Novinky

  • 07.05.2025 Neutral Franco Colapinto pro příštích pět závodů v Alpine vystřídá Jacka Doohana

  • 07.05.2025 Neutral Flavio Briatore převzal vedení týmu Alpine od Olivera Oakese

  • 05.05.2025 Bad Jochen Mass zesnul ve věku 78 let

Facebook Instagram

Palou opět vyhrál a šampionát vede už skoro o 100 bodů

Palou opět vyhrál a šampionát vede už skoro o 100 bodů

Sonsio Grand Prix – Závod

Čtyři vítězství a jedno druhé místo – to je fenomenální bilance, které v úvodních pěti závodech dosáhl Španěl Álex Palou. Poslední triumf přidal v sobotu v závodě IndyCar na okruhu uvnitř Indianapolis Motor Speedway. Triumfovat se mu na této trati podařilo potřetí v řadě. Palou předvádí nejlepší vstup do sezony od ročníku 1964, kdy legendární A.J. Foyt vyhrál úvodních sedm závodů. V Indianapolisu to ale Španěl neměl zadarmo.

Po startu se totiž vedení ujal Graham Rahal, který Paloua předjel v první zatáčce 2. kola. Hned dva jezdci měli potíže, než vůbec závod odstartoval. Kyffin Simpson zůstal v boxech, Newgarden tam musel během zaváděcích kol zamířit a místo ze šestého místa startoval z chvostu pole.

Devlin DeFrancesco se dostal na třetí místo, naopak Colton Herta po startu z hloubi pole měl další potíže, přišel kontakt s Ilottem a poškozené přední křídlo. Bylo to sice hned u vjezdu do pit lane, ale zastávka byla dlouhá a Herta ztratil celé kolo na lídry závodu.

V sedmém kole tým Andretti Global ztratil u dalšího jezdce naději na dobrý výsledek. Na podobném místě, kde předtím Herta kolidoval s Ilottem začal zlobit motor ve voze Ericssona a Švéd jej odstavil v boxech.

Pořadí na čele bylo v 10. kole Rahal, Palou, DeFrancesco, Foster, McLaughlin, O´Ward, Power, Rosenqvist, Rossi a Lundgaard. Scott Dixon po startu z 16. místa už byl jedenáctý.

VeeKay v 15. kole odstartoval první kolo zastávek v boxech. Palou stavěl v 19. kole. Tým se rozhodl, že se postupně zbaví dvou nejhorších směsí a tu nejlepší si nechá na závěr. Znamenalo to tedy po startu na použité měkké sadě přezout na použitou tvrdou, na třetí stint si nechat novou tvrdou a závod dojet na nové měkké sadě pneumatik. Pro tento závod zavedla INDYCAR pravidlo, že piloti musí každou sadu nasadit nejméně dvakrát.

Jinou strategii zvolil tým Rahal Letterman Lanigan Racing u DeFrancesca. Kanaďan byl před zastávkami v boxech těsně za zády Paloua. Přezul z měkké sady na (novou) měkkou sadu. Naopak Rahal ve 21. kole po startu na nové měkké sadě zvolil nové tvrdé pneumatiky.

Během pit stopů se ale před DeFrancesca dostal McLaughlin a Kanaďan i přesto, že měl nové měkké pneumatiky, s tím nedokázal nic udělat.

Ve 25. kole dostal hodiny Rosenqvist, ale dál platilo, že až na samotný úvod závodu v St. Petersburgu nebyl letos v závodech IndyCar potřeba zpomalovací vůz.

Pořadí v druhém stintu se ustálilo následovně: Rahal, Palou, McLaughlin, DeFrancesco, O’Ward, Power, Foster, Rossi, Dixon a Armstrong.

McLaughlin zamířil podruhé k mechanikům v úvodu 42. kola, Rahal a Palou pak společně na jeho konci. Dřívější pit stop Novozélanďana ve službách týmu Penske do čela neposunul. Naopak na trati na něj zaútočil o kolo zpět jedoucí Herta a byl úspěšný.

Herta pak využil lehkého vozu, aby zdolal i Paloua a Rahala a vrátil se alespoň na chvíli do stejného kola jako lídr závodu. Potřeboval ale ještě žlutou fázi, která by odmazala ztrátu, jež měl na chvost pole.

Na pořadí mezi Rahalem a Palouem další pit stop nic nezměnil. Rahal si od mechaniků odvezl použité měkké pneumatiky, Palou měl novou tvrdou sadu. Rahal neměl možnost vybudovat si náskok v době, kdy ještě měkká sada byla rychlejší než tvrdá, protože se zasekl za jedním z jezdců týmu Dale Coyne Racing, který se rozhodně nechtěl nechat předjet od kolo a marné byly Rahalovy apely do vysílačky, aby jeho tým zašel za závodním stratégem soupeře a domluvil mu. Než přišly další zastávky v boxech, dostavil se moment, kdy použité měkké pneumatiky na Rahalově voze ztrácely dech a Palouovo obutí se ještě drželo, a tak v 59. kole nejprve Palou zkusil zaútočit na konci cílové rovinky, aby to nakonec úspěšně zkusil na konci rovinky protilehlé. Pak ještě zdolal Hertu, který se držel na chvostu pole, ale ve stejném kole jako lídr závodu.

Rychle byl náskok několik sekund, když si v 64. kole Rahal dojel pro poslední pneumatiky. Palou a společně s ním McLaughlin zastavili o kolo později. O’Ward se díky dřívějšímu pit stopu dostal před McLaughlina. To samé se povedlo i Powerovi.

Palou ale rychle ujížděl a vybudoval si zhruba 11vteřinový náskok, když ale v 72. kole skončil v trávě s poruchou motoru Malukas. Po 408 kolech, podruhé v letošní sezoně (!!) musel na trať pace car, což fanoušci na tribuně slavili.

Trvalo to ale jen dvě kola, než opět zajel do boxů. Palou si v klidu dál jel pro další vítězství. O’Wardovo druhé místo neohrozilo ani to, že z elitní pětky měl Power nejvíce vteřin systému push-to-pass. A ani pořadím nezamíchal hladový Scott Dixon na nové měkké sadě pneumatik, který postoupil před žlutou už na páté místo.

Palou znovu odjížděl a nakonec po 85 kolech byl v cíli s náskokem přes pět vteřin. O’Ward bykl v cíli druhý, na stupních vítězů je doplnil Power. Čtvrtý dojel McLaughlin a pátý Dixon.

Na Grahama Rahala, který už bezmála osm let čeká na vítězství, zbylo až šesté místo. Částečně i vinou delšího posledního pit stopu, kdy se mu nevyhnuly problémy. Stáj Rahal Letterman Lanigan tak zdaleka nezužitkovala skvělý kvalifikační výsledek.

Teď se trať opět přemění v ovál a za 14 dní na ní odstartuje další ročník 500. Indianapolisu.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 01:48:00.6615 85 50+2
2. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet + 5,4840 85 40
3. Will Power Team Penske Chevrolet + 8,4529 85 35
4. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 10,5391 85 32
5. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 11,2645 85 30
6. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 19,0760 85 28+3
7. Marcus Armstrong Meyer Shank Racing Honda + 19,9644 85 26+1
8. Kyle Kirkwood Andretti Global Honda + 21,9958 85 24
9. Rinus VeeKay Dale Coyne Racing Honda + 22,6144 85 22
10. Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing Honda + 23,2313 85 20
11. Louis Foster Rahal Letterman Lanigan Honda + 26,1276 85 19
12. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 26,3758 85 18
13. Nolan Siegel Arrow McLaren Chevrolet + 26,7236 85 17
14. Alexander Rossi Ed Carpenter Racing Chevrolet + 27,7751 85 16
15. Conor Daly Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 30,8434 85 15
16. Christian Lundgaard Arrow McLaren Chevrolet + 31,0414 85 14
17. Devlin DeFrancesco Rahal Letterman Lanigan Honda + 32,2808 85 13+1
18. Robert Švarcman Prema Racing Chevrolet + 33,1043 85 12
19. Christian Rasmussen Ed Carpenter Racing Chevrolet + 33,4520 85 11
20. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 34,3925 85 10
21. Sting Ray Robb Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 34,7544 85 9
22. Callum Ilott Prema Racing Chevrolet - 6 kol 79 8
23. David Malukas A.J. Foyt Enterprises Chevrolet Porucha 68 7
24. Jacob Abel Dale Coyne Racing Honda Porucha 67 6
25. Colton Herta Andretti Global Honda Porucha 64 5
26. Marcus Ericsson Andretti Global Honda Porucha 6 5
27. Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing Honda Porucha 0 5

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment