Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Hořící tráva i nejrychlejší Stroll

Hořící tráva i nejrychlejší Stroll

VC Číny - volný trénink

Stroll se překvapivě stal vítězem jediného tréninku na VC Číny. Zatímco druhý skončil Piastri, třetí Verstappen. Trénink přerušila kuriózní situace. V sedmé zatáčce začala hořet tráva.

V 11:30 hodin místního času se F1 dočkala jednoho návratu. Volným tréninkem totiž odstartovala Velká cena Číny. Na okruh v Šanghaji se královna motorsportu vrátila po dlouhých pěti letech. Naposledy se zde závodilo v roce 2019, poté však udeřila koronavirová pandemie a nejlidnatější země světa se tak z kalendáře vytratila.

Piloti očekávali složitý víkend. Se současnou generací monopostů totiž ještě v Šanghaji nezávodili. Kromě toho byl navíc okruh během posledních pěti let využíván k závodům jen minimálně a zejména ze začátku se tak počítalo s problémy s přilnavostí, mimo jiné i díky nově položenému asfaltu. Startovní pole navíc mělo jenom jednu hodinu na to, aby se podmínkám přizpůsobilo. Velká cena Číny se totiž koná jako sprintový víkend.

Ihned po začátku tréninku se podle očekávání vydávali do akce první piloti. Mezi nimi se nacházel i domácí Čou, pro kterého šlo o výjimečný víkend. Před domácím publikem totiž závodil jako pilot F1 vůbec poprvé. Zatímco asfalt měl v úvodu teplotu 38 stupňů, ve vzduchu bylo naměřeno 22 stupňů.

Většina pilotů volila pro úvodní minuty střední nebo tvrdou směs pneumatik. Opačný přístup ale zvolili u Alpine. Ocon i Gasly dostali hned na začátku měkkou sadu.

Carlos Sainz byl jedním z pilotů, kteří hned nazuli měkké gumy. Foto: Ferrari



Úvodní minuty se neobešly bez výletů mimo trať. V 11. zatáčce vycestoval ven Pérez. Cunoda hlásil svému inženýrovi, že to s přilnavostí není tak špatné.

Prvních deset minut nepřinášelo ve výsledkové listině nic šokujícícho. První byl s časem 1:39,110 Verstappen, přičemž druhé místo patřilo se ztrátou 49 tisícin sekundy Pérezovi. Třetí pozice patřila Hülkenbergovi. Alespoň jednoho kolo už měli na kontě všichni piloti, s měřeným časem se ale čekalo na Russella se Sainzem a Leclercem. Piloti Ferrari se ovšem již chystali na své první pokusy. Stejně jako závodníci Alpine začali na měkké směsi pneumatik.

Po 15 minutách došlo k vyvěšení červených vlajek. Stalo se tak z kuriózní příčiny. V sedmé zatáčce totiž začala hořet tráva. Piloti tak museli zajet do boxů a čelili dalším komplikacím při přípravě na závodní víkend. Naštěstí pro ně ale trvalo přerušení pouze pět minut.

Těsně před uplynutím první poloviny tréninku využil Sainz měkkých pneumatik k tomu, aby se posunul do čela. Verstappena sesadil z prvního místa s časem 1:38,382. Vzápětí ho ale odsunul Leclerc. Monačanův čas měl hodnotu 1:38,130.

K nedorozumění došlo mezi Piastrim a Hamiltonem. Dvojice si chystala rychlé kolo a do poslední zatáčky najížděla bok po boku. Australan ovšem Hamiltona poslal ven z dráhy. Aby se sedminásobný šampion nemusel vracet zpátky na trať přes kačírek, rozhodl se projet boxovou uličkou. Do té ovšem nenajel správným způsobem, neboť přejel bílou čáru. Za to dostal varování v podobě černo-bílé vlajky.

Lewis Hamilton si neporozuměl s Oscarem Piastrim. Foto: Mercedes



Další jezdci otáleli s nasazením měkkých pneumatik až do samotného závěru. Jezdci Ferrari proto dlouho zůstávali na prvních dvou pozicích. Zhruba deset minut před koncem se ale do hry zapojili piloti Williamsu. Zatímco nejprve se zařadil na druhé místo Sargeant, Albon se vzápětí posunul s časem 1:37,229 na první místo. Alonso vycestoval mimo trať.

Albon se sice posunul do čela, na měkkých pneumatikách už ale tou dobou byli také piloti Red Bullu. Thajec se tak rozhodně mohl o své první místo obávat. A oprávněně. Nejprve se posunul na první místo s časem 1:37,158 Pérez a vzápětí převzal vedení Verstappen. Nizozemcovo nové maximum činilo 1:36,660.

Měkké gumy obula většina pole a pořadí se tak v závěru hodně míchalo. Čtyři minuty před koncem zvládl překonat Verstappena Piastri s časem 1:36,629. Slibně rozjetý pokus měl i Norris, nakonec ale zamířil do boxů.

 

Vítězem tréninku se nakonec stal překvapivě Stroll. Kanaďan se dostal do čela v závěrečných vteřinách s časem 1:36,302. Zatímco druhý nakonec skončil Piastri, třetí Verstappen. Alonso, Hamilton a Russell měkké pneumatiky vůbec nenasadili.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:36,302   21
2. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:36,629 + 0.327 24
3. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 1:36,660 + 0.358 25
4. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT 1:36,690 + 0.388 24
5. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:37,101 + 0.799 23
6. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:37,118 + 0.816 23
7. Esteban Ocon Alpine Renault 1:37,213 + 0.911 23
8. Alexander Albon Williams Mercedes 1:37,229 + 0.927 19
9. Daniel Ricciardo RB Red Bull PT 1:37,238 + 0.936 25
10. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 1:37,530 + 1.228 24
11. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 1:37,626 + 1.324 24
12. Juki Cunoda RB Red Bull PT 1:38,006 + 1.704 27
13. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:38,090 + 1.788 20
14. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:38,284 + 1.982 19
15. Logan Sargeant Williams Mercedes 1:38,286 + 1.984 23
16. Lando Norris McLaren Mercedes 1:38,630 + 2.328 21
17. George Russell Mercedes Mercedes 1:38,806 + 2.504 21
18. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:38,839 + 2.537 24
19. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:38,936 + 2.634 22
20. Pierre Gasly Alpine Renault 1:39,870 + 3.568 21

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Aston Martin