Palou opět vyhrál a šampionát vede už skoro o 100 bodů

Sonsio Grand Prix – Závod
Čtyři vítězství a jedno druhé místo – to je fenomenální bilance, které v úvodních pěti závodech dosáhl Španěl Álex Palou. Poslední triumf přidal v sobotu v závodě IndyCar na okruhu uvnitř Indianapolis Motor Speedway. Triumfovat se mu na této trati podařilo potřetí v řadě. Palou předvádí nejlepší vstup do sezony od ročníku 1964, kdy legendární A.J. Foyt vyhrál úvodních sedm závodů. V Indianapolisu to ale Španěl neměl zadarmo.
Po startu se totiž vedení ujal Graham Rahal, který Paloua předjel v první zatáčce 2. kola. Hned dva jezdci měli potíže, než vůbec závod odstartoval. Kyffin Simpson zůstal v boxech, Newgarden tam musel během zaváděcích kol zamířit a místo ze šestého místa startoval z chvostu pole.
Devlin DeFrancesco se dostal na třetí místo, naopak Colton Herta po startu z hloubi pole měl další potíže, přišel kontakt s Ilottem a poškozené přední křídlo. Bylo to sice hned u vjezdu do pit lane, ale zastávka byla dlouhá a Herta ztratil celé kolo na lídry závodu.
V sedmém kole tým Andretti Global ztratil u dalšího jezdce naději na dobrý výsledek. Na podobném místě, kde předtím Herta kolidoval s Ilottem začal zlobit motor ve voze Ericssona a Švéd jej odstavil v boxech.
Pořadí na čele bylo v 10. kole Rahal, Palou, DeFrancesco, Foster, McLaughlin, O´Ward, Power, Rosenqvist, Rossi a Lundgaard. Scott Dixon po startu z 16. místa už byl jedenáctý.
VeeKay v 15. kole odstartoval první kolo zastávek v boxech. Palou stavěl v 19. kole. Tým se rozhodl, že se postupně zbaví dvou nejhorších směsí a tu nejlepší si nechá na závěr. Znamenalo to tedy po startu na použité měkké sadě přezout na použitou tvrdou, na třetí stint si nechat novou tvrdou a závod dojet na nové měkké sadě pneumatik. Pro tento závod zavedla INDYCAR pravidlo, že piloti musí každou sadu nasadit nejméně dvakrát.
Jinou strategii zvolil tým Rahal Letterman Lanigan Racing u DeFrancesca. Kanaďan byl před zastávkami v boxech těsně za zády Paloua. Přezul z měkké sady na (novou) měkkou sadu. Naopak Rahal ve 21. kole po startu na nové měkké sadě zvolil nové tvrdé pneumatiky.
Během pit stopů se ale před DeFrancesca dostal McLaughlin a Kanaďan i přesto, že měl nové měkké pneumatiky, s tím nedokázal nic udělat.
Ve 25. kole dostal hodiny Rosenqvist, ale dál platilo, že až na samotný úvod závodu v St. Petersburgu nebyl letos v závodech IndyCar potřeba zpomalovací vůz.
Pořadí v druhém stintu se ustálilo následovně: Rahal, Palou, McLaughlin, DeFrancesco, O’Ward, Power, Foster, Rossi, Dixon a Armstrong.
McLaughlin zamířil podruhé k mechanikům v úvodu 42. kola, Rahal a Palou pak společně na jeho konci. Dřívější pit stop Novozélanďana ve službách týmu Penske do čela neposunul. Naopak na trati na něj zaútočil o kolo zpět jedoucí Herta a byl úspěšný.
Herta pak využil lehkého vozu, aby zdolal i Paloua a Rahala a vrátil se alespoň na chvíli do stejného kola jako lídr závodu. Potřeboval ale ještě žlutou fázi, která by odmazala ztrátu, jež měl na chvost pole.
Na pořadí mezi Rahalem a Palouem další pit stop nic nezměnil. Rahal si od mechaniků odvezl použité měkké pneumatiky, Palou měl novou tvrdou sadu. Rahal neměl možnost vybudovat si náskok v době, kdy ještě měkká sada byla rychlejší než tvrdá, protože se zasekl za jedním z jezdců týmu Dale Coyne Racing, který se rozhodně nechtěl nechat předjet od kolo a marné byly Rahalovy apely do vysílačky, aby jeho tým zašel za závodním stratégem soupeře a domluvil mu. Než přišly další zastávky v boxech, dostavil se moment, kdy použité měkké pneumatiky na Rahalově voze ztrácely dech a Palouovo obutí se ještě drželo, a tak v 59. kole nejprve Palou zkusil zaútočit na konci cílové rovinky, aby to nakonec úspěšně zkusil na konci rovinky protilehlé. Pak ještě zdolal Hertu, který se držel na chvostu pole, ale ve stejném kole jako lídr závodu.
Rychle byl náskok několik sekund, když si v 64. kole Rahal dojel pro poslední pneumatiky. Palou a společně s ním McLaughlin zastavili o kolo později. O’Ward se díky dřívějšímu pit stopu dostal před McLaughlina. To samé se povedlo i Powerovi.
Palou ale rychle ujížděl a vybudoval si zhruba 11vteřinový náskok, když ale v 72. kole skončil v trávě s poruchou motoru Malukas. Po 408 kolech, podruhé v letošní sezoně (!!) musel na trať pace car, což fanoušci na tribuně slavili.
Trvalo to ale jen dvě kola, než opět zajel do boxů. Palou si v klidu dál jel pro další vítězství. O’Wardovo druhé místo neohrozilo ani to, že z elitní pětky měl Power nejvíce vteřin systému push-to-pass. A ani pořadím nezamíchal hladový Scott Dixon na nové měkké sadě pneumatik, který postoupil před žlutou už na páté místo.
Palou znovu odjížděl a nakonec po 85 kolech byl v cíli s náskokem přes pět vteřin. O’Ward bykl v cíli druhý, na stupních vítězů je doplnil Power. Čtvrtý dojel McLaughlin a pátý Dixon.
Na Grahama Rahala, který už bezmála osm let čeká na vítězství, zbylo až šesté místo. Částečně i vinou delšího posledního pit stopu, kdy se mu nevyhnuly problémy. Stáj Rahal Letterman Lanigan tak zdaleka nezužitkovala skvělý kvalifikační výsledek.
Teď se trať opět přemění v ovál a za 14 dní na ní odstartuje další ročník 500. Indianapolisu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 01:48:00.6615 | 85 | 50+2 |
2. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 5,4840 | 85 | 40 |
3. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 8,4529 | 85 | 35 |
4. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 10,5391 | 85 | 32 |
5. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 11,2645 | 85 | 30 |
6. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 19,0760 | 85 | 28+3 |
7. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 19,9644 | 85 | 26+1 |
8. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 21,9958 | 85 | 24 |
9. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 22,6144 | 85 | 22 |
10. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 23,2313 | 85 | 20 |
11. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 26,1276 | 85 | 19 |
12. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 26,3758 | 85 | 18 |
13. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 26,7236 | 85 | 17 |
14. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 27,7751 | 85 | 16 |
15. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 30,8434 | 85 | 15 |
16. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 31,0414 | 85 | 14 |
17. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 32,2808 | 85 | 13+1 |
18. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 33,1043 | 85 | 12 |
19. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 33,4520 | 85 | 11 |
20. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 34,3925 | 85 | 10 |
21. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 34,7544 | 85 | 9 |
22. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | - 6 kol | 79 | 8 |
23. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | Porucha | 68 | 7 |
24. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | Porucha | 67 | 6 |
25. | ![]() |
Andretti Global | Honda | Porucha | 64 | 5 |
26. | ![]() |
Andretti Global | Honda | Porucha | 6 | 5 |
27. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | Porucha | 0 | 5 |
Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment