Novinky

  • 04.12.2022 Bad Zemřel bývalý pilot F1 Patrick Tambay, bylo mu 73 let.

  • 02.12.2022 Bad VC Číny F1 se nepojede ani v roce 2023, chybět bude počtvrté za sebou

  • 17.11.2022 Good Nico Hülkenberg se vrací do F1, v sezoně 2023 bude jezdit za Haas

Facebook Instagram

Alsaská premiéra bez domácích hvězd

Alsaská premiéra bez domácích hvězd

WTCR na okruhu Anneau du Rhin

Světový pohár v závodech cestovních vozů WTCR absolvoval o víkendu sedmý letošní podnik. Ten se konal ve Francii na okruhu Anneau du Rhin, kam šampionát zavítal vůbec poprvé. V prvním závodě udělal domácím fanouškům radost vítězstvím Nathanaël Berthon. Druhá jízda patřila Robu Huffovi. Průběžné vedení si ale stále hlídá Mikel Azcona, který se také v obou víkendových závodech podíval na stupně vítězů. Alsaští fanoušci ovšem nemohli v akci vidět své dvě největší hvězdy - dvojnásobného šampiona WTCR Yanna Ehrlachera a čtyřnásobného mistra WTCC Yvana Mullera. Stáj Cyan Racing se totiž kvůli problémům s pneumatikami rozhodla šampionát opustit.

Do prvního závodu vstupoval v nejlepší pozici Néstor Girolami. Argentinec totiž zajel nejrychlejší čas v kvalifikaci. Na prvním místě se ale příliš dlouho neohřál. Nathanaël Berthon, který začínal jako druhý, totiž odstartoval lépe než on a ujal se vedení. Ve zbývajícím průběhu závodu sice nedokázal Girolamiho Hondě nijak výrazně ujet, argentinský jezdec ale nenašel na jezdce stáje Comtoyou Racing recept. Zatímco Berthon si tak dojel pro první vítězství v sezoně, Girolamimu musela stačit druhá pozice.

V cíli Berthon přiznal, že závěr závodu pro něj rozhodně nebyl poklidný. Starosti mu totiž dělaly pneumatiky a Francouz se obával, že by mohl o své prvenství přijít.

"Bylo to velice těžké. Řekl bych, že v podstatě od prvního kola jsem šetřil pneumatiky. Tři kola před koncem jsem ale začal pociťovat vibrace. Měl jsem strach, že přijdu o vítězství. Už jsem tento rok ztratil pódium a čtvrtou příčku, kvůli čemuž jsem přišel o hodně bodů. Teď bych přišel o vítězství, což by byla katastrofa. Nakonec jsem to ale dokázal," oddechl si.

Girolami sice dojel kousek za Berthonem, spíše než na zisk prvního místa se ale v závěru soustředil na uhájení druhé příčky před Gillesem Magnusem. Belgičan proťal cílovou pásku jako třetí.

Yvan Muller s Yannem Ehrlacherem sice chyběli, fanoušci ale mohli vidět vítězství domácího jezdce díky Nathanaëlu Berthonovi. Foto: Audi Sport


"Doufal jsem, že Nathanaël neodjede příliš daleko. Potřeboval jsem totiž jeho větrný pytel, abych se mohl udržet na druhém místě. Jinak by bylo velice těžké ubránit se Gillesovi. Dělal všechno proto, aby se přede mě dostal. Byl jsem trochu opatrný, protože jsem dostal zprávu, že na to Gilles hodně tlačí. Došlo mezi námi sice k nějakým tvrdým momentům, vše se ale odehrálo s respektem a v rámci fair play. To je velmi důležité," řekl Argentinec.

Při souboji s Girolamim si sice Magnus počínal férově, při boji s Girolamiho týmovým kolegou Estebanem Guerrierim v úvodu závodu to ale bylo trochu jinak. Belgičan totiž poslal Guerrieriho do přetáčivého smyku. Ten sice zvládl Argentinec ustát, musel ale do boxů měnit probrzděné pneumatiky a měl tak po nadějích na dobrý výsledek. Magnuse po skončení závodu potrestali komisaři za tento incident pětisekundovým trestem, který ho odsunul až na sedmé místo. Bronzový výsledek po něm zdědil vedoucí muž šampionátu Mikel Azcona.

Boj o vítězství ve druhé jízdě, na jejímž startu došlo k otočení nejlepší desítky z kvalifikace, se odehrával v podobném duchu jako v prvním závodě. I tentokrát se totiž rozhodlo hned v úvodních metrech poté, co ze druhého místa startující vůz zdolal jezdce začínajícího z pole position. Tento souboj měl ale jiné obsazení. Zatímco z první pozice startoval Mehdi Bennani, druhý byl Rob Huff. Brit se ale hned v úvodu před Maročana dostal a poté už mu první místo nikdo nesebral.

Po závodě Huff označil start jako klíčový moment na své cestě za úspěchem: "Byl to můj nejlepší start v sezoně. Všechno to zkrátka do sebe zapadlo. Dobře jsem odstartoval a dostal jsem se vedle Mehdiho. Myslím si, že mě viděl a proto se mě nesnažil moc zavřít. Věděl jsem, že se bude snažit držet za mnou, aby pokryl Norbiho (Norbert Michelisz - pozn. red.). Bylo to ale velice férové," popsal šampion WTCC z roku 2012 začátek závodu.

Ke třetímu místu dlouho směřoval Norbert Michelisz. Maďarský jezdec ale později před sebe pustil svého týmového kolegu Azconu. Lídr šampionátu se tak opět ukázal na stupních vítězů. Ještě předtím, než mu Michelisz uvolnil cestu, ale svedl tvrdou bitvu s Gillesem Magnusem. Během tohoto souboje došlo mezi oběma jezdci k několika kontaktům. Magnusovo počínání se Azconovi nelíbilo.
Mikel Azcona si dvěma pódiovými výsledky upevnil vedení v šampionátu. Foto: Hyundai Motorsport


"Bojoval až moc tvrdě. Nemám rád tento způsob boje, zvláště od doby, kdy jedu o titul," postěžoval si Španěl.

Magnus oponoval takto: "Musel jsem být agresivní. V šampionátu jsme docela pozadu, takže nemáme co ztratit. Potřebujeme tedy trochu riskovat a občas se to vyplácí, tak jako v tomto případě."

S Magnusovým počínáním možná Azcona spokojen nebyl, o pohodlné celkové vedení ale nepřišel. Jeho náskok činí 33 bodů před Néstorem Girolamim. Třetí je se čtyřiapadesátibodovou ztrátou Huff.

Letošní sezona WTCR sice ještě nekončí, není ovšem jasné, kde se budou konat zbývající podniky. Původně byly v plánu závody v jihokorejském Inje, čínském Ning-po a v Makau. Kvůli přetrvávajícím koronavirovým restrikcím byla ovšem asijská část sezony zrušena a nyní se pracuje na nahrazení těchto závodů.

Už bez Lynk & Co

Ve zbytku sezony už neuvidíme vozy Lynk & Co stáje Cyan Racing a jezdce Yanna Ehrlachera, Yvana Mullera, Ma Qinga Huu, Santiaga Urrutiu a Theda Björka. Tým se rozhodl své působení ve WTCR ukončit po potížích s pneumatikami při závodech na Nordschleife a ve Vallelunze. Zatímco v Německu se kvůli defektům v trénincích a kvalifikaci nakonec vůbec nezávodilo, v Itálii praskly pneumatiky na několika vozech, v tréninku také u Yvana Mullera. Už ve Vallelunze Cyan Racing závody vynechal, neboť nebyl přesvědčen, že je zvládne bezpečně absolvovat. Chyběl i během uplynulého víkendu v Alsasku.

„V tomto roce závodíme na pneumatikách, které se nejsou na všech tratích schopny vypořádat s nastavením Balance of Performance některých vozů. Naše auta jsou nejtěžší ze všech. Kvůli tomu naši jezdci letos čelili defektům pneumatik ve vysokých rychlostech a haváriím. Pro Cyan Racing proto zkrátka není možné pokračovat v této sezoně bezpečným způsobem. Je to nejtěžší rozhodnutí, jaké jsme kdy udělali. Každý člen Cyan Racingu je zde totiž proto, aby vyhrával. Všichni hodně obětovali tomu, abychom se dostali tam, kde jsme dnes,“ vysvětlil manažer Cyan Racingu Frederik Wahlén.
Pro vozy Lynk & Co letošní sezona WTCR skončila. Foto: Cyan Racing


Organizátoři seriálu se snažili Lynk & Co s Cyan Racingem vyjít vstříc. Váhu všech vozů snížili o dvacet kilogramů, do víkendového programu podniku na okruhu Anneau du Rhin zařadili ještě druhý hodinový test a Goodyear rovněž dovezl více pneumatik. Šlo ale o stejnou specifikaci, neboť při analýze po závodech ve Vallelunze nebyla zjištěna žádná výrobní vada. Defekty Goodyear připisoval jak v Německu, tak v Itálii vysokým teplotám. Cyan Racing ovšem požadoval také změnu BoP pro jejich vozy, čemuž nebylo možné vyhovět.

„Naše technické oddělení obdrželo od Cyan Racingu žádost. Řekli jsme, že snížení váhy všech vozů o dvacet kilogramů je v pořádku. Také ale po nás chtěli, abychom změnili jejich BoP a snížili váhu jejich vozů o dalších třicet kilogramů. Naprosto jasně jsme jim vysvětlili, že něco takého nemůžeme udělat během zhruba jednoho týdne. Nemohli jsme to stihnout včas. Před něčím takovým musíte provést detailní analýzu, na kterou jsme neměli dostatek času,“ odhalil Marcelo Lotti, šéf WSC Group, která je promotérem závodů TCR.

Cyan Racing na tomto požadavku trval, neboť snížení váhy všech vozů o dvacet kilogramů mu nepřišlo dostačující: „Znamenalo by to, že naše auta budou stále těžší než na Nürburgringu. Požadovali jsme snížení váhy ještě o dalších třicet kilogramů výhradně pro náš model. Ten je od roku 2019, kdy jsme s ním začali závodit, nejtěžší ze všech. I po tomto snížení by sice zůstal nejtěžším vozem v poli, ale něco takového by nám poskytlo mnohem lepší možnosti upravit podvozek, tak jako to dělají u jiných týmů, kde mají lehčí auta. Mohli bychom tak odjet závody bezpečně a bez defektů,“ uvedl Wahlén.

Konec Cyan Racingu ve WTCR by ale mohl být pouze dočasný. Organizátoři už se totiž nechali slyšet, že chtějí s týmem i nadále jednat a najít vhodné řešení, díky kterému by se vrátil zpět do startovního pole v sezoně 2023.

Předčasné ukončení letošní sezony v podání Cyan Racingu každopádně znamená, že WTCR letos bude mít jiného šampiona než v předchozích dvou letech. Jak v sezoně 2020, tak loni totiž slavil Yann Ehrlacher.

Výsledky prvního závodu: 1. Nathanaël Berthon (Francie, Comtoyou DHL Team Audi Sport, Audi RS3 LMS) 22 kol, 2. Néstor Girolami (Argentina, ALL-INKL.COM Münnich Motorsport, Honda Civic TCR) +0,299, 3. Mikel Azcona (Španělsko, BRC Hyundai N Squadra Corse, Hyundai Elantra N TCR) +1,047.

Výsledky druhého závodu: 1. Robert Huff (Velká Británie, Zengo Motorsport, Cupra Leon Competición TCR) 18 kol, 2. Mehdi Bennani (Maroko, Comtoyou Team Audi Sport, Audi RS3 LMS) +0,896, 3. Mikel Azcona (Španělsko, BRC Hyundai N Squadra Corse, Hyundai Elantra N TCR) +1,114.

Průběžné pořadí: 1. Azcona 241, 2. Girolami 208, 3. Huff 187.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA WTCR