Novinky

  • 06.09.2025 Good Pierre Gasly prodloužil smlouvu s Alpine do konce roku 2028

  • 06.09.2025 Good Daniele Ricciardo je ambasadorem Ford Racingu, značky Raptor

  • 06.09.2025 Good Monako má smlouvu na pořádání GP F1 do roku 2035

Facebook Instagram

McLaren měl potřebu opravit svou chybu

McLaren měl potřebu opravit svou chybu

Zadělal jsi na velké problémy?

Více než vítězství suverénně nejrychlejšího Maxe Verstappena včera zaujal týmový rozkaz McLarenu. Mechanici nezvládli jedinou včerejší zastávku v boxech Landa Norrise. Výměna kol dlouhá 5.9 sekundy stačila k tomu, aby se propadl na třetí místo, za svého týmového kolegu, který je zároveň jeho rivalem v boji o mistrovský titul. Bylo překvapením slyšet, že McLaren žádá Oscara Piastriho o přenechání pozice s tím, že pak si ji v souboji na trati může vzít zpět, pokud to dokáže. Ale ještě větším překvapením bylo, že lídr šampionátu uposlechl jen s malou stížností. Starší fanoušci McLarenu si zajisté vzpomněli na Austrálii 1998, kdy o svůj první titul bojovali Mika Häkkinen a David Coulthard.

Myslel jsem, že jsme si řekli, že pomalá zastávka je součástí závodění! Nevím, co se změnilo," řekl australský závodník do týmové vysílačky.

Ha! Jenom proto, že měl pomalejší zastávku?" všiml si Verstappen.

To není naše věc. Nejspíše to bylo kvůli férovosti v šampionátu, ale ty se prosím soustřeď na trať," odpověděl mu do vysílačky Gianpiero Lambiase.

Zajímavé je, že po skončení závodu už nejen Norris, ale i Piastri tvrdil, že vyměňování pozic v případě selhání na straně týmu bylo předem dohodnuto.

Budeme o tom mluvit. Už jsme o tom mluvili předtím, ale myslím, že to byla férová žádost," řekl Piastri na tiskovce po závodě. „Lando se kvalifikoval přede mě, po celý závod byl přede mnou a o místo přišel ne vlastní vinou. Já jsem do vysílačky řekl, co jsem musel říct a druhou výzvu k výměně pozic jsem uposlechl. Nepůjdu proti týmu. V týmu je mnoho lidí a kultura, kterou je třeba chránit. Není to pouze o Landovi a o mně.

Jenže pak žurnalista Piastrimu citoval jeho vlastní slova, která řekl do vysílačky.

Řekl bych, že ta komunikace mluví sama za sebe a že si o situaci opět promluvíme,“ odpověděl Piastri stručně.

Není to takhle jen férové, je to záležitost konzistentnosti v našich principech," řekl po závodě šéf týmu McLaren, Andrea Stella. "Nebylo to jen o jedné zastávce. Neměli jsme v úmyslu měnit pořadí v boxech. Rozhodli jsme, že Oscar přijede první a Lando druhý, protože zezadu nás už ohrožoval Leclerc, ale zároveň jsme chtěli čekat do poslední možné chvíle, kvůli hrozbě červené vlajky nebo safety-caru. Takže jsme upřednostnili týmový zájem a kvůli tomu povolali Oscara prvního, ale bez úmyslu udělat undercut.

Takhle to už trochu dává smysl. Kdyby si jezdci a jejich závodní inženýři dělali, co chtějí, tak druhý v pořadí by se asi velmi často pokoušel o riskantně brzký undercut a ten vpředu by musel nějak reagovat. Riskovat ale znamená, že McLaren by nejednou přišel o vítězství nebo rovnou double, takže poslední slovo ohledně načasování výměn pneumatik má zřejmě hlavní stratég McLarenu a tým na oplátku jezdcům přislíbil, že se vynasnaží přitom nezasahovat do jejich boje o mistrovský titul. Zapříčinit undercut je pak problém.

Po VC Itálie měli o čem diskutovat, ale před kamerami se usmívali. Foto: McLaren

Neexistuje správné a nesprávné rozhodnutí, ale jsem zvědav, jak to u nich dopadne,“ řekl Toto Wolff, šéf Mercedesu, jenž měl v minulosti špatné zkušenosti se snahou ukočírovat Lewise Hamiltona s Nicem Rosbergem, když oni bojovali o titul. „Co když teď tým udělá další chybu, ale nebude to při zastávce v boxech? Další výměna pozic nebo ne? A co když bude po chybě týmu vpředu jezdec, který nutně potřebuje dohánět bodovou ztrátu? Jak se to udělá, aby to bylo férové? Takže odpověď na otázku, zda to byla správná reakce týmu, budeme znát až na konci sezony.

Pravdou je, že když se McLaren rozhodl jít cestou stanovování pravidel, bude pro něj těžké nastavit je tak jasně, aby se do nich sám nezamotal. Nyní těží z velké benevolentnosti Piastriho. Ten byl před dvěma závody, v Maďarsku, na cestě za vítězstvím, jenže Norris po horší kvalifikaci a zpackaném startu dostal od týmu svolení zariskovat s jednozastávkovou strategií a ten risk ho nakonec dovedl k vítězství. Mohl si Piastri stěžovat, že když ho strategie týmu obrala o vedení v závodě, tak mu ho tým musí vrátit zpět?

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren