Festival defektů přinesl vítězství Girolamimu s Magnusem
WTCR ve Vallelunze
Šestý letošní podnik světového poháru v závodech cestovních vozů WTCR na italském okruhu Vallelunga přinesl vítězství Néstoru Girolamimu z Hondy a Gillesu Magnusovi s vozem Audi. Celkové vedení ovšem uhájil Mikel Azcona, který zaznamenal další dvě pódiová umístění. Španělovi pomohlo mimo jiné i bojkotování obou víkendových závodů ze strany Cyan Racingu a Lynk & Co. Důvodem byly obavy, zdali budou čínské vozy schopny odjet celou vzdálenost obou závodů. Víkend se totiž nesl ve znamení potíží s pneumatikami. Defekt nejprve potkal jezdce Lynk & Co Yvana Mullera v prvním volném tréninku. Poté jsme jich několik viděli i v závodech.
Poprvé od podniku na Hungaroringu vozy Honda Civic nezávodily s maximálním čtyřicetikilovým kompenzačním závažím. Japonská auta tentokrát dostala pouze dvacet kilogramů. To bylo znát zejména u Néstora Girolamiho, který nejprve získal pole position pro první závod a v něm si poté dojel pro vítězství.
Největší hrozbou byl pro Girolamiho během prvního závodu Mikel Azcona. Španěl se v prvních zatáčkách nacházel po jeho boku. Nakonec ale z tohoto souboje vyšel vítězně Girolami. Ten si pak na Azconu musel dát pozor ještě také v závěru po stažení zpomalovacího vozu, který byl na trať vyslán kvůli úklidu úlomků.
"Na začátku to bylo velice těžké. Věděl jsem, že Mikel startuje z čisté stopy. Očekával jsem proto, že bude mít lepší trakci a přesně tak to bylo. V první zatáčce jsem byl na lepší straně, což mi pomohlo. On mě tam navíc nedokázal zavřít. To byl klíčový moment závodu. Jet v závěsu za jiným vozem v takových vysokých teplotách je totiž nemožné, protože se tím přehřívá auto. Když jsem viděl, že vyjíždí zpomalovací vůz, říkal jsem si, že Mikel možná zchladí motor s pneumatikami a pak zaútočí. Viděl jsem, že v páté zatáčce jede o mnoho rychleji než předtím, takže měl možná v tu dobu lepší výkon," popsal Girolami závod ze svého pohledu.
Azcona měl sice lepší start než Girolami, po restartu závodu už se ale na zisk prvního místa příliš nesoustředil: "Když jsem viděl vyjíždět zpomalovací vůz, byl jsem klidnější, protože jsem měl pocit, že s předními pneumatikami už je to na hraně. Měli jsme tedy tři kola na to, abychom je zchladili. Cílem bylo dojet," prozradil jezdec Hyundai.
Zatímco Azcona zvládl závod dokončit bez defektu pneumatiky, to samé nemohl říct Nathanaël Berthon. Francouz sice směřoval za třetím místem, pak mu ale explodovala guma a musel do boxů. Třetí tak nakonec skončil jeho kolega ze stáje Comtoyou Gilles Magnus. Berthon byl klasifikován jako devátý.
Měnit pneumatiky museli během závodu také Attila Tassi, Tiago Monteiro, Mehdi Bennani a Robert Huff. Šestý Tom Coronel pak dojel s defektem do cíle. Tassi skončil pátý, Huff osmý, Benanni desátý a Monteiro jedenáctý.
Nad potížemi s pneumatikami zůstával jezdcům rozum stát: "Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom auto dobře připravili a také jsme pro závod zvolili nastavení, které nebylo vůbec agresivní a šetrné k pneumatikám. Přesto jsme ale měli defekt. Překvapuje mě to, protože už závodím dvacet let. Mám zkušenosti s formulemi a poté jsem přešel do cestovních vozů. Zažil jsem různé potíže s autem a také jsem dělal chyby já. Nikdy jsem ale neměl potíže s pneumatikami. Letos už to bylo podruhé nebo potřetí. Všechny týmy s tím hodně bojují," kroutil hlavou Bennani.
Na startu druhého závodu se otáčela nejlepší desítka z kvalifikace. Původně tak měl z prvního místa vyrážet Yann Ehrlacher před týmovým kolegou Santiagem Urrutiou. Jelikož se ale Lynk & Co rozhodlo do závodů nenastoupit, zdědil první místo Magnus. Po startu sice Belgičana ohrožoval jeho kolega Bennani, nakonec ale Magnus první příčku uhájil a poté už ji nikomu nepřepustil.
"Bylo to jenom o hospodaření s pneumatikami. Nemyslím si, že by někdo jel na limitu, protože se každý bál. V posledních pár kolech jsem sice ztratil hodně času, ale to bylo záměrně. Hlídal jsem si levou přední pneumatiku. Od druhého kola tak nějak skřípala, ale vydržela až do konce," přiznal Magnus, že měl na cestě za triumfem obavy.
Mehdi Bennani se krátce po prohraném souboji propadl až na čtvrtou pozici za Attilu Tassiho s Nathanaëlem Berthonem. Bennaniho a Tassiho ovšem později postihly defekty pneumatik a oba tak museli k mechanikům. Druhý tak nakonec skončil Berthon a třetí dojel Mikel Azcona.
"Byly to velmi těžké podmínky, hodně jsme se trápili s teplotami pneumatik. Abyste mohli dokončit závod, museli jste upravit nastavení. Museli jsme upravit zejména přední odklon, ale vůz si vedl dobře. Bylo to těžké, protože jste nikdy neměli jistotou, že změny, které jste udělali, budou na trati fungovat. Být dvakrát na pódiu je skvělé a je to velmi dobré z hlediska šampionátu. V závěru závodu jsem na to tlačil, protože auto na tom bylo dobře. Zároveň jsem ale chtěl dokončit závod. Jel jsem tedy asi tak na 90 %, abych nedostal defekt," uvedl po skončení druhé jízdy Azcona.
Tassi s Bennanim nakonec obsadili po defektech osmé, respektive deváté místo. Desátý skončil Estaban Guerrieri a jedenáctý Tiago Monteiro. Tuto dvojici rovněž postihl defekt.
Azcona navýšil svůj náskok v čele šampionátu na 36 bodů. Absence vozů Lynk & Co využili Néstor Girolami, Robert Huff i Gilles Magnus. Ti se nyní nacházejí na druhém, respektive třetím a čtvrtém místě. Urrutia se propadl ze druhé pozice na pátou a Ehrlacher ze třetí na šestou.
"Dospěli jsme k názoru, že nemůžeme bezpečně dokončit oba závody. Organizátory jsme informovali o tom, že tyto potíže s pneumatikami nejsou slučitelné s naší váhou (Lynk & Co dostalo pro Vallelungu kompenzační závaží 40 kilogramů a celkem jejich vozy vážily 1 355 kilogramů, což bylo nejvíce ze všech - pozn. red.). Neměli jsme z toho radost, ale vhodné řešení tohoto problému jsme nedokázali po celý víkend najít," uvedl manažer Cyan Racingu Fredrik Wahlén.
Nebyla to pouze pětice Yann Ehrlacher, Santiago Urrutia, Yvan Muller, Ma Qing Hua a Thed Björk, kdo ve Vallelunze nezávodil. Chyběl totiž také Dániel Nagy, kterého po incidentu s Berthonem ve Vila Realu stále trápilo zranění ruky.
Sezona WTCR pokračuje o víkendu 6.-7. srpna na francouzském okruhu Anneau du Rhin, kam seriál zavítá vůbec poprvé. Goodyear ovšem přiznává, že si zatím neví s pneumatikami rady.
"Sebrali jsme všechny naše pneumatiky a poslali je zpět do naší továrny v Lucembursku, kde to budeme analyzovat. Brzy budeme vědět, co se stalo a proč. Snad to zjistíme včas a budeme to vědět před dalším podnikem. Samozřejmě nepanovaly lehké podmínky, teplota asfaltu dosahovala více než 50 stupňů a jízda přes obrubníky pneumatikám samozřejmě také nepomáhá. Jezdci samozřejmě vezou velkou váhu, což vyvíjí na pneumatiky tlak, v každém případě ale potřebujeme více informací," říká manžer Goodyearu Sebastian Trinks.
Připomeňme, že ve Vallelunze nešlo o první případ, kdy měl letos Goodyear potíže. Kvůli častým defektům v trénincích a kvalifikaci totiž byly zrušeny už květnové závody na Nordschleife.
Výsledky prvního závodu: 1. Néstor Girolami (Argentina, ALL-INKL.COM Münnich Motorsport, Honda Civic TCR) 22 kol, 2. Mikel Azcona (Španělsko, BRC Hyundai N Squadra Corse, Hyundai Elantra N TCR) +0,248, 3. Gilles Magnus (Belgie, Comtoyou Team Audi Sport, Audi RS3 LMS) +1,788.
Výsledky druhého závodu: 1. Gilles Magnus (Belgie, Comtoyou Team Audi Sport, Audi RS3 LMS) 21 kol, 2. Nathanaël Berthon (Francie, Comtoyou DHL Team Audi Sport, Audi RS3 LMS) +1,409, 3. Mikel Azcona (Španělsko, BRC Hyundai N Squadra Corse, Hyundai Elantra N TCR) +1,783.
Průběžné pořadí: 1. Azcona 200, 2. Girolami 164, 3.Huff 148.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: WTCR