Leclerc šokoval McLareny! Ferrari slaví první pole position v sezóně

VC Maďarska - kvalifikace
Poslední kvalifikace před letní přestávkou přinesla překvapení, které asi málokdo čekal. Zatímco se celý paddock připravoval na dominanci McLarenu, Charles Leclerc si z ničeho nic připsal první pole position v klasické kvalifikaci pro Ferrari v letošním ročníku formule 1. Vedle něj na startu zítřejší Velké ceny Maďarska bude stát Oscar Piastri a třetí příčku obsadil Lando Norris.
Kvalifikace se rozbíhala opatrně. Zatímco týmy sledovaly vývoj počasí a meteorologové varovali před možným deštěm, piloti vyčkávali v garážích. Jako první se na trať odvážil Carlos Sainz. Přestože trať byla suchá, výjezdy ze zatáček byly agresivní a jezdci začali na asfalt tahat štěrk. To se později ukázalo jako klíčové.
V první části kvalifikace panoval tradiční chaos. Tři minuty před koncem se boxová ulička zcela zaplnila – většina jezdců se snažila načasovat ideální moment k výjezdu, protože teplota asfaltu mezitím prudce klesla o deset stupňů Celsia.
Do Q2 se nepodařilo postoupit pěti jezdcům: Júki Cunodovi, Pierrovi Gaslymu, Estebanu Oconovi, Nicu Hülkenbergovi a Alexi Albonovi.
Před začátkem druhé části museli traťoví maršálové zasáhnout – štěrk z trati bylo nutné odklidit, a tak byl start Q2 mírně opožděn. Během této části se na trati objevily první kapky. Oscar Piastri byl prvním jezdcem, který dostal varování o slabém dešti v prvním sektoru. Zatím to ale nemělo na přilnavost dramatický vliv.
Traťové limity začaly hrát větší roli. Franco Colapinto přišel o svůj první měřený pokus, když na výjezdu ze zatáčky číslo 9 lehce přetáhl hranice trati. Lehce se smýkl, byl mimo a jeho čas byl smazán. O pár minut později vyjel jako první Lance Stroll, který měl trať sám pro sebe, zbytek pole se přidal až čtyři a půl minuty před koncem.
Lewis Hamilton nedokázal dostat své auto do správného okna a vypadl už v Q2. V nedělním závodě tak odstartuje až jako dvanáctý. Do Q3 se nedostali ani Oliver Bearman, Carlos Sainz, Franco Colapinto a Andrea Kimi Antonelli.
Závěrečná část kvalifikace začínala s očekáváním, že se bude rozhodovat mezi McLareny. Oscar Piastri i Lando Norris totiž působili během celého dne dominantně. Po prvních pokusech vedl právě Piastri před Norrisem, třetí byl George Russell. Za nimi následovali Verstappen, Leclerc a zbytek pole včetně Alonsa, Lawsona či Hadjara.
Liam Lawson vsadil vše na jednu kartu a rozhodl se pro jediný měřený pokus až v samotném závěru. Mezitím byl Strollovi smazán čas za překročení traťových limitů.
Piloti Aston Martinu zvolili opačný přístup – aby se vyhnuli dopravní zácpě na trati, vyrazili ke svým finálním kolům dříve. Fernando Alonso z toho krátce vytěžil a posunul se až na provizorní druhé místo.
Zklamání panovalo zejména v Red Bullu – Verstappen tentokrát nestačil na nejrychlejší pětici a tým opět nepůsobil stoprocentně komfortně. Před Vertappenem skončil na sedmém místě nováček Gabriel Bortoleto, pro kterého to byla vůbec první účast v Q3 a zároveň nejlepší kvalifikační výsledek v jeho dosavadní kariéře.
Pak ale přišla chvíle Charlese Leclerca. Ferrari dosud nepůsobilo nijak výjimečně, ale Monačan se přesně půl minuty před koncem v červeném sektoru a naprosto precizní jízdou posunul hranici pole position. Jeho kolo už nikdo nedokázal překonat. Leclerc si tak připisuje první pole position v běžné kvalifikaci pro Ferrari v této sezóně.
Zda si Ferrari udrží výhodu i v závodním tempu a zda Red Bull najde cestu zpět na vrchol, ukáže až samotná Velká cena Maďarska. Start je naplánován na neděli v 15:00.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:15,372 | 6 | ||
2. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:15,398 | 6 | ||
3. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:15,413 | 6 | ||
4. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:15,425 | 6 | ||
5. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:15,481 | 6 | ||
6. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:15,498 | 6 | ||
7. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:15,725 | 6 | ||
8. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:15,728 | 6 | ||
9. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:15,821 | 6 | ||
10. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:15,915 | 3 | ||
11. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:15,694 | 6 | ||
12. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:15,702 | 6 | ||
13. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:15,781 | 6 | ||
14. | ![]() |
![]() |
Renault | 1:16,159 | 6 | ||
15. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:16,386 | 6 | ||
16. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:15,899 | 6 | ||
17. | ![]() |
![]() |
Renault | 1:15,966 | 6 | ||
18. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:16,023 | 6 | ||
19. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:16,081 | 6 | ||
20. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:16,223 | 9 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli