Novinky

  • 23.03.2025 Bad Leclerc a Hamilton z Ferrari a Gasly z Alpine byli vyloučeni z Velké ceny Číny

  • 18.03.2025 Neutral FIA počínaje VC Číny zpřísňuje testování ohýbání zadního křídla

  • 14.03.2025 Good Stefano Domenicali, ředitel F1, má novou pětiletou smlouvu

Facebook Instagram

Jak Ford pomáhá Red Bullu?

Jak Ford pomáhá Red Bullu?

Modrý ovál se brzy vrátí do F1.

Christian Horner se zúčastnil eventu Fordu v Severní Karolíně a odpověděl na otázky ohledně spolupráce s americkou automobilkou Ford. Na začátku příštího roku bude zajisté velkým tématem výkon nových pohonných jednotek a mezi nimi budou i PJ od zcela nových výrobců Audi a Red Bull Ford, přičemž druhá jmenovaná je vyvíjena v Anglii v areálu týmu Red Bull Racing a americká automobilka poskytuje hlavně know-how.

Skvěle se nám spolupracuje. Když jsme se rozhodli pustit do našeho projektu, chyběly nám znalosti, kterými disponují Ferrari nebo Mercedes nebo kterýkoli jiný tým vlastněný automobilkou. Ale pak jsme uzavřeli partnerství s Fordem a udělali jsme moc dobře, neboť nyní nám v žádném oddělení nechybí nic, co mají naši konkurenti. Chci tím říci, že děláme všechno a rozumíme všemu, chybí nám pouze zkušenosti. Samozřejmě Ford má zkušenosti, ale tohle je zcela nový projekt a od začátku víme, že zdoláváme velikou horu. Máme skvělý lidi a skvělé partnery včetně palivového partnera ExxonMobil. Se skvělými lidmi ve skvělých továrnách se nemusíme ničeho obávat,“ řekl šéf týmu Red Bull.

Marketingová spolupráce nenápadně začala, přestože monopost nadále pohání motor Honda. Foto: Red Bull

Horner dále zmínil i Oracle jako dalšího partnera, který týmu nepřináší pouze peníze, ale také přístup ke svým zdrojům. S pomocí cloudové infrastruktury a umělé inteligence se testuje souhra více než 6,000 komponent pohonné jednotky, aniž by byla fyzicky vyrobena, přičemž se simulují takové detaily jako tvar paliva bezprostředně po opouštění palivové trysky.

Máme nejlepší partnery v tomto sportu a jsme hrdí, že náš vůz opět ponese emblém Fordu. Bude to začátek nové éry, nové kapitoly v příběhu tohoto týmu. Největší změna za 21 let v tomto sportu.

Můžeme mluvit o tom, že se Uroboros zakousl do vlastního chvostu, neboť Horner se před dvěma desetiletími stal šéfem týmu, který společnost Red Bull odkoupila od Fordu po ztroskotání jeho vlastního projektu Jaguar Racing a stáj pak rychle přešla k jiným dodavatelům motorů, místo aby si nechala motor Cosworth vyvinutý za peníze Fordu. A jak prozradil ředitel motorsportu Fordu, Mark Rushbrook, Ford donedávna zvažoval i koupi jednoho ze stávajících týmů F1, aby se dostal do čím dál populárnější a čím dál více hybridní F1, než to nakonec udělalo Audi. Avšak pak viděl, že Porsche se nedaří majetkově vstoupit do Red Bull Racingu

Doslova jsem si dal zjistit emailovou adresu Christiana Hornera a napsal mu: „Ahoj, promluvíme si?"

Rushbrook dále podotkl, že Ford má mnoho motorsportovních aktivit, ale zpravidla nevlastní a neprovozuje závodní týmy.

Všude máme partnerství, ať už je to Dick Johnson v Austrálii, Penske v NASCAR, Bob Tasca v NHRA nebo M-Sport v rallye.

Dostali jsme i rozšířený seznam míst, kde Red Bull požádal Ford o pomoc (která se pak pravděpodobně odečetla ze sponzorského účtu). Na prvním setkání se dohodla pouze spolupráce na hybridních systémech, na elektrické straně PJ, avšak poté se zjistilo, že se hodí i výrobní možnosti Fordu v oblasti aditivní výroby (když se materiál postupně přidává, ne odebírá), výroby komponentů spalovacího motoru a turba. Ford se ale chce hlavně zdokonalovat v oblasti chemického složení bateriových článků a oblasti softwaru, což jsou disciplíny, ve kterých zbytek světa momentálně zaostává za čínskou konkurencí.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull