Campos


Nyní sice u Camposu pouze zaskakujete, ale před sezonou 2021 jste měl zájem vrátit se do této série na plný úvazek. Před sezonou jste testoval pro stáj HWA Racelab a poté se o vás mluvilo jako o jednom z kandidátů na sedačku u MP Motorsportu. Už je vám sice 31 let, ale kdyby se naskytla možnost vrátit se do F2 natrvalo, měl byste o to zájem?

S HWA jsem testoval. U MP Motorsportu jsem si nebyl jistý, jestli by bylo dobré se k nim vracet. Dnes je to ale samozřejmě daleko silnější tým se schopnými inženýry. Je to úplně něco jiného než v době, kdy jsem za ně závodil (Merhi za nizozemskou stáj odjel v roce 2018 osm podniků - pozn. red.). Závodění v F2 ale pro mě vždy bylo skvělou zábavou. Je to rychlé auto a šampionát, který se nachází hned pod F1. Nikdy jsem neměl možnost odjet v F2 úplně celou sezonu se silným vozem a já závodím proto, abych vyhrával závody.

Jet celou sezonu F2 není vůbec špatná představa, i když to není možnost, po které bych se momentálně ohlížel. Na nabídku závodění v F2 bych ale neřekl ne. Jsou to krásná auta a navíc tyto závody mají nádhernou atmosféru.

I ve vašem věku vás stále láká závodění v F2. V té přitom závodí zejména mladíci usilující o angažmá v F1. Můžeme to tedy chápat tak, že stále máte touhu předvést se před zraky šéfů stájí F1 a třeba se do ní i dostat zpátky?

Samozřejmě, vždy je cílem závodit v F1. Moc rád bych se do ní vrátil zpátky, ale uvědomuji si, že by to bylo velice těžké a že by se toho muselo hodně odehrát. Uvidíme, co přinese budoucnost. Já jsem otevřený všemu.

V F1 jste závodil už v roce 2015, kdy jste absolvoval 13 velkých cen za tým Manor Marussia. Jak na tuto zkušenost vzpomínáte? Váš tým byl tehdy nejhorší v celém poli...

Bylo to samozřejmě těžké, ale zase to byla pěkná zkušenost. Samozřejmě ale chcete více. Chcete bojovat alespoň o body a já nakonec bojoval jen se svým týmovým kolegou (Will Stevens - pozn. red.). Něco mi zkrátka ten rok chybělo. Je hezké být v F1, ale my tehdy neměli ty stejné zbraně jako ostatní a jestli mám být upřímný, tak to bylo velmi těžké.
V roce 2015 jsme mohli Roberta Merhiho vidět i v F1. Foto: Manor Marussia


V roce 2014 jste skončil třetí ve Světové sérii formule Renault. Tehdy jste zde bojoval o titul se současnými piloty F1 Carlosem Sainzem a Pierrem Gaslym, kteří skončili nakonec před vámi. Myslíte si tedy, že jste jezdecky na stejné úrovni jako Carlos Sainz a že kdybyste v F1 jezdil za stejné týmy jako on, mohl byste dosáhnout stejných výsledků?

Ano, v roce 2014 jsem závodil s Carlosem, Gaslym i s Rowlandem, zkrátka s mnoha jezdci, kteří se od té doby vypracovali ve velmi silné závodníky. Řekl bych, že tehdy jsem byl velice konkurenceschopný a i když jsem nezískal na konci sezony nejvíce bodů, byl jsem nejkonkurenceschopnější ze všech. U svého týmu (Zeta Corse - pozn. red.) jsem byl tehdy velmi spokojen a řekl bych, že jsem na tom tehdy byl velmi dobře.

Nyní už má Carlos daleko více zkušeností a také je na velmi vysoké úrovni. Můžeme vidět, že v F1 vyhrává závody, získává pole position a v podstatě každém závodě bojuje o stupně vítězů. Abyste se na takovou úroveň dostali, musíte hodně trénovat a vyjezdit se. A já tak často jako on v monopostech už nezávodím. Je to stejné jako třeba v tenisu. Když seberete raketu Nadalovi, řeknete mu "teď nebudeš čtyři nebo pět měsíců hrát" a pak najednou začne hrát znovu, bude mít velké problémy i na Roland Garros. Když ale trénujete hodně, můžete se dostat na tu nejvyšší úroveň.

Ferrari je letos opět schopné bojovat o nejvyšší příčky. To znamená, že můžeme na čele po nějaké době opět vídat španělského jezdce - právě Carlose Sainze. Ten už na Silverstone dokonce vyhrál svůj první závod. Jak to tedy ve Španělsku prožíváte, že od dob Fernanda Alonsa opět máte na špici svého jezdce?

Pro Španělsko je samozřejmě velice dobré, že Carlos nyní může bojovat o vítězství. Je to jako dříve za dob Fernanda. Myslím si, že Carlos odvádí skvělou práci. Už to tak bylo v McLarenu a je to tak i ve Ferrari. Zde loni porazil hned při své první sezoně s týmem Leclerca. Letos je samozřejmě pod velkým tlakem, jak ale znám Carlose, tak je to jezdec, který se dokáže každým dnem zlepšovat. Věřím, že může letos bojovat o titul, uvidíme, co se stane. Ve Španělsku můžeme vidět změnu. Někteří lidé Carlose podporují opravdu hodně. Možná můžeme říct, že mezi mladšími lidmi má více fanoušků než Fernando.
Díky Carlosi Sainzovi má letos Španělsko opět svého zástupce v nejužší špičce F1. Foto: Ferrari


Nyní zpět k F2. Loňský šampion Oscar Piastri se letos do F1 dostat nedokázal a je pouze rezervním jezdcem stáje Alpine. Ani u současného lídra Felipeho Drugoviche to navíc zatím na přesun do F1 nevypadá. Myslíte si tedy, že F2 odvádí jako nejvyšší juniorská série dobrou práci nebo by se mělo něco změnit?

Oscar Piastri nejspíše přejde do F1 příští rok. U Drugoviche se přiznám, že úplně nevím, v jaké situaci se nachází. Upřímně si ale myslím, že se F2 oproti dřívějšku hodně zlepšila. Určitě si ale myslím, že by se měl najít způsob, jak dostat šampiony F2 hned v dalším roce do F1, což se v minulosti vždy nedělo. Stejné by to mělo být i mezi F3 a F2. Určitě by se tedy v tomto směru mělo něco změnit. Formule 1 ale na druhou stranu nikdy nebyla pouze o jezdci a o rychlosti, ale také do toho vstupovala politika nebo peníze. Formule 2 se ale každopádně hodně zlepšila a letos jsem byl velice spokojený, když jsem viděl, kolik fanoušků ji sleduje.

Bylo by podle vás dobré zavést nějaké pravidlo, které by šampionovi F2 automaticky garantovalo místo v F1 pro další sezonu?

Ano, myslím si, že je dobrý nápad, aby se šampion F2 dostal rovnou do F1 a s dobrým autem. Stejně tak by se mi líbilo, kdyby měl šampion F3 jistou sedačku v F2. Jezdce by to více motivovalo a všechno by díky tomu bylo lepší. Za mě rozhodně dobrý nápad.

Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: Campos