Strategie a bezchybný výkon přinesly vítězství O´Wardovi

Ontario Honda Dealers Indy Toronto – závod
Mexičan Pato O’Ward si v Torontu připsal svůj druhý letošní triumf, a protože Palouovi tentokrát nevyšla strategie, srazil jeho náskok v čele šampionátu na méně než 100 bodů. Triumf oslavil před zraky Zaka Browna, který využil toho, že Formule 1 má volný víkend a vyrazil na závod IndyCar. Chevrolet tak alespoň částečně vrátil Hondě políček, který mu uštědřila, když ovládla jeho domácí závod v Detroitu, a vyhrál závod, který dealeři Hondy v Ontariu sponzorují.
Do závodu neodstartoval Santino Ferrucci, který boural ve warm upu a tým neměl dost času vůz připravit. Průběh závodu, a hlavně souboj dvou jezdců na nejvyšších příčkách v šampionátu, významně ovlivnila už rozhodnutí před samotným startem. Zejména to, jak jednotlivé týmy přistoupily k tomu, že od měkké sady pneumatik se očekávala velmi krátká životnost, méně než deset kol.
Palou byl jedním z mála jezdců, kteří do závodu odstartovali na tvrdé sadě pneumatik. Na čele byl jediný. Využili toho jezdci na měkké sadě a v prvních zatáčkách se před něj dostali Armstrong a Kirkwood.
Ve třetím kole využili první jezdci možnosti zbavit se měkké sady. K mechanikům zamířili O’Ward, Ericsson, Siegel a McLaughlin. U posledního jmenovaného ale tým špatně upevnil levé zadní kolo, ve druhé zatáčce odletěl šroub, záhy i kolo a pilot týmu Penske skončil ve zdi.
Na trať vyrazil zpomalovací vůz, jezdci z čela zamířili do boxů, aby se zbavili měkké sady pneumatik. Na trati zůstali ti, kteří startovali na tvrdé a ti, kteří stále vsázeli na to, že závod odjedou na dva pit stopy. Pořadí bylo Palou, VeeKay, Foster, Simpson, Malukas a Dixon. První skupinu reprezentovali Palou, Foster, Malukas a VeeKay, s měkkými pneumatiky natahovali stint VeeKay a Simpson. O’Ward byl nejvýše z pilotů, kteří již absolvovali pit stop – byl 14., vítěz kvalifikace Herta byl 17.
Palou po restartu ujížděl. Napomáhalo mu, že za ním byl VeeKay, který se začínal potácet s odcházející měkkou sadou pneumatik. Když jej ve 12. kole konečně Foster zdolal, měl už Palou k dobru přes 6 sekund. Záhy se před VeeKaye dostal i Malukas. Pátý byl Simpson, přes kterého si tým Chipa Ganassiho mohl ověřit, jak rychle měkká sada pneumatik odchází a jestli je reálné, aby na ní Palou odjel celý stint.
Moc reálně se to ovšem nejevilo. Kolem 13. kola byli už VeeKay a Simpson výrazně pomalejší a působili jako špunt na dráze. VeeKay na konci kola zamířil do boxů, ale už z deváté příčky, na kterou se propadl. Simpson zůstal na dráze. Krom toho, že týmu poskytoval cenná data, tak také brzdil jezdce, kteří už měli pit stop za sebou a teď se s ním museli potýkat, což Palouovi umožňovalo najíždět si náskok.
Jenže to fungovalo jen do 15. kola. Power v souboji kolidoval s Rasmussenem, ten narazil do zdi a zavlály žluté vlajky. Dán se sice dostal do boxů, závod pro něj ale skončil a na trati bylo množství úlomků, které bylo potřeba odklidit. Palou měl v tu chvíli náskok 7 sekund na Fostera a přes 20 vteřin na jezdce, kteří již měli pit stop za sebou.
Žluté fáze využilo k pit stopu jen pár jezdců, mezi nimi právě Simpson, který se zbavil měkké sady pneumatik a stále byl v situaci, kdy s pomocí žlutých fází mohl absolvovat závod na dva pit stopy.
Pořadí při restartu bylo Palou, Foster, Malukas, Dixon, Lundgaard, Newgarden, Švarcman, Rossi, DeFrancesco a desátý O’Ward vedl skupinu jezdců, kteří už byli u mechaniků.
Palou po restartu navyšoval náskok na Malukase, který se dostal na druhou příčku, i O’Warda. Byl to ale Mexičan, kdo v 29. kole zajel znovu do boxů. Otevřelo se totiž okno, kdy pilotům už stačil jeden další pit stop, aby v bez problémů dojeli do cíle. Ještě před O’Wardem se ke stejnému kroku rozhodli Rosenqvist, Švarcman a Rahal. Ale přesně ve chvíli, kdy byl O’Ward na pit lane, narazil v nájezdu na cílovou rovinku do zdi Rossi. Vypadalo to, jako kdyby jeden z panelů byl vychýlený, a tak z toho, co by jindy skončilo jen otřením boku pneumatiky o reklamní panel, bylo uražené kolo.
Do boxů zamířili téměř všichni jezdci. Na trati zůstali jen ti, kteří už absolvovali druhý pit stop před nehodou Rossiho a Palou s Dixonem, kteří naopak ještě u mechaniků nebyli. U nich tým vsázel na to, že co nejvíce zkrátí prostřední stint na měkké sadě. Problémy měl Kirkwood, kterého postrčil a roztočil Armstrong.
Restart přišel ve 36. kole. Pořadí bylo Palou, Dixon, VeeKay, Simpson, Daly, Power, O’Ward, Švarcman, Rahal a Rosenqvist.
Závodilo se ale jen do druhé zatáčky. Abel se v souboji s Fosterem dostal příliš na vnějšek dráhy, narazil do zdi a zasáhl také vůz Josefa Newgardena, který neměl kam uhnout. Abelův monopost se od zdi zvedl a skončil na Newgardenově formuli. DeFrancesco, Robb, Ilott a Siegel se do nehody také přimíchali, skončili buď s poškozením, nebo minimálně museli couvnout, aby vozy objeli.
Palou a Dixon museli ve 41. kole už do boxů. Restart ve 43. kole tak vedl VeeKay před Simpsonem, Dalym, Powerem a O’Wardem. O’Ward se dostal před Powera, ten při pokusu vrátit mu předjetí lehce kolidoval se zdí a propadl se na 19. příčku. Palou byl 14.
O’Ward se postupně probojoval na druhou příčku a byl vteřinu za vedoucím VeeKayem. Palou v 55. kole zamířil znovu do boxů, aby se zbavil měkké sady a z 11. příčky spadl na 18. Dixon vydržel ještě jedno kolo a vrátil se před Palouem.
VeeKay znovu zastavil v 57. kole. O’Ward zariskoval a zůstal na trati ještě o kolo déle. S přehledem se vrátil před VeeKayem. Před ním byli jen Ericsson a Herta, ale i oni museli záhy do boxů.
Jako poslední stavěl v 73. ze třetí příčky Malukas. Ten se pak v závěru prokousával polem. Palou byl v jednu chvíli desátý, ale před koncem dvě příčky ztratil, když musel šetřit palivo, a navíc soupeři se nebáli využít toho, že do žádného zběsilého souboje coby lídr šampionátu nepůjde.
Závod nakonec skončil pod žlutou vlajkou. Rosenqvist, který měl většinu závodu poškozené přední přítlačné křídlo po kontaktu s Powerem, začal v poslední zatáčce ujíždět zadek auta, zpomalil a zezadu jej postrčil Siegel.
Oddychnout si tak mohl Simpson, který udržel první stupně vítězů. Přitom už měl těsně za zády viditelně rychlejšího Hertu, který by měl ještě dvě celá kola na to, aby Ganassiho stáje předjel.
Na pořadí se už ale nic nezměnilo. Za vítězným O’Wardem dojel VeeKay, který stříbrnou příčku slavil podobně, jako by to bylo vítězství. Jsou to pro něj první stupně vítězů od dubna 2022 a první v barvách týmu Dale Coyne Racing, který mu hodil laso po překvapivém konci u stáje Eda Carpentera.
Sezona pokračuje už příští neděli na okruhu Laguna Seca.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | 01:48:23,9092 | 90 | 50+1 |
2. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 0,4843 | 90 | 40+1 |
3. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 1,5343 | 90 | 35 |
4. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 2,1607 | 90 | 32+2 |
5. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 3,7515 | 90 | 30+1 |
6. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 4,9472 | 90 | 28 |
7. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 5,5657 | 90 | 26 |
8. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 6,5438 | 90 | 24 |
9. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 7,6451 | 90 | 22 |
10. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 8,6954 | 90 | 20 |
11. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 14,0964 | 90 | 19 |
12. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 14,9701 | 90 | 18+3 |
13. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 17,3640 | 90 | 17 |
14. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 43,9148 | 90 | 16 |
15. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 45,4310 | 90 | 15 |
16. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 46,0249 | 90 | 14 |
17. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 89 | 13 |
18. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | Havárie | 87 | 12 |
19. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | Havárie | 86 | 11 |
20. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Odstoupil | 82 | 10 |
21. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 23 kol | 67 | 9 |
22. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | Odstoupil | 57 | 8 |
23. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 36 | 7 |
24. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Havárie | 36 | 6 |
25. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Havárie | 29 | 5 |
26. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Havárie | 2 | 5 |
27. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | Nestartoval | 0 | 5 |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment