Novinky

  • 02.06.2024 Bad Rob White po 20 letech odchází z Alpinu

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

Facebook Instagram

General Motors zvažuje výrobu motoru F1

General Motors zvažuje výrobu motoru F1

Bude s Andrettim dobíhat vlak?

Jedna z největších automobilek na světě zvažuje, že začne vyvíjet vlastní pohonnou jednotku F1. Prudký vzestup popularity F1 v USA neunikl pozornosti automobilek Ford a General Motors a obě už mají plány, jak vstoupit do F1. V případě Fordu se však jedná pouze o podporu Red Bull Powertrains, nikoli o vývoj vlastní pohonné jednotky. A General Motors (GM) je pouze technickým partnerem týmu Andretti, který má zájem vstoupit do F1 v roce 2026 s motorem od některého ze stávajících výrobců. GM by se ale mohlo pustit i do vývoje skutečně amerického motoru.

GM se chce podílet na voze, na designování, na celém procesu. Nejde nám o nalepení nálepky na motor někoho jiného,“ řekl Eric Warren, výkonný ředitel GM, přičemž s nálepkou možná narážel na plán konkurenčního Fordu.

Cadillac bude s Andrettim spolupracovat na voze. Seznam výrobců motorů sezony 2026 je již kompletní, ale mohli bychom se podívat na rok 2027 a následující. Zkoumáme to, provádíme analýzu situace s pohonnými jednotkami, ačkoli Andretti už má výrobce pohonné jednotky vybraného. Těžko tvrdit, že dokážeme vše udělat pod jednou střechou, vždy se spolupracuje s dodavateli, ale rozhodně jsme schopni dát se do toho. Ale nerozhodli jsme se, jestli se do toho chceme dát.

Andretti mezitím pokračuje ve vyjednávání s Mezinárodní automobilovou federací.

S FIA jsme zrovna uprostřed procesu. Tento týden pošleme papíry, odpověď očekáváme uprostřed července. Mezitím už připravujeme tým.

Andretti by už rád začal skutečně budovat tým F1, ale Cadillac nespěchá a sám možná místenku nezíská. Foto: Andretti

Zatímco FIA si vyžádala přihlášky od uchazečů o místo jedenáctého týmu, většina stávajících týmů a majitelé série nejsou nadšeni. Týmy se netěší na více konkurence a Liberty Media si nejspíše chtěla nechat místo pro další tovární tým, nebo alespoň někoho, kdo bude F1 dělat velkou reklamu na globální úrovni, jakou dělá kupříkladu Red Bull. Negativní komentáře zazněly i v Miami.

Máme zde nezodpovězené otázky, stejně jako před 12 měsíci,“ řekl Christian Horner, šéf týmu Red Bull. „Nový tým sníží hodnotu deseti franšíz. Kdo to zaplatí? Je Liberty Media připravena vzdát se části svých příjmů? Je FIA připravena vzdát se části poplatků, aby také nesla část břemene? A kromě finančních jsou i jiné aspekty. Myslíte, že padoky Monaka, Zandvoortu a některých dalších tratí mají místo na další motorhome a další tahače?

A tohle je téma, kde Toto Wolff s Hornerem výjimečně souhlasí.

V první řadě řeknu, že vy se nás často ptáte (žurnalisté), ale my vůbec nejsme součástí rozhodovacího procesu. A můj názor je, že pokud se chce někdo přidat, tak musí říct, čím přispěje a jak budou z jeho příchodu profitovat všechny strany. My, Red Bull i Mercedes, jsme do marketingu investovaly stovky milionů dolarů.

Tady by rozhodně mohl pomoci Cadillac, ale to by se musel do F1 vrhnout na sto procent, ujištění o uvažování nebudou stačit. Otevření nebo zavření dveří novému týmu může být i tématem jednání o nové Concordské smlouvě, neboť současná má platnost pouze do roku 2025.

Zdroj: Autosport, úvodní foto: Andretti