Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Maloney dal zapomenout na sobotní nehodu, Staněk opět druhý

Maloney dal zapomenout na sobotní nehodu, Staněk opět druhý

FIA F3 ve Spa-Francorchamps - hlavní závod

Hlavní závod FIA F3 ve Spa-Francorchamps skončil dvojitým triumfem stáje Trident. Pro své první vítězství v šampionátu si dojel Maloney před Staňkem. Jako třetí sice projel cílem Collet, po pětisekundové penalizaci se ale propadl na šestou příčku. Bronz si tak odnesl Bearman. Brit se dotáhl na rozdíl jediného bodu k lídrovi šampionátu Hadjarovi, který nebodoval.

Do hlavního závodu už se startovalo čistě podle výsledků kvalifikace. Na pole position tak stál Collet. Za ním se seřadili Maloney, Pizzi, Göthe, Staněk, Edgar, Smoljar, Bearman, Colapinto, Benavides, Correa, O´Sullivan, Alatalo, Trulli, Maini, Ušijima, Martí, Vidales, Saucy, Leclerc, Cohen, Malvestiti, Hadjar, Martins, Mansell, Frederick, Villagómez, Tóth, Azman a Crawford.

Nad účastí Maloneyho a Götheho visel dlouho otazník. Oba piloti totiž měli v sobotu v rychlé 18. zatáčce kolizi, po které oba tvrdě narazili do bariéry. Naštěstí ale oba vyvázli z incidentu bez zranění.

Lídr šampionátu Hadjar vyhlížel další složitý závod.  Po nepovedené kvalifikaci totiž musel i tentokrát startovat jako dvacátý třetí. Mohlo ho ovšem uklidňovat, že jeho nejbližší pronásledovatelé v šampionátu Martins (-2) a Leclerc (-5) rovněž začínali daleko od bodovaných pozic. Největší hrozbu pro jeho celkové vedení tak představoval Bearman, který v sobotu vyhrál. Brit byl ale stále za Hadjarem o 16 bodů a navíc mu patřilo na startu až sedmé místo.

I před startem hlavního závodu víkendu bylo ve Spa-Francorchamps sucho. Zatímco ve vzduchu bylo naměřeno 14 stupňů, teplota asfaltu činila 17 stupňů.

Collet si po startu pohlídal první místo. Ke změnám nedocházelo ani za ním. Druhý zůstával Maloney a třetí Pizzi. Dalo se ovšem očekávat, že na rovince Kemmel čekají Colleta krušné chvíle. A skutečně. Na Brazilce totiž zaútočil vnějškem Maloney. Oba jezdci vycestovali mimo dráhu, Maloney se ale přesto posunul na první místo. Collet se navíc na trať vrátil přímo před Pizziho a Ital tak musel do kačírku.

Do druhého kola najížděl jako lídr Maloney. Druhý byl Collet, který si ovšem stěžoval, že předjetí pilota Tridentu proběhlo mimo trať. Pizzi se propadl a v závěrečné šikaně prvního kola ho navíc sestřelil Maini.

Na třetí místo se posunul Göthe. Ve druhém kole se navíc dostal i před Colleta. Z této druhé pozice se navíc brzy stalo místo první. Maloney totiž dostal od svého inženýra příkaz, aby před sebe pustil zpět Colleta a vyhnul se tak penalizaci za předjetí díky výjezdu mimo trať. Musel se tak propadnout až na třetí místo. Jeho zpomalení navíc málem využil i Staněk, ten ale zatím stále zůstával čtvrtý.

Ze závodu mezitím odstoupili Martins a Cohen. I tito dva totiž schytali v závěrečné šikaně prvního kola ránu od Mainiho. Pro Francouze tak šlo o nemalou komplikaci v boji o titul. Bez poškození nepřečkal úvod závodu ani Malvestiti. Pilot Jenzeru se totiž také objevil v boxech. Byl ale schopen vrátit se zpět.

Po všech těchto událostech tak vyjel na trať zpomalovací vůz. Vedl Göthe před Colletem a Maloneym. Bodovanou desítku tvořili také Staněk, Edgar, Bearman, Smoljar, Benavides, Alatalo a O´Sullivan. Martins sice odstoupil, mohla ho ale uklidňovat také skutečnost, že jeho dva soupeři v boji o titul Hadjar a Leclerc se zatím také nacházeli mimo body. Leclerc byl sedmnáctý a Hadjar osmnáctý.

Na konci pátého kola došlo k restartu závodu. Göthe sice zůstával první, Collet se ho ale zvládal držet. Bearman hned v první zatáčce útočil na pátého Edgara, zatím ale bez úspěchu.

Na rovince Kemmel se ale podle očekávání pořadí změnilo. Göthe nejprve ztratil vedení poté, co ho předjel Collet. V Les Combes poté přišel i o druhé místo, které si vzal Maloney. Edgar se zatím držel před Bearmanem na páté pozici.

Collet se sice dostal na první pozici, vzápětí ale obdržel pětisekundový trest. Sportovní komisaři totiž usoudili, že se během prvního kola vrátil po výjezdu v páté zatáčce nebezpečným způsobem na trať.

Staněk už tlačil na Götheho. Nejprve to zkusil v závěrečné šikaně, zde ale Dán ještě odolával. Na rovince Kemmel už ale byl bezmocný a český jezdec se tak posunul na stupně vítězů. Maloney útočil na Colleta, Brazilec se ale držel.

V sedmém kole ale vyjel už podruhé na dráhu zpomalovací vůz. Saucy totiž skončil po kontaktu s Martím v bariéře. To nebyla dobrá zpráva pro Colleta. Startovní pole se totiž opět sjelo dohromady, což pilotovi MP Motorsportu kvůli pětisekundové penalizaci vůbec nehrálo do karet.

Za Colletem kroužili Maloney, Staněk, Göthe, Edgar, Bearman, Alatalo, Smoljar, Vidales a Benavides. Až dvacátý byl lídr šampionátu Hadjar, kterému se tím pádem nedařilo posouvat tak dobře jako včera. Mimo body byl stále i Leclerc, kterému patřila 14. pozice.

Záznam odhalil, proč se Hadjar propadl až na 20. pozici. V úseku Blanchimont se totiž pokusil zaútočit na Trulliho. Vycestoval ale z dráhy a poté se jeho vůz přepnul do bezpečnostního režimu, kvůli čemuž jel Francouz pomalu.

Staněk sice byl na třetí pozici, ve zbytku závodu ale musel být opatrný. Od svého inženýra totiž dostal zprávu, že už má na kontě dvě varování za překročení traťových limitů.

V desátém kole se znovu začalo závodit. Collet udržel po restartu první příčku. Staněk číhal na příležitost za Maloneym.

Na rovince Kemmel se ovšem Maloneymu podařilo získat první místo od Colleta. Brazilec se tak propadl na druhou pozici. Útok naznačil i Staněk, ten ale zůstal třetí. Colapinto dostal varování v podobě černo-bílé vlajky za překračování traťových limitů.

Malvestiti byl vyšetřován. Komisaři ho podezřívali, že při fázi virtuálního zpomalovacího vozu nedodržel předepsané časy v jednotlivých úsecích.

Ve 12. kole přišel na rovince Kemmel další Staňkův útok na Colleta. Pilot MP Motorsportu se ale i tentokrát na stříbrné pozici udržel. Dopředu chtěl i Bearman, který si brousil zuby na Edgara. Ani tentokrát ale na svého krajana nevyzrál a zůstával šestý.

Souboj Colleta a Staňka hrál do karet Maloneymu. Barbadosan totiž vedl už o více než sekundu. Pokud by vyhrál, šlo by o jeho premiérové vítězství ve FIA F3.

Ani ve 13. kole se nepodařilo Bearmanovi na rovince Kemmel zdolat Edgara. Malvestiti dostal deset sekund stop & go za nedodržení minimálních časů při fázi virtuálního zpomalovacího vozu. Leclerc se posunul na 13. pozici před Correu. Vzhůru stoupal také Hadjar, který už byl sedmnáctý. K bodům ale stále měli oba daleko.

Staňkovo úsilí se ve 14. kole konečně setkalo s úspěchem. Na rovince Kemmel se totiž dostal před Colleta na druhou pozici. Bojovalo se i o čtvrté místo. Edgar tlačil na Götheho a za nimi byl Bearman.

Tři kola před koncem se Bearman konečně dostal před Edgara na pátou pozici. Ke Colletovi se dotáhl Göthe. Pilot Camposu teoreticky nemusel Brazilce ani předjet. Collet si s sebou totiž vezl pětisekundovou penalizaci.

Rozestup mezi Maloneym a Staňkem činil necelé dvě sekundy. Český pilot sice svého týmového kolegu stahoval, přesto se ale nezdálo, že by mělo v boji o vítězství ještě dojít k nějakému většímu dramatu.

Bearman se po předjetí Edgara pustil do Götheho. Pilot Premy sice na Dána vyvíjel tlak, ten ale stále zůstával před ním.

V posledním kole ale Bearman Götheho přeci jen zdolal. Staněk i nadále stahoval Maloneyho. V závěru už na něj sice neztrácel ani vteřinu, premiérové vítězství už ale svému parťákovi odepřít nedokázal. Barbadosan tak dal zapomenout na svou velkou sobotní nehodu tím nejlepším způsobem. Staněk skončil druhý a z Belgie si tak odváží dvě pódiová umístění.

Zane Maloney poprvé zvítězil v závodě FIA F3. Foto: FIA F3



Collet projel cílem na třetí příčce, po penalizaci ale spadl na šesté místo. Třetí tedy skončil Bearman, který se tak dotáhl k Hadjarovi na rozdíl jediného bodu. Francouz nakonec dojel až čtrnáctý. Nebodoval ani jedenáctý Leclerc.

Aktualizace: Vidales získal trvající výhodu výjezdem mimo trať při souboji s Alatalem. Kvůli tomu dostal trest odsunu o jednu pozici a místo sedmé pozice tak nakonec obsadil osmou. Maini dostal za kolizi v úvodu pět míst pro start dalšího závodu.

 

p. jezdec tým motor odstup kol body
1. Zane Maloney Trident Mecachrome - 18 25+1
2. Roman Staněk Trident Mecachrome +1,000 18 18
3. Oliver Bearman Prema Mecachrome +5,600 18 15
4. Oliver Göthe Campos Mecachrome +6,700 18 12
5. Jonny Edgar Trident Mecachrome +7,400 18 10
6. Caio Collet MP Motorsport Mecachrome +9,200 18 8
7. William Alatalo Jenzer Mecachrome +10,800 18 6
8. David Vidales Campos Mecachrome +10,800 18 4
9. Alexander Smoljar MP Motorsport Mecachrome +11,600 18 2
10. Reece Ušijima Van Amersfoort Mecachrome +13,300 18 1
11. Arthur Leclerc Prema Mecachrome +13,600 18 0
12. Franco Colapinto Van Amersfoort Mecachrome +14,800 18 0
13. Zak O'Sullivan Carlin Mecachrome +15,700 18 0
14. Isack Hadjar Hitech Mecachrome +16,400 18 0
15. Juan Manuel Correa ART Grand Prix Mecachrome +16,900 18 0
16. Kaylen Frederick Hitech Mecachrome +17,900 18 0
17. Jak Crawford Prema Mecachrome +18,300 18 0
18. Brad Benavides Carlin Mecachrome +20,100 18 0
19. Rafael Villagómez Van Amersfoort Mecachrome +20,600 18 0
20. Nazim Azman Hitech Mecachrome +20,900 18 0
21. Francesco Pizzi Charouz Racing System Mecachrome +21,500 18 0
22. Josep Maria Martí Campos Mecachrome +23,700 18 0
23. Christian Mansell Charouz Racing System Mecachrome +24,600 18 0
24. Enzo Trulli Carlin Mecachrome +24,900 18 0
25. László Tóth Charouz Racing System Mecachrome +25,400 18 0
26. Federico Malvestiti Jenzer Mecachrome +1'13,900 18 0
DNF Grégoire Saucy ART Grand Prix Mecachrome - 6 0
DNF Ido Cohen Jenzer Mecachrome - 1 0
DNF Victor Martins ART Grand Prix Mecachrome   1 0
DNF Kush Maini MP Motorsport Mecachrome   0 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Hadjar 106, 2. Bearman 105, 3. Martins 104, 4. Leclerc 101, 5. Staněk 96, 6. Crawford 80, 7. Maloney 74, 8. Smoljar 73, 9. Collet 63, 10. Colapinto 51, 11. O´Sullivan 46, 12. Maini 31, 13. Correa 30, 12. Vidales 29, 15. Frederick 27, 16. Edgar 26, 17. Saucy 19, 18. Alatalo 18, 19. Göthe 15, 20. Ušijima 12, 21. Rasmussen 4, 22. Benavides 3, 23. Villagómez 2, 24. Cohen 2, 25. Pizzi 1.

Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 286, 2. Trident 200, 3. MP Motorsport 167, 4. ART Grand Prix 153, 5. Hitech 133, 6. Van Amersfoort 65, 7. Carlin 49, 8. Campos 44, 9. Jenzer 20, 10. Charouz Racing System 1.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Trident