Verstappena trápili soupeři jen chvíli
VC USA – sprint
Sprint na Velkou cenu USA vyhrál suverénním způsobem Verstappen. Na pilota Red Bullu sice v úvodu dotíral Hamilton, později ale sedminásobný šampion začal ztrácet a musel se spokojit se druhou pozicí. Třetí dojel Leclerc.
Do sprintu se kvalifikoval jako první Verstappen. V první řadě s ním stál Leclerc. Následovali Hamilton, Norris, Piastri, Sainz, Pérez, Albon, Gasly, Ricciardo, Russell, Alonso, Ocon, Stroll, Čou, Hülkenberg, Magnussen, Bottas, Cunoda a Sargeant.
Většina pilotů vsadila podle očekávání na střední směs pneumatik. Jediným, kdo se rozhodl zariskovat, byl Sainz. Španěl obul měkkou sadu. Dalo se tak očekávat, že ačkoli bude rychlý v úvodu, v závěrečných kolech se bude prát s opotřebením.
Pořadí na roštu se neshodovalo s výsledky sprintového rozstřelu úplně přesně. Russell totiž dostal penalizaci tří míst za blokování Leclerca.
Leclerc dobře odstartoval a zkoušel to po vnitřku na Verstappena, Nizozemec ho ale zvládl pokrýt. Pilota Ferrari navíc Verstappenův obranný manévr zdržel natolik, že se propadl na třetí pozici za Hamiltona.
Do druhého z 19 kol tak najíždělo startovní pole v pořadí Verstappen, Hamilton a Leclerc. Za nimi jezdili Sainz, Norris, Piastri, Pérez, Russell, Gasly, Albon, Ocon, Ricciardo, Stroll, Magnussen, Alonso, Hülkenberg, Cunoda, Čou, Bottas a Sargeant.
Zatímco Sainz podle očekávání využíval k posunu dopředu měkkou směs pneumatik, o největší skok oproti svým startovním pozicím se postarali Russell s Magnussenem. Oba vydělali shodně tři pozice.
Pérez podle očekávání nechtěl zůstat na sedmé pozici a dotíral proto na šestého Piastriho. Pilot McLarenu se ale ubránil a zanedlouho se musel Mexičan koukat spíše do zpětných zrcátek. Po předjetí totiž pokukoval Russell.
Ve třetím kole už se Pérezovi konečně podařilo dostat před Piastriho a byl šestý. Situace se podařilo využít také Russellovi, který australského nováčka odsunul na osmé místo. Souboj Russella s Piastrim ovšem sledoval „z první řady“ na devátém místě jedoucí Gasly. A Francouzovi se počínání pilota Mercedesu nelíbilo. „Piastriho předjel, když byl mimo trať,“ hlásil do vysílačky.
Na čele nebylo nic rozhodnuto. Verstappen sice vedl, Hamilton se ho ale byl schopen držet na rozestup jedné sekundy. Sedminásobný šampion tou dobou ujížděl Leclercovi, který na Brita ztrácel již 3,5 sekundy. Gasly předjel Piastriho a posunul se na osmé místo.
K souboji se schylovalo o čtvrté místo. Zdálo se totiž, že Sainzova výhoda měkkých pneumatik začíná mizet. Na pilota Ferrari se proto dotahoval Norris. Verstappen si stěžoval, že mu ustřeluje zadní část vozu. Russell byl vyšetřován komisaři za předjížděcí manévr na Piastriho.
Norris už mohl využívat systému DRS na rovince mez 11. a 12. zatáčkou. Sainz se mu ale v šestém kole ještě ubránil. Russell byl penalizován pěti sekundami za to, že při útoku na Piastriho získal výhodu výjezdem mimo trať. U Mercedesu nebyli s tímto rozhodnutím spokojeni. Byli totiž toho názoru, že Piastri Russella z dráhy vytlačil. To samé si myslel i jezdec.
Norris pokračoval v útocích na Sainze, stále ovšem bez úspěchu. Jeho týmový kolega Piastri mezitím ztratil další pozici. Na desáté místo ho odsunul Albon.
Jak se Sainz bránil Norrisovi, stávala se z boje o čtvrté místo tříčlenná bitva. Dvojici totiž dotáhl Pérez. Na čele mezitím začal Verstappen unikat. Před Hamiltonem vedl už o dvě sekundy. Piastri překračoval traťové limity a byl napomenut černo-bílou vlajkou.
Když se v 10. kole závod přehoupl do druhé poloviny, vedl Verstappen o téměř tři sekundy před Hamiltonem. Nejtěsnější situace byla právě v boji o čtvrté místo mez Sainzem, Norrisem a Pérezem. Albon byl vyšetřován za to, že získal při předjetí Piastriho výhodu kvůli výjezdu mimo trať.
V 10. kole už byla Sainzova defenziva na Norrise krátká. Pilot McLarenu se konečně posunul na čtvrté místo. Španěl se navíc musel obávat i Péreze. Mexičanovi podlehl v 11. kole.
Verstappen vedl už o čtyři sekundy. Sportovní komisaři rozhodli, že Albon při přejíždění Piastriho traťové limity nepřekročil. Rozhodli se proto nepodnikat žádné kroky.
Russell jezdil po dráze na sedmém místě. Pilot Mercedesu ale s sebou vezl pětisekundový trest. Ten šest kol před koncem znamenal, že by se v konečných výsledcích propadl na osmou pozici za Gaslyho. Ještě předtím se ale chtěl pokusit předjet Sainze. U pilota Ferrari bylo zřejmé, že se na své měkké sadě trápí.
První Russellův útok na Sainze přišel v první zatáčce 14. kola. Na chvíli se sice jezdec Mercedesu dostal dopředu, byl ale příliš široký a Sainz se tak mohl vrátit před něj. Díky tomu se k dvojici přiblížil Gasly, což Russellovi vůbec nehrálo do karet.
Sainz se zvládl Russellovi bránit i v dalších kolech. Stroll mezitím zajel do boxů a ukončil tak své trápení.
Tou dobou už si Verstappen dojel pro vítězství. Druhý skončil Hamilton a třetí Leclerc. Jako čtvrtý projel cílem Norris před Pérezem, Sainzem, Russellem a Gaslym. Pilot Mercedesu se ovšem dodatečně propadl na osmou pozici za Gaslyho kvůli své pětisekundové penalizaci. Pěti vteřinami byl za předjíždění mimo trať potrestán i Čou. Číňan se tak propadl ze 16. místa na 17. za kolegu Bottase.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 31:30,849 | 19 | 8 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +9,465 | 19 | 7 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +17,987 | 19 | 6 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +18,863 | 19 | 5 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +22,928 | 19 | 4 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +28,307 | 19 | 3 |
7. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +32,403 | 19 | 2 |
8. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +34,250 | 19 | 1 |
9. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +34,567 | 19 | 0 |
10. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +42,403 | 19 | 0 |
11. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +44,986 | 19 | 0 |
12. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull | +45,509 | 19 | 0 |
13. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +49,086 | 19 | 0 |
14. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Mercedes | +49,733 | 19 | 0 |
15. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +56,650 | 19 | 0 |
16. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +64,401 | 19 | 0 |
17. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +67,972 | 19 | 0 |
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +71,122 | 19 | 0 |
19. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +71,449 | 19 | 0 |
DNF | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | - | 16 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 441, 2. Pérez 228, 3. Hamilton 201, 4. Alonso 183, 5. Sainz 156, 6. Leclerc 151, 7. Norris 141, 8. Russell 133, 9. Piastri 83, 10. Gasly 48, 11. Stroll 47, 12. Ocon 44, 13. Albon 23, 14. Bottas 10, 15. Hülkenberg 9, 16. Čou 6, 17. Cunoda 3, 18. Magnussen 3.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 669, 2. Mercedes 334, 3. Ferrari 307, 4. Aston Martin 230, 5. McLaren 224, 6. Alpine 92, 7. Williams 23, 8. Alfa Romeo 16, 9. Haas 12, 10. AlphaTauri 5.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull