Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

V Austinu začíná nejlépe Sainz

V Austinu začíná nejlépe Sainz

VC USA – 1. trénink

Velká cena USA začala nejlépe pro Ferrari. Nejrychlejší čas prvního tréninku totiž zajel Sainz před Verstappenem a Hamiltonem. Z nezávodních jezdců dopadl nejlépe šestnáctý Švarcman. Giovinazzi odjel pouhá čtyři kola a pak boural.

V době startu prvního volného tréninku bylo v USA 14:00 hodin. Panovalo slunečné počasí. Zatímco asfalt měl teplotu 38 stupňů, vzduch 28.

V úvodním tréninku jsme mohli vidět nezvykle vysoký počet nezávodních jezdců. Ferrari si odbylo první z povinných nasazení nováčka a do Leclercova vozu usedl Švarcman. Williams nasadil místo Latifiho domácího Sargeanta, Alfa Romeo dala šanci Pourchairemu v Bottasově voze, Giovinazzi nahradil u Haasu Schumachera a Ricciardo pustil do McLarenu loňského šampiona IndyCar Paloua.

Hned po startu prvního tréninku vyjely na dráhu první vozy. Piloti nazuli různé směsi pneumatik. Viděli jsme měkkou, střední i nejtvrdší.

Krátce po výjezdu na dráhu hlásil potíže Gasly. Francouz měl pocit, že se v jeho voze něco pálí. Hamilton absolvoval svá první kola s takzvanou zahrádkou pro sběr aerodynamických dat.

Neuběhlo ještě ani osm minut a byla vyvěšena červená vlajka. Ital se roztočil a narazil do zdi. Byly vyvěšeny červené vlajky. Giovinazzi ovšem nakonec nepotřeboval pomoc traťových komisařů a zvládl se znovu rozjet sám. Jako jeden z kandidátů na sedačku u amerického týmu pro příští rok ale rozhodně neudělal nejlepší dojem.

Antonio Giovinazzi odjel jen pár kol. Foto: Haas



Během přerušení vedl Pérez (1:40,549) před Norrisem (1:40,673) a Sainzem (1:41,381). Zatímco Pérez se Sainzem zajeli svá nejlepší kola na měkké sadě, Norris na tvrdé směsi. Verstappen na svém kontě ještě neměl žádný čas.

Netrvalo dlouho a na první pozice povyskočili jezdci Alpine. Vedl Ocon před Alonsem. Vzápětí ale oba odsunul Verstappen. Pilot Red Bullu zajel hned při svém prvním pokusu na měkké sadě čas 1:38,272 a ujal se vedení. Domácí Sargeant už po čtyřech kolech na tvrdé sadě hlásil, že začíná ztrácet přilnavost.

Giovinazzi měl dvacet minut před koncem čtyři kola na kontě a bylo jasné, že další už nepřidá. Haas totiž oznámil, že na voze došlo k poškození spojky. Důvod k obavám tak měl i Magnussen, který měl s tímto autem jet ve druhém tréninku.

Krátce před koncem prvního tréninku se objevila zpráva, že Pérez a Čou ztratí na startu nedělního závodu pozice. Oba totiž nasadili nové komponenty pohonných jednotek.

Dlouho se čekalo na to, než zajede své první měřené kolo Pourchaire. Francouz si ho připsal až těsně před koncem první poloviny tréninku na střední sadě. Zajel čas v hodnotě 1:47,954. Byl o téměř 10,5 sekundy pomalejší než Verstappen a o více než tři sekundy za devatenáctým Sargeantem. Dalo se tak očekávat, že ve zbytku tréninku ještě zrychlí.

Po první polovině tréninku vedl Verstappen před Sainzem a Pérezem. Brzy ale o sobě dal vědět Vettel, který při prvním pokusu na měkké sadě zajel druhý čas. Až šestnáctý byl Hamilton. Ten ale stále zůstával bez času na měkké sadě. Švarcman, který zaskakoval za Leclerca, sice na měkké směsi jezdil, patřilo mu ale až patnácté místo. Navíc si stěžoval na problémy s brzdami.

Sergio Pérez ztratí na startu nedělního závodu pozice. Foto: Red Bull Racing



Po přezutí na měkkou směs pořádně zrychlil také Alonso. S časem 1:37,957 se posunul na druhé místo za Verstappena. Nizozemec měl náskok 495 tisíciny sekundy. Ani to ale neplatilo dlouho. Na stříbrnou příčku se totiž dostal po přezutí Hamilton.

Alonso měl dobře rozjeté kolo a vše směřovalo k tomu, že zrychlí. V poslední zatáčce ale musel krotit přetáčivý smyk. To mu naděje na zrychlení překazilo a zůstával třetí. Potíže měl i Alonsův kolega Ocon. Ten přeskočil přes obrubník a měl o svůj vůz obavy. Inženýr ho ale ujistil, že je vše v pořádku.

V poslední dvacetiminutovce vystřídal Verstappena na špici Stroll. Kanaďan zajel rychleji pouze o dvě tisíciny sekundy. Zanedlouho ale pilota Aston Martinu vystřídal v čele Sainz. Dobře zajel i Hamilton, který se posunul na druhou příčku.

Lance Stroll vstoupil do víkendu slibně. Foto: Aston Martin



V závěru se ještě podoba nejlepší trojice lehce pozměnila. Vrátil se do ní totiž Verstappen s časem 1:37,081. Za Sainzem zaostával o 224 tisícin sekundy.

Švarcman v závěru usiloval o zrychlení. V poslední zatáčce se mu ale objevil v cestě Verstappen, což jeho pokus zničilo.

Sainz už zůstal na první pozici. Druhou pozici obsadil Verstappen a třetí Hamilton. Nezávodní piloti skončili na posledních pěti příčkách. Nejlépe z nich dopadl šestnáctý Švarcman. Palou skončil sedmnáctý, Pourchaire osmnáctý, Sargeant devatenáctý a bourající Giovinazzi dvacátý. Je ale třeba dodat, že Palou a Pourchaire odjeli celý trénink na střední směsi pneumatik.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:36,857   18
2. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:37,081 + 0.224 14
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:37,332 + 0.475 19
4. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:37,460 + 0.603 23
5. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:37,515 + 0.658 18
6. Fernando Alonso Alpine Renault 1:37,713 + 0.856 24
7. George Russell Mercedes Mercedes 1:37,802 + 0.945 22
8. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:37,810 + 0.953 23
9. Lando Norris McLaren Mercedes 1:37,856 + 0.999 22
10. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:38,041 + 1.184 24
11. Esteban Ocon Alpine Renault 1:38,102 + 1.245 23
12. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:38,276 + 1.419 20
13. Alexander Albon Williams Mercedes 1:38,422 + 1.565 20
14. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:38,898 + 2.041 22
15. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:38,922 + 2.065 20
16. Robert Švarcman Ferrari Ferrari 1:38,951 + 2.094 20
17. Alex Palou McLaren Mercedes 1:39,911 + 3.054 21
18. Théo Pourchaire Alfa Romeo Ferrari 1:40,175 + 3.318 19
19. Logan Sargeant Williams Mercedes 1:40,325 + 3.468 22
20. Antonio Giovinazzi Haas Ferrari 1:43,063 + 6.206 4


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari