Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Jak je to se zákazem prohlášení?

Jak je to se zákazem prohlášení?

Jezdci si mají dávat pozor i na přilby.

FIA pod prezidentem Mohamedem ben Sulajemem ze Spojených arabských emirátů na začátku zimy překvapila světa F1, ale hlavně jezdce, když jim zakázala politická prohlášení. Média, šéfové týmů i samotní jezdci od té doby volali po upřesnění, kterého se jim nyní částečně dostalo.

FIA jako příklad porušení uvedla jezdce, který bude, aniž předem žádal a dostal povolení, kritizovat lokální, regionální nebo národní vládu nebo její ministerstvo, oddělení nebo třeba představitele. Pokud by zákaz začal platit o rok dříve, možná by loni měl problém Sebastian Vettel, který loni poukázal na těžbu dehtových písků v Kanadě a její dopady tak, že si pohněval kanadskou ministryni energetiky.

Co se týče oblasti prohlášení týkajících se víry, zakázány jsou věci, které si jezdci s fanoušky po celém světě beztak nikdy nedovolili, tedy kritika nebo projevy nenávisti vůči nějakému náboženství nebo víře. Prezident FIA jezdcům dovoluje ukazovat prstem na nebe i přežehnat se...

Nejvíce kontroverzní zůstává zákaz osobních prohlášení, kam se dá nacpat vše od kritiky olejářských koncernů kvůli životnímu prostředí, přes podporu boje proti rasismu až po iniciativu typu „OneLove“, s kterou si FIFA nevěděla rady během fotbalového mistrovství světa v Kataru.

Jak daleko prezident FIA zachází ve snaze dostat jezdce pod kontrolu, nejlépe ukazuje odpověď na otázku webu Motorsport, zda by hypoteticky musel Lewis Hamilton žádat o povolení, pokud by si chtěl nechat na svou přilbu přimalovat duhu a nastoupit v ní do VC Kataru 2023. Dostal odpověď, že by tak raději měl učinit, jinak riskuje, že bude shledán vinným z porušení pravidel.

Pozitivní je, že zákaz se vztahuje „na klíčové momenty“, konkrétně na ceremonii na pódiu, na čas hraní národní hymny a na čas strávený na trati. Mimo okruhy mají jezdci pořád svobodu sdělit svůj názor.

Sulajemův předchůdce neměl s projevováním názorů problém. Foto: FIA

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: FIA