Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Rudý začátek v Brazílii

Rudý začátek v Brazílii

VC Sao Paula – volný trénink

Pro Ferrari nemohla Velká cena Sao Paula začít lépe. Ve jediném volném tréninku byl totiž nejrycheljší Sainz před Leclercem. Piloti Red Bullu byli mezi závodníky, kteří se rozhodli neobout měkkou směs a pošetřit ji pro zbytek víkendu. Verstappen s Pérezem se proto umístili až na 16., respektive osmnáctém místě.

V 11:30 hodin místního času odstartoval na brazilském okruhu Interlagos volný trénink. Pro jezdce a týmy šlo o jedinou možnost potrénovat před ostrými jízdami. Velká cena Sao Paula je totiž posledním letošním sprintovým víkendem.

Zatímco před týdnem v Mexico City panovalo povětšinou slunečné počasí, v Brazílii tomu bylo trochu jinak. Bylo totiž zataženo. Zatímco asfalt měl teplotu 41 stupňů, vzduch 29. Neočekávalo se, že by měl během tréninku přijít déšť. V případě odpolední kvalifikace už to ale tak jisté nebylo. Podle předpovědi se totiž mělo rozpršet těsně před jím začátkem.

Ještě předtím než trénink vůbec odstartoval, řadili se piloti na konci boxové uličky. V čele dlouhého vláčku monopostů stál Verstappen. Všichni volili pro své první jízdy tvrdou sadu pneumatik. Sargeant, Ricciardo a Albon zatím postávali v boxech.

V úvodních minutách se piloti museli potýkat i se silným větrem. Ten foukal rychlostí 11,5 kilometrů v hodině. Ne všichni zažívali zcela bezproblémový vstup do tréninku. Verstappen si stěžoval, že se mu kýve sedačka, neměl ale problém dokončit svůj plánovaný úsek.

Max Verstappen zatím neukázal svou skutečnou rychlost. Foto: Red Bull



Po deseti minutách nebyla podoba výsledkové listiny překvapivá. Verstappen možná nebyl spokojen se svou sedačkou, s časem 1:13,138 ale vedl. Jeho týmový kolega Pérez byl druhý a zaostával za ním o 393 tisícin sekundy. Aston Martinu se jistě líbila pozice Alonsa. Španěl se nacházel na třetím místě. Ze závodního víkendu ale zatím uběhlo pouhých deset minut a v takové fázi nemuselo toto umístění znamenat vůbec nic. Piloti Williamsu se svým výjezdem na dráhu otáleli. Albon se Sargeantem se vydali do akce až na konci první desetiminutovky.

Během úvodních dvaceti minut jezdili všichni na tvrdé sadě pneumatik. Po uplynutí tohoto času ale začala aktivita na dráze utuchat. Piloti zajížděli jeden po druhém do boxů a očekávalo se, že po návratu na trať přezují na střední nebo měkkou směs pneumatik.

Alonso si přivodil defekt pneumatiky. Co dělat měl i Piastri, který musel hodně prudce brzdit v nájezdu do boxové uličky, aby zpomalil na požadovaný rychlostní limit 80 km/h.

Prvním pilotem, který obul střední směs pneumatik, se stal Cunoda. A tato změna byla okamžitě znát. Jezdec stáje AlphaTauri zajel čas v hodnotě 1:12,802. Tím překonal o 336 tisícin sekundy Verstappena a ujal se vedení. Bylo ovšem nepravděpodobné, že se na prvním místě udrží i poté, co odhodí tvrdou směs pneumatik také ostatní.

Zatímco Cundoa se ujal vedení, kolem vozu jeho týmového kolegy Ricciarda bylo rušno. U Australana se totiž pracovalo na podlaze.

Juki Cunoda odhodil tvrdou sadu jako první. Foto: AlphaTauri



Cunoda ale podle očekávání první dlouho nezůstal. Russell se totiž stal dalším pilotem, který obul střední směs a dostal se do čela s časem 1:11,865. Na čerstvé tvrdé sadě zrychlili také Alonso s Verstappenem. Dvojice mistrů světa se probojovala na druhé, respektive třetí místo.

V polovině tréninku jsme konečně viděli i měkkou sadu. Obul ji Magnussen. Od pilota Haasu, který zde loni senzačně vybojoval pole position pro sprint, se tak dalo velmi brzy očekávat výrazné zrychlení a posun do popředí výsledkové listiny.

Magnussen se skutečně brzy posunul na třetí místo. První pozice nadále patřila Russellovi a druhý byl Alonso. Na měkké sadě už se nacházel také Hülkenberg.

V poslední zatáčce došlo k nedorozumění mezi Hülkenbergem a Norrisem. Pilot Haasu se připravoval na svůj pokus na měkké sadě. Norris se ovšem ponořil pod něj a výsledkem byl kontakt.

Na čele stále zůstával Russell. Do popředí se díky měkkým pneumatikám dostali i piloti Haasu. Druhý byl Hülkenberg a třetí Magnussen. Na nejměkčí obutí mezitím přezuli už i jezdci Williamsu. Sargeant si ovšem stěžoval, že se něco děje s levou stranou jeho vozu. Albon ovšem takové problémy neměl a sesadil ze třetí pozice Magnussena.

George Russell sice nevyužil měkkou sadu pneumatik, přesto se ale pohyboval vpředu. Foto: Mercedes



Deset minut před koncem nazul měkké gumy také Piastri. Australan zahájil své měřené kolo velmi slibně a vše nasvědčovalo tomu, že vystřídá Russela v čele. Byl totiž nejrychlejší v prvních dvou sektorech. V tom závěrečném ale zvolnil.

Na měkkých pneumatikách to zkoušel mimo jiné i Čou. Číňan se posunul na šestou pozici. Vzápětí obuli nejměkčí sadu i piloti Ferrari.

Sainzovi se po přezutí zadařilo. Zajel čas v hodnotě 1:11,732 a tři minuty před koncem se posunul do čela. Russella pokořil o 133 tisícin sekundy. Netrvalo dlouho a pilota Mercedesu překonal také Leclerc. Monačan byl jen o 108 tisícin pomalejší než kolega Sainz.

Ferrari už udrželo první dvě místa až do konce. Zvítězil tak Sainz před Leclercem a Russellem. Piloti Red Bullu vůbec nenazuli měkké pneumatiky a i kvůli tomu zaznamenali pouze šestnácté, respektive osmnácté místo. Měkkou sadu nevyužili ani Russell, Stroll, Gasly, Alonso, Hamilton, Cunoda, Ricciardo, Ocon, Bottas a Norris.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:11,732   30
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:11,840 + 0.108 32
3. George Russell Mercedes Mercedes 1:11,865 + 0.133 31
4. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:11,928 + 0.196 19
5. Alexander Albon Williams Mercedes 1:12,044 + 0.312 28
6. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:12,136 + 0.404 26
7. Pierre Gasly Alpine Renault 1:12,184 + 0.452 31
8. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:12,481 + 0.749 27
9. Logan Sargeant Williams Mercedes 1:12,579 + 0.847 30
10. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:12,592 + 0.860 24
11. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:12,615 + 0.883 28
12. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:12,638 + 0.906 30
13. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:12,714 + 0.982 29
14. Daniel Ricciardo AlphaTauri Red Bull 1:12,778 + 1.046 27
15. Esteban Ocon Alpine Renault 1:12,779 + 1.047 30
16. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:12,793 + 1.061 30
17. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:13,012 + 1.280 31
18. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:13,056 + 1.324 31
19. Lando Norris McLaren Mercedes 1:13,629 + 1.897 25
20. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:13,838 + 2.106 28


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari