Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Vettel se na konci sezony rozloučí

Vettel se na konci sezony rozloučí

Skončí na tři sta závodech

Od začátku sezony se o tom spekulovalo a nyní je to definitivní. Čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel se rozhodl, že na konci letošní sezony opustí ve věku 35 let formuli 1. Pilot Aston Martinu to oznámil na svém nově založeném instagramovém účtu.

"Bylo to pro mě těžké rozhodnutí. Hodně jsem o tom přemýšlel. Na konci roku si chci vzít čas na rozmyšlenou a popřemýšlet o tom, na co se budu soustředit příště. Je mi ale jasné, že jako otec (Vettel má dcery Emily a Matildu - pozn. red.) chci trávit více času s rodinou. Dnešek ale není o tom, abych se s vámi loučil. Je spíše o tom, abych vám všem poděkoval, v neposlední řadě i fanouškům, bez jejichž vášnivé podpory by F1 vůbec nemohla existovat," uvedl Vettel.

K Vettelově konci už se vyjádřil i majitel stáje Aston Martin Lawrence Stroll: "Z celého srdce bych rád Sebastianovi poděkoval za skvělou práci, kterou pro Aston Martin v uplynulém roce a půl odvedl. Dali jsme jasně najevo, že bychom s ním rádi pokračovali i příští rok. On ale udělal to, co je podle něj správné pro něj i pro jeho rodinu. To samozřejmě respektujeme. Odjel pro nás několik fantastických závodů. Jeho zkušenosti a odborné znalosti pro nás byly mimořádně cenné. Je to jeden z největších jezdců F1 všech dob a bylo mi ctí, že jsem s ním mohl spolupracovat," okomentoval Kanaďan rozhodnutí svého jezdce.

Součástí velkých cen F1 se Vettel stal v roce 2006 ve věku 19 let. Tehdy se BMW rozloučilo s Jacquesem Villeneuvem. V závodní sedačce ho nahradil Robert Kubica a do pozice třetího pilota se přesunul právě Vettel, který při závěrečných pěti závodních víkendech nastupoval s týmem do volných tréninků.

V roce 2007 už si i zazávodil. Svou premiéru si odbyl při Velké ceně USA 2007 v Indianapolisu, také za BMW. Tehdy nahradil Kubicu. Poláka tenkrát nepustili na start lékaři poté, co měl o týden dříve nepříjemnou nehodu při Velké ceně Kanady. Vettel ho ale tehdy zvládl zastoupit se ctí a připsal si bod za osmé místo.

Svou kariéru v F1 zahájil Vettel u BMW. Foto: BMW Motorsport



Od dalšího závodu už sice pustil zpět do kokpitu BMW Kubicu, ve zbytku sezony jsme ho ale přesto viděli v akci ještě šestkrát. Od Velké ceny Maďarska se totiž stal jezdcem Toro Rosso, kde byl po neshodách s šéfem stáje Franzem Tostem vyhozen Scott Speed. Vettel zazářil zejména při Velké ceně Číny, kde dorazil do cíle jako čtvrtý. Při deštivém závodě v japonském Fudži sahal dokonce po třetí příčce. Poté ale při jízdě za zpomalovacím vozem naboural do Marka Webbera a vystoupení obou jezdců tím skončilo.

Pachuť ze ztraceného pódiového umístění ve Fudži ale dokázal zahnat v roce 2008 při deštivé Velké ceně Itálie. Zde nejprve vyhrál kvalifikaci a poté si dojel pro svůj premiérový triumf i v závodě. Ve věku 21 let a 73 dní se tehdy stal nejmladším vítězem v historii F1. Tento rekord překonal až o osm let později při Velké ceně Španělska Max Verstappen. Kromě triumfu v Monze zaznamenal Vettel v roce 2008 ještě několik bodovaných výsledků. Celkově skončil osmý a mimo jiné se postaral i to, že juniorská stáj Toro Rosso porazila v Poháru konstruktérů svůj "áčkový" tým Red Bull.

Právě přesun do Red Bullu jako náhrada za končícího Davida Coultharda si svými výkony v roce 2008 vysloužil. K rakouské stáji se navíc připojil ve vhodný čas. Změny pravidel totiž tehdy pořádně zatřásly rozložením sil a Red Bull začal patřit mezi špičku. Vettel v Číně pro stáj získal její první vítězství v F1. Pak přidal ještě další tři triumfy a připsal si titul vicemistra. Nestačil pouze na Jensona Buttona ze stáje Brawn GP.

Své první vítězství si Vettel připsal při deštivé Velké ceně Itálie 2008. Foto: AlphaTauri



V roce 2010 už ale začalo nejúspěšnější období jeho kariéry, které trvalo až do roku 2013. Během něj dokázal vybojovat čtyři tituly mistra světa. V roce 2013 na své cestě za titulem dokonce získal 13 triumfů, čímž vyrovnal rekord svého idola Michaela Schumachera z roku 2004 v počtu vítězství během jedné sezony.

Po přechodu na šestiválcové pohonné jednotky a nová pravidla se ovšem tato pohádka začala chýlit ke konci. Otěže totiž převzal Mercedes a Vettel během sezony navíc nebyl schopen získat jediné vítězství. Jeho týmový kolega Daniel Ricciardo naopak triumfoval třikrát. Zatímco Australan skončil celkově třetí, Vettelovi musela stačit až pátá příčka a na svého parťáka ztratil 71 bodů. Rozhodl se proto pro změnu a když přišla šance nahradit od roku 2015 u Ferrari Fernanda Alonsa, skočil po ní.

S Red Bullem zažil Sebastian Vettel nejúspěšnější období své kariéry. Foto: Red Bull



V Maranellu Vettel chytl druhý dech. Během sezony 2015 byl největší hrozbou pro piloty Mercedesu Hamiltona s Rosbergem, ačkoli tato dvojice stále dominovala. Vettel ale dokázal vyhrát tři závody a celkově obsadil třetí příčku. Rok 2016 sice nebyl pro Ferrari tolik povedený a Vettel skončil bez jediného prvenství čtvrtý, v sezonách 2017 a 2018 ovšem dokázal dlouho zatápět Lewisi Hamiltonovi v boji o titul. Nakonec se ale vždy musel spokojit s titulem vicemistra. Od té doby už k titulu nikdy nebyl tak blízko.

V roce 2019 získal už jen jedno vítězství a obsadil pátou pozici. Podobně jako v roce 2014 u Red Bullu ho navíc porazil nově příchozí mladší týmový kolega Charles Leclerc, který se dvěma triumfy skončil celkově čtvrtý. Ještě před sezonou 2020, která byla poznamenána nástupem koronavirové pandemie, navíc bylo oznámeno, že Vettela od roku 2021 nahradí u Ferrari Carlos Sainz. Svou derniérovou sezonu u Ferrari strávil Vettel za volantem nekonkurenceschopného vozu. S ním se nezmohl na více než jednu třetí příčku a 13. místo v celkovém pořadí.

Ani Vettel nedokázal ukončit dlouhé čekání Ferrari na titul. Foto: Ferrari



I jeho poslední štace u Aston Martinu mu přinesla trofej. Během sezony 2021 totiž dojel druhý při Velké ceně Ázerbájdžánu. Na stejný výsledek původně dosáhl také na Hungaroringu, poté byl ale vyloučen, neboť v jeho voze nebyl po skončení závodu dostatek paliva. Celkově Vettel obsadil 12. místo. Letos se Aston Martin trápí a Vettel navíc musel první dva závody vynechat kvůli koronaviru. Po prvních dvanácti závodech mu patří se ziskem 15 bodů 14. pozice.

V počtu získaných titulů je Vettel čtvrtým nejúspěšnějším pilotem historie. O čtvrtou pozici se dělí s Alainem Prostem. V počtu vítězství je s číslem 53 dokonce na třetí pozici hned za Lewisem Hamiltonem (103) a Michaelem Schumacherem (91). Se 122 pódii je třetí mimo jiné i v tabulce podle počtu stupňů vítězů. Stále je nejmladším mistrem světa F1 v historii. Na svůj první titul dosáhl ve věku 23 let a 134 dní. Dosud si připsal 290 účastí ve velkých cenách. Jelikož do konce letošní sezony zbývá deset závodů, znamená to, že skončí na čísle 300.

Vettelův konec kariéry je samozřejmě důležitou informací také pro přestupový trh. U Aston Martinu se tím totiž uvolňuje místo po boku Lanceho Strolla. S potenciálním přesunem do týmu byli během letošní sezony spojování například Fernando Alonso, Mick Schumacher nebo Daniel Ricciardo.

S F1 se Vettel rozloučí v zelených barvách Aston Martinu. Foto: Aston Martin



U Alonsa ale vše směřuje k prodloužení smlouvy s Alpine. Za Schumachera by se u Aston Martinu mohl teoreticky přimluvit Vettel, protože oba pojí velmi dobrý vztah. Haas je ale na tom momentálně výkonnostně lépe než Aston Martin a Schumacher navíc po nepovedeném vstupu do sezony získal v posledních třech závodech 12 bodů. Je tedy otázkou, zdali by chtěl do Aston Martinu přestupovat. Kromě toho je juniorem Ferrari a Aston Martin odebírá motory od Mercedesu. U Ricciarda je často zpochybňována jeho budoucnost u McLarenu, obě strany ale shodně tvrdí, že spolu budou pokračovat i příští rok.

Boj o tuto sedačku by se ale nemusel odehrávat pouze mezi současnými jezdci F1. Vettelův odchod by totiž mohl být například příležitostí k trvalému návratu Nica Hülkenberga. Ten v posledních třech sezonách u stáje pravidelně zaskakoval, když někdo nemohl nastoupit kvůli koronaviru. Letos v prvních dvou závodech nahrazoval právě Vettela.

Do hry by ale teoreticky mohli vstoupit i Nyck de Vries nebo Felipe Drugovich. De Vries letos nastoupil již ve dvou volných trénincích za Williams a Mercedes. Toto Wolff se sice nedávno nechal slyšet, že pro něj místo pro příští sezonu nejspíše nesežene, Aston Martin ale patří mezi zákazníky Mercedesu a tak by se situace nyní mohla změnit. Drugovich je zase lídrem F2, zatím se však nezdá, že by o něj některý z týmů F1 jevil zájem.

Zdroj: Motorsport, FORMULE.cz, úvodní foto: Aston Martin