Šampion zpět na nejvyšším stupni
e-Prix Díriji -1. závod
Obhájce titulu Dennis dosáhl na první letošní vítězství. V prvním saúdskoarabském závodě mu sice zpočátku byli zdatnými soupeři Vergne s Evansem, ve druhé polovině už ale Brit více méně kraloval. Vergne nakonec dojel jako druhý a třetí místo z prvního závodu zopakoval Cassidy. Wehrlein zůstává i navzdory osmé příčce lídrem šampionátu.
Ještě před začátkem úvodního závodu druhého podniku byl vyrovnán jeden z rekordů. Vergne si totiž vyjel v kvalifikaci pole position. Ta byla už jeho šestnáctou v kariéře, čímž vyrovnal na čele historické tabulky Buemiho. Do první řady se spolu s Francouzem postavil Evans.
Druhou řadu otevřel úřadující šampion Dennis, kterého dopnil Sette Camara. Následovali Nato, vítěz prvního závodu Wehrlein, Cassidy, Günther, Bird, Hughes, Vandoorne, Frijns, Buemi, Rowland, Fenestraz, Müller, Di Grassi, Ticktum, Mortara, Da Costa, Daruvala a startovní pole uzavíral De Vries, jehož trápení tak pokračovalo.
Da Costa si v kvalifikaci původně vyjel 17. místo. Pilota Porsche ale odsunula o tři pozice penalizace za kolizi s Müllerem při úvodním závodě sezony v Mexico City.
Vergne měl hned v úvodních metrech co dělat. V nájezdu do první zatáčky musel zaujmout defenzivní stopu před dotírajícím Evansem. Pilota Jaguaru ale uhájil a aby toho nebylo málo, dostal se vzápětí na druhé místo Sette Camara. Brazilec, který byl v nájezdu do první zatáčky agresivní, ale o svou pozici hned přišel. Vrátil se před něj nejenom Evans, ale také Dennis.
Úvodní momenty závodu se neobešly bez incidentů. Ze všech nejvíce to odskákal Fenestraz. Pilot Nissanu si poškodil zavěšení a již na konci prvního kola mířil ke svým mechanikům.
Ve čtvrtém kole se lídr šampionátu Vergne rozhodl poprvé aktivovat útočný mód. Do výkonnostní výhody 50 kilowatt přešel na dvě minuty. Propadl se na třetí pozici za Evanse s Dennisem. Kromě Francouze aktivovali útočný režim také Di Grassi, De Vries, Daruvala a Ticktum.
Kolo po Vergnem zajel do aktivační zóny i Evans. Při návratu pilota Jaguaru do ideální stopy to bylo mezi ním a Vergnem velmi těsné, pilot stáje DS Penske se ale vpředu udržel. Zatímco Vergnemu ale útočný mód dobíhal, Evans byl na začátku svého dvouminutového cyklu a měl tak šanci něco vymyslet v dalších okamžicích. Vedení v závodě se mezitím ujal Dennis.
Dennis aktivoval útočný mód dvě kola po Evansovi, tedy v době, kdy už pilot Jaguaru ani Vergne žádnou výkonnostní výhodu neměli. A zdálo se, že taktika úřadujícího šampiona nese ovoce. Dennis se vrátil zpět do stopy jako druhý a překonal tak díky pozdější aktivaci Evanse. Navíc měl dvě minuty na to, aby potrápil Vergneho.
To se ale nestalo. Vergne se totiž rozhodl již v dalším kole vyčerpat svých zbývajících šest minut v útočném módu a přešel do výkonnostní výhody podruhé. To pro něj znamenalo pád na třetí místo za Dennise a Evanse.
Již v nájezdu do dalšího kola musel Evans odolávat útokům Vergneho, prozatím se ale ubránil. To jenom hrálo do karet Dennisovi. Pilot stáje Andretti se podle Vergneho vzoru rozhodl zajet v té době podruhé pro útočný mód a udržel se na první pozici. Na trať se vrátil jen těsně před svými dvěma pronásledovateli.
V devátém kole aktivoval podruhé útočný mód i Evans a propadl se za Vergneho. Francouz se současně zvládal dotahovat na Dennise.
Ve 12. kole přišel Evansův útok na Vergneho. Pilot Jaguaru manévr zvládl a posunul se na druhou pozici. Na čele mezitím ujížděl Dennis, kterému tou dobou dobíhal poslední útočný mód. V tu dobu mu z něj zbývalo zhruba o minutu méně než Evansovi.
Když Dennisovi útočný mód vypršel, začal se Evans podle očekávání přibližovat. Ve 14. kole přišel z jeho strany útok. Pilot Jaguaru se sice na chvíli do čela dostal, byl ale příliš široky a toho Dennis využil, aby se na první místo vrátil. Novozélanďan si navíc musel hlídat Vergneho, který byl od té doby opět těsně za ním.
Bitva o pódiové pozice se začínala dramatizovat. Soubojů na špici totiž využili ostatní, aby se přiblížili. Vergneho a Evanse tak dojížděla početná skupina v čele se čtvrtým Natem. Souboj o druhé místo navíc nekončil a Vergne překonal Evanse.
Když se závod přehoupl do své druhé poloviny, byla situace na čele více méně poklidná. Dennis kroužil na vedoucí pozici se zhruba dvousekundovým náskokem před Vergnem a Evans ztrácel dech. Jeho ztráta na Francouze postupně narostla na tři vteřiny a zdálo se, že pilot Jaguaru se ještě bude muset obávat o bronzový výsledek. Tlačil na něj totiž Nato.
Nato ale nakonec Evanse nezdolal. Zajel si pro útočný mód a na čtvrté místo se posunul Cassidy. Evansův týmový kolega už byl ve svém snažení úspěšnější a 11 kol před koncem se posunul na bronzovou pozici. Z útočného módu mu navíc zbývalo stále všech osm minut, které si zvládl pošetřit. Jeho šance na setrvání mezi nejlepší trojicí se tak zdály být slušné.
Poprvé Cassidy aktivoval výkonnostní výhodu devět kol před koncem, v tomto případě na dvě minuty. Znamenalo to pro něj pokles zpět za Evanse, zdálo se ale, že nebude dlouho trvat a před svého parťáka se opět dostane. Na čele už Dennis vedl o tři vteřiny před Vergnem.
Osm kol před koncem už byl Cassidy opět před Evansem. V dalších kolech se zvládal dotahovat i na Vergneho, který už se pomalu loučil se svými nadějemi na vítězství. V dosahu ale stále zůstával čtvrtý Evans, ale také pátý Bird.
Svůj druhý pobyt v útočném módu na šest minut aktivoval Cassidy pět kol před koncem. I v tomto případě to znamenalo propad za Evanse. Jeho výkonnostní výhoda ale mohla dělat starosti jak Vergnemu, tak Evansovi.
Evans v závěrečných kolech tlačil na Vergneho, zatímco Cassidy a Bird sledovali jejich boj z povzdálí. Ke skupině se pomalu, ale jistě přitahoval i šestý Nato. Vergnemu zbývalo ze všech těchto monopsotů nejméně energie a musel tak volit úspornější přístup.
Tou dobou už si Dennis jel pro svůj první triumf v sezoně. Vergne se musel v závěru hodně bránit Evansovi. Těsně před cílem přišel Novozélanďanův útok. Během něj došlo mezi vozy ke kontaktu, po kterém Evans vycestoval z trati a spadl až na páté místo. Druhou pozici tak udržel Vergne, třetí skončil Cassidy a čtvrtý Bird. Bodovali rovněž šestý Nato, sedmý Günther, osmý Wehrlein, devátý Sette Camara a desátý Frijns.
Ačkoli Wehrlein nezažil zrovna nejvydařenější závod, zůstává i před sobotním závodem v čele šampionátu. Druhý Cassidy, který dosáhl v obou dosavadních závodech na třetí místo, na něj ztrácí jediný bod. Třetí Vergne zaostává o tři body a páteční vítěz Dennis je se čtyřbodovým mankem čtvrtý.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Jake Dennis | Andretti | Porsche | 45:56:452 | 37 | 25 |
2. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | DS | + 0:13:289 | 37 | 18 |
3. | Nick Cassidy | Jaguar | Jaguar | + 0:13:824 | 37 | 15 |
4. | Sam Bird | McLaren | Nissan | + 0:14:620 | 37 | 12 |
5. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | + 0:15:174 | 37 | 10 |
6. | Norman Nato | Andretti | Porsche | + 0:15:661 | 37 | 8 |
7. | Maximilian Günther | Maserati | Maserati | + 0:16:267 | 37 | 6 |
8. | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | + 0:16:387 | 37 | 4 |
9. | Sergio Sette Camara | ERT | ERT | + 0:26:606 | 37 | 2 |
10. | Robin Frijns | Envision | Jaguar | + 0:26:968 | 37 | 1 |
11. | Jake Hughes | McLaren | Nissan | + 0:27:021 | 37 | 0 |
12. | Sébastien Buemi | Envision | Jaguar | + 0:27:472 | 37 | 0 |
13. | Oliver Rowland | Nissan | Nissan | + 0:27:973 | 37 | 0 |
14. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | DS | + 0:28:366 | 37 | 0 |
15. | Edoardo Mortara | Mahindra | Mahindra | + 0:29:397 | 37 | 0 |
16. | António Félix da Costa | Porsche | Porsche | + 0:29:885 | 37 | 0 |
17. | Nyck de Vries | Mahindra | Mahindra | + 0:30:419 | 37 | 0 |
18. | Nico Müller | ABT Cupra | Mahindra | + 0:30:884 | 37 | 0 |
19. | Lucas di Grassi | ABT Cupra | Mahindra | + 0:31:188 | 37 | 0 |
20. | Jehan Daruvala | Maserati | Maserati | + 0:31:541 | 37 | 0 |
21. | Dan Ticktum | ERT | ERT | + 1:04:712 | 37 | 0 |
22. | Sacha Fenestraz | Nissan | Nissan | DNF | 12 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Wehrlein 32, 2. Cassidy 31, 3. Vergne 29, 4. Dennis 28, 5. Evans 20, 6. Buemi 18, 7. Günther 18, 8. Bird 12, 9. Nato 9, 10. Hughes 6, 11. Vandoorne 4, 12. Sette Camara 2, 13. Frijns 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Jaguar 51, 2. Andretti 37, 3. DS Penske 33, 4. Porsche 32, 5. Envision 19, 6. McLaren 18, 7. Maserati 18, 8. ERT 2.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Andretti