Verstappen po více než čtvrt roce vítězem

VC USA – sprint
Verstappen poprvé od rakouského sprintu zvítězil. Sprintu v Austinu kraloval stylem start-cíl a své průběžné vedení před Norrisem navýšil o dva body. Pilot McLarenu měl nakročeno ke druhému místu, v závěru ale ztratil dech a měl co dělat, aby vůbec udržel stupně vítězů. Nakonec skončil třetí, přičemž druhou pozici si připsal Sainz.
Sprint přinesl Verstappenovi příležitost vrátit se po dlouhé době na nejvyšší stupeň. Pilot Red Bullu si totiž vyjel pro start první místo. V první řadě s ním stál Russell. Následovali Leclerc, Norris, Sainz, Hülkenberg, Hamilton, Magnussen, Cunoda, Colapinto, Pérez, Gasly, Stroll, Alonso, Lawson, Piastri, Ocon, Bottas a Čou.
Albon startoval z boxů. Pilot Williamsu sice ve sprintové kvalifikaci obsadil 18. příčku, mechanici ale později na jeho voze udělali změny v oblasti zadního křídla a zavěšení. Tím byla porušena pravidla parc fermé.
I v sobotu panovalo v Austinu slunečné počasí. Asfalt měl 45 stupňů, vzduch 27. Co se pneumatik týče, šli všichni jezdci stejnou cestou. Celé startovní pole obulo pro 19 kol dlouhý sprint střední směs pneumatik.
Verstappen se po startu držel na vnitřku a udržel vedení. Russell sice vypadal, že by to chtěl zkusit po vnějšku, k útoku ale nakonec nedošlo. V dalších zatáčkách navíc pilota Mercedesu zdolal Norris, který se probíjel dopředu po startu ze čtvrté pozice.
U konce ještě nebylo ani první kolo a Russell už se musel obávat i o třetí místo. Tlačil na něj totiž Leclerc. Toho využíval Sainz, který se na dvojici dotahoval. Kousek za Španělem kroužil po dráze Hamilton.
Po prvním kole platilo pořadí Verstappen, Norris, Russell, Leclerc, Sainz, Hamilton, Magnussen, Cunoda, Hülkenberg, Pérez, Colapinto, Stroll, Gasly, Piastri, Lawson, Alonso, Ocon, Bottas, Čou a Albon.
Verstappen si začal budovat náskok v čele. V pátém kole měl před Norrisem k dobru více než sekundu. Na pilota McLarenu navíc tlačil Russell. Boj o čtvrté místo se „ smrksnul“ na piloty Ferrari. Po několika bitvách se nakonec dostal dopředu Sainz.
Verstappen udržoval v polovině sprintu zhruba stejný rozestup od Norrise, který se pohyboval okolo sekundy a půl. Pilot McLarenu si ale mohl oddechnout. Russellovi totiž začaly odcházet přední pneumatiky a v krátkém sledu se před něj dostali Sainz i Leclerc.
Cunoda začal ztrácet tempo. Z původního osmého místa, které mu patřilo v úvodních kolech, ho odsunul Hülkenberg. Následně pilota VCARB zdolali také Pérez a Piastri, který se po nepovedené kvalifikaci probíjel dopředu. Ve své snaze získávat pozice ovšem ukázal i ostré lokty a to se mu vymstilo. Za vytlačení Gaslyho z trati dostal pětivteřinový trest.
Verstappen uháněl za vítězstvím. Jeho náskok se již blížil ke třem vteřinám. Pokud ale šlo o druhé místo, tam byla situace mnohem otevřenější. Norris totiž ztrácel tempo a do posledního kola najížděl jen těsně před piloty Ferrari.
V první zatáčce posledního kola přišla chyba. Norris probrzdil v první zatáčce a díky tomu se před něj dostal Sainz. Také Leclerc sice zpočátku větřil příležitost, Norris se ale před ním držel.
Ve 12. zatáčce probrzdil Norris znovu a Leclerc znovu ucítil šanci. Monačan to chtěl na pilota McLarenu zkusit v nájezdu do 15. zatáčky, ztratil ale kontrolu nad svým vozem a měl co dělat, aby situaci ukočíroval a zabránil kolizi s Norrisem. To se mu sice povedlo, na lepším než čtvrtém místě ale nedojel.
Tou dobou už slavil Verstappen své šesté sprintové vítězství, díky kterému navýšil svůj celkový náskok před Norrisem na 54 bodů. Za zmínku stojí i výkon jezdců Haasu. Oba totiž dokázali bodovat – Magnussen skončil sedmý, Hülkenberg osmý.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 19 | 8 | |
2. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 3,882 | 19 | 7 |
3. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 6,240 | 19 | 6 |
4. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 6,956 | 19 | 5 |
5. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 15,766 | 19 | 4 |
6. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 18,724 | 19 | 3 |
7. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 25,161 | 19 | 2 |
8. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 26,588 | 19 | 1 |
9. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 29,950 | 19 | 0 |
10. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 37,059 | 19 | 0 |
11. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 38,363 | 19 | 0 |
12. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 39,460 | 19 | 0 |
13. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 41,236 | 19 | 0 |
14. | ![]() |
![]() |
Renault | 41,995 | 19 | 0 |
15. | ![]() |
![]() |
Renault | 42,804 | 19 | 0 |
16. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 44,008 | 19 | 0 |
17. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 44,564 | 19 | 0 |
18. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 46,807 | 19 | 0 |
19. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 52,842 | 19 | 0 |
20. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 54,476 | 19 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 339, 2. Norris 285, 3. Leclerc 250, 4. Piastri 237, 5. Sainz 197, 6. Hamilton 177, 7. Russell 159, 8. Pérez 144, 9. Alonso 62, 10. Hülkenberg 25, 11. Stroll 24, 12. Cunoda 22, 13. Albon 12, 14. Ricciardo 12, 15. Magnussen 8, 16. Gasly 8, 17. Bearman 7, 18. Ocon 5, 19. Colapinto 4, 20. Čou 0, 21. Sargeant 0, 22. Bottas 0.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 522, 2. Red Bull 483, 3. Ferrari 453, 4. Mercedes 336, 5. Aston Martin 86, 6. Haas 34, 7. VCARB 34, 8. Williams 16, 9. Alpine 13, 10. Sauber 0.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull