Hrdinové Norris a Hülkenberg

VC Velké Británie – závod
Déšť udělal z Velké ceny Velké Británie nevšední podívanou. Norris vůbec poprvé vyhrál před domácími fanoušky a opět snížil svou ztrátu na kolegu Piastriho, který skončil i navzdory trestu druhý. Dost možná největším hrdinou dne se ale stal Hülkenberg, který se při svém 239. startu ve F1 konečně dočkal pódiového umístění. Mercedesu se nevyplatilo riskování a odvezl si pouze jeden bod.
Už před startem existovala silná hrozba, že závod ovlivní déšť. A to se začalo naplňovat už při nájezdu na startovní rošt. Ve Velké Británii totiž pršelo. Poté sice začal asfalt osychat, přesto celé pole vyjelo do zaváděcího kola na přechodné sadě pneumatik.
Právě v zahřívacím kole už začali někteří riskovat. Vabank hráli Russell a Leclerc, kteří si dojeli pro suché pneumatiky. Přidali se k nim i Hadjar, Bortoleto a Bearman.
Suché pneumatiky sice brzy začínaly fungovat, na čele se ale v úvodních kolech držel Verstappen. Čtyřnásobný šampion ale rozhodně neměl klid. Vydechnout mu nedával Piastri. Při jízdě čtyřnásobného šampiona bylo znát, že nasadil zadní křídlo nastavené na nižší přítlak. To mu možná pomohlo v sobotní kvalifikaci, na vodě mu to ale jízdu značně ztěžovalo, což se projevovalo především ve 13. zatáčce, kde býval široký pravidelně.
Právě na tuto chybu Verstappen doplatil v osmém kole. Piastri se díky tomu mohl přitáhnout na nadcházející rovince, aktivovat systém DRS a poté se v 15. zatáčce dostat do čela. Ve stejnou dobu splakali nad výdělkem všichni piloti, kteří se rozhodli přezouvat na suché gumy, mezi kterými byli kromě Russella nebo Leclerca také Antonelli. Znovu se totiž rozpršelo a v dalších kolech se roztrhl pytel se zastávkami v boxech. K mechanikům mířili nejenom neúspěšní „gambleři“, ale také ostatní pro čerstvou sadu přechodných gum.
Mezitím udělal Verstappen další chybu. Znovu vyjel ven ve 13. zatáčce, čehož tentokrát využil Norris a dostal se na druhé místo. Piastri sice tou dobou vedl už o třináct sekund, kvůli sílícímu dešti se ale ředitelství závodu rozhodlo vyslat na dráhu zpomalovací vůz, čímž Australan přišel o veškerou svou výhodu. Krátce po restartu se ale vydal na dráhu zpomalovací vůz znovu poté, co Hadjar narazil kvůli špatné viditelnosti do Antonelliho a boural v zatáčce Copse. Pro Francouze skončil závod hned, pilot Mercedesu odstoupil později na následky kolize.
Při restartu však Piastri najednou prudce zpomalil a Verstappen se mu musel na poslední chvíli vyhýbat. V nájezdu do 15. zatáčky se poté Nizozemec nezávisle na jezdci McLarenu roztočil a propadl se na konec bodované desítky. A aby toho nebylo málo, Piastri dostal za svůj manévr při restartu desetisekundový trest. Najednou tak směřoval za výhrou Norris.
Piastri sice vydržel na prvním místě až do přezouvání na suché pneumatiky, ke kterému došlo devět kol před cílem, tam si ale musel odpykat desetivteřinový trest, což ho po návratu na trať zařadilo až za Norrise. Ten už poté vše zvládl a dojel si pro své první vítězství před domácím publikem. Piastriho druhé místo znamená, že rozdíl mezi oběma piloty McLarenu se v šampionátu ztenčuje na osm bodů.
Senzace se zrodila na třetím místě. Při svém 239. startu totiž dosáhl svého prvního pódiového umístění Hülkenberg. Pilot Sauberu vytěžil během prvních zastávek z toho, že byl mezi prvními, kteří obuli novou sadu přechodných gum. V tu chvíli byl pátý za Strollem. Když se však roztočil Verstappen, bylo z toho třetí místo a později Hülkenberg předjel Strolla. V závěrečných kolech mu sice dával zabrat domácí hrdina Hamilton s rychlejším Ferrari, na německého matadora ale nic nevymyslel. Ten se tak ve svých necelých 37 letech konečně dočkal.
Verstappen se trápil se svým monopostem a skončil až pátý. Pouze jeden bod za desáté místo si připsal zásluhou Russella Mercedes. Leclerc skončil čtrnáctý poté, co se i po přezutí na suché gumy objevil mimo trať. Red Bull ani tentokrát příliš nepodržel Cunoda. Japonec během závodu zavinil kolizi s Bearmanem a skončil až patnáctý, tedy jako poslední klasifikovaný.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:37:15.735 | 52 | 25 |
2. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +6.812s | 52 | 18 |
3. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +34.742s | 52 | 15 |
4. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +39.812s | 52 | 12 |
5. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +56.781s | 52 | 10 |
6. | ![]() |
![]() |
Renault | +59.857s | 52 | 8 |
7. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +60.603s | 52 | 6 |
8. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +64.135s | 52 | 4 |
9. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +65.858s | 52 | 2 |
10. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +70.674s | 52 | 1 |
11. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +72.095s | 52 | 0 |
12. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +76.592s | 52 | 0 |
13. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +77.301s | 52 | 0 |
14. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +84.477s | 52 | 0 |
15. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +1 kolo | 51 | 0 |
DNF | ![]() |
![]() |
Mercedes | DNF | 23 | 0 |
DNF | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | DNF | 17 | 0 |
DNF | ![]() |
![]() |
Ferrari | DNF | 3 | 0 |
DNF | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | DNF | 0 | 0 |
DNF | ![]() |
![]() |
Renault | DNF | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Piastri 234, 2. Norris 226, 3. Verstappen 165, 4. Russell 147, 5. Leclerc 119, 6. Hamilton 103, 7. Antonelli 63, 8. Albon 46, 9. Hülkenberg 37, 10. Ocon 23, 11. Hadjar 21, 12. Stroll 20, 13. Gasly 19, 14. Alonso 16, 15. Sainz 13, 16. Lawson 12, 17. Cunoda 10, 18. Bearman 6, 19. Bortoleto 4.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 460, 2. Ferrari 222, 3. Mercedes 210, 4. Red Bull 172, 5. Williams 59, 6. Sauber 41, 7. Racing Bulls 36, 8. Aston Martin 36, 9. Haas 29, 10. Alpine 19.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren