McLaughlin nejrychlejší, Simpson tvrdě boural

109th Indianapolis 500 – 5. trénink
Rychlý pátek přinesl v Indianapolisu nejen vyšší rychlosti, ale i první tvrdé nárazy do zdi. Scott McLaughlin se vyrovnal svým stájovým kolegům Powerovi a Newgardenovi v tom, že i on si v jednom z tréninků připsal nejrychlejší čas. Za ním druhý nejrychlejší byl opět Scott Dixon a následoval lídr šampionátu Álex Palou. Dixon byl nejrychlejší, pokud vezmeme v úvahu časy, které piloti zajeli bez toho, aby se během kola mohli „přitáhnout“ za vůz před nimi.
Rychlost v pátek, kdy piloti mají k dispozici vyšší výkon turba, který motoru přidává extra 100 koňských sil, ukázali také Kirkwood a Herta z týmu Andretti Global. V první desítce pak najdeme také Powera, Lundgaarda, Dalyho, Armstronga a Robba.
Vyšší výkon motoru a nižší přítlak ale přinesly i první nehody. Zejména ta Kyffina Simpsona vypadala velmi vážně. Mladý jezdec narazil na výjezdu ze čtvrté zatáčky do zdi, vůz se vznesl nad dráhu, částečně otočil, dopadl na asfalt levým bokem, pak se naštěstí přetočil zpátky na kola a po podlaze doklouzal na pit lane.
Dalším, kdo zaměstnal mechaniky opravami vozu, byl Kyle Larson. „Host“ z NASCAR narazil mezi třetí a čtvrtou zatáčkou čelně do zdi a zničil předek vozu. Zatímco Larsonův tým vůz ještě dostal na trať a Američan stihl poslední půl hodinu tréninku, pro Simpsona ve čtvrtek program skončil dřív, než začal, nehoda se stala v jeho prvním kole na dráze, a tým musí na sobotu připravit náhradní monopost.
Stejně jako ve čtvrtek se i pátek nesl ve znamení jasné oblohy, slunečného počasí a teplot kolem 30 °C. Firestone dokonce naměřil teplotu dráhy 55 °C, což je rekord za poslední roky, kdy měření do asfaltu dodavatel pneumatik nainstaloval. Přitom v sobotu má na kvalifikaci naopak přijít ochlazení a teploty kolem 20 °C.
V sobotu a v neděli nás v Indianapolisu čeká dvoudenní kvalifikace. V sobotu se rozhodne o dvou věcech – kterých 12 pilotů se v neděli utká o pole position a kteří čtyři o tři místa v poslední řadě na startovním roštu.
Nejprve všichni jezdci mají garantovaný jeden pokus na to se do závodu kvalifikovat. Poté, co všichni absolvují své pokusy, mohou svůj čas vylepšit, a to dvěma způsoby. Buď se postaví do řady s číslem 2, kdy mohou jen svůj čas zlepšit a případný horší pokus se nepočítá, nebo se postaví do řady 1, která má prioritu (tedy přeskočí vozy v řadě 2 a jde rovnou na dráhu), ale musí svůj čas odvolat a pokud bude horší, nebo kvalifikační pokus nedokončí, počítá se tento výkon.
Samozřejmě jako tradičně o výsledku rozhodují čtyři letmá po sobě jdoucí kola. Akorát než na nejrychlejší čas, hledí se v Indy500 tradičně na průměrnou rychlost v mílích za hodinu, což je údaj, který divákům říkají komentátoři v televizi i hlasatel na okruhu (samozřejmě logicky platí, že čím vyšší průměrná rychlost, tím rychlejší čas).
Pro piloty, kteří skončí v sobotu na 13. až 30. místě kvalifikace končí. Zbylých 15 jezdců bude ale muset v neděli ještě do práce. Nejprve v 16:05 místního času (22:05 SELČ) se 12 nejrychlejších jezdců ze soboty utká o 6 míst v závěrečném rozstřelu o pole position. Každý má jeden pokus a to postupně od 12. po nejrychlejšího.
Mezi 17:15 a 18:15 (23:15 až 0:15 SELČ) se rozhodne o tom, kdo ze čtveřice nejpomalejších ze soboty se do závodu nekvalifikuje. Jezdci mají garantováno, že dostanou prostor alespoň na jeden pokus, potom mohou svůj čas odvolat a pokusit se znovu kvalifikovat dokud nevyprší čas.
V 18:25 (0:25 SELČ) se šest nejrychlejších utká o pole position, opět na jeden měřený pokus od 6. po nejrychlejšího z nedělní kvalifikace top 12tky.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 00:38,4691 | 15 | |
2. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 00:38,6995 | + 0.231 | 14 |
3. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 00:38,7050 | + 0.236 | 15 |
4. | ![]() |
Andretti Global | Honda | 00:38,7752 | + 0.306 | 25 |
5. | ![]() |
Andretti Global | Honda | 00:38,7820 | + 0.313 | 23 |
6. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 00:38,7959 | + 0.327 | 26 |
7. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | 00:38,8243 | + 0.355 | 18 |
8. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | 00:38,8451 | + 0.376 | 22 |
9. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | 00:38,8655 | + 0.397 | 13 |
10. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | 00:38,8912 | + 0.422 | 20 |
11. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | 00:38,8955 | + 0.427 | 7 |
12. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:38,8996 | + 0.431 | 16 |
13. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | 00:38,9113 | + 0.442 | 14 |
14. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:38,9304 | + 0.461 | 11 |
15. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:38,9520 | + 0.483 | 15 |
16. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 00:38,9554 | + 0.486 | 11 |
17. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:38,9632 | + 0.494 | 23 |
18. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | 00:38,9851 | + 0.516 | 24 |
19. | ![]() |
Andretti Global | Honda | 00:38,9964 | + 0.527 | 14 |
20. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:39,0034 | + 0.534 | 8 |
21. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | 00:39,0213 | + 0.552 | 20 |
22. | ![]() |
Andretti Global | Honda | 00:39,0439 | + 0.575 | 10 |
23. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | 00:39,0556 | + 0.587 | 6 |
24. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | 00:39,0615 | + 0.593 | 24 |
25. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:39,0643 | + 0.595 | 16 |
26. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:39,1932 | + 0.724 | 24 |
27. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | 00:39,1968 | + 0.728 | 26 |
28. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:39,2110 | + 0.742 | 26 |
29. | ![]() |
Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 00:39,2404 | + 0.771 | 6 |
30. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:39,2729 | + 0.804 | 18 |
31. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | 00:39,2850 | + 0.816 | 12 |
32. | ![]() |
Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 00:39,2991 | + 0.830 | 6 |
33. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | 00:42,0122 | + 3.543 | 4 |
34. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 11:39,0128 | + 0.544 | 1 |
Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment