Helmut Marko končí
Načase uzavřít dlouhou kapitolu?
Po letním odchodu Christiana Hornera z Red Bullu byl výkonný poradce společnosti Red Bull pro oblast motorsportu považován za vítěze interního souboje o moc. Na konci sezony, po prohraném boji o mistrovský titul, však také odchází. Ve věku 82 let, po šesti desetiletích v motorsportu, 25 letech v čele programu Red Bullu v monopostech to nepochybně bude zasloužený odpočinek.
Zvěsti o brzkém Markově odchodu byly v padoku okruhu Yas Marina slyšet už o víkendu, ačkoli měl Rakušan platný kontrakt i na celou sezonu 2026. V pondělí se setkal s vrcholovým managementem rakouské společnosti, včetně sportovního generálního ředitele, Olivera Mintzlaffa a dohodli se na téměř okamžitém ukončení spolupráce. Má se jednat o Markovo rozhodnutí, které jeho šéfové pouze akceptovali.
„V motorsportu jsem šest dekád a přes 20 let u Red Bullu. Bylo to jedinečné a extrémně úspěšné dobrodružství," oznamuje Marko skrze tiskovou zprávu. „Úžasná éra, ve které jsem pomáhal tvarovat tým spolu se spoustou talentovaných lidí. Všechno, co jsme spolu vybudovali a dosáhli mě naplňuje hrdostí.
Těsná porážka v letošním boji o mistrovský titul se mě hluboce dotkla a teď nepochybuji, že pro mě osobně nastal správný čas uzavřít velmi dlouhou, intenzivní a úspěšnou kapitolu. Týmu přeji, aby navázal na minulé úspěchy. Nepochybuji, že příští rok bude opět bojovat o vítězství v obou šampionátech.“
„Helmut mě oslovil s přáním ukončit jeho působení v pozici motorsportovního poradce na konci letošního roku,“ ozřejmil Mintzlaff. „Je mi velmi líto, že se tak rozhodl. Více než dvě desetiletí byl důležitou osobností naší organizace a jeho odchod znamená konec jedinečné éry. Ale po dlouhé, intenzivní konverzaci mi bylo jasné, že musím respektovat jeho přání. Přesvědčil mě, že si je upřímně jistý, že teď je ten správný čas.“
Marko dal F1, mimo jiné, dva čtyřnásobné mistry světa. Foto: Red Bull
Bývalý závodník F1 a vítěz závodu 24 hodin Le Mans musel ukončit závodní kariéru předčasně v roce 1972 kvůli zranění oka utrpěnému ve Velké ceně Francie. Marko se poté začal věnovat manažování jezdců, včetně Gerharda Bergera a Karla Wendlingera. V roce 1989 založil tým RSM Marko, který se zapojil do DTM, Německého šampionátu F3 i F3000. V roce 1999 začal svůj tým začleňovat do impéria krajana Dietricha Mateschitze a přejmenoval ho na Red Bull Junior Team. Od roku 2001 oficiálně stál v čele programu Red Bullu pro mladé jezdce. Red Bull v té době už měl vliv ve F1 jako hlavní sponzor týmu Sauber a v týmu Arrows pak podporoval Enrigua Bernoldiho. Když Red Bull koupil tým končícího Jaguaru, Marko se stal jeho šedou eminencí, osobně do jeho čela vybral mladého Christiana Hornera. Rychle přibyl i druhý tým, bývalé Minardi, kam Marko vybíral nejtalentovanější jezdce z Red Bull Junior Teamu.
Pod Markovým dohledem bylo do F1 přivedeno 18 jezdců, včetně Carlose Sainze, Alexandra Albona, Pierra Gaslyho, Liama Lawsona nebo Isacka Hadjara, ale hlavně Sebastiana Vettela a Maxe Verstappena, kteří s Red Bullem získali celkem 8 mistrovských titulů a přispěli k zisku šesti pohárů konstruktérů.
„Děkuji ti, Helmute,“ napsal Verstappen na sociální síť. „Dosáhli jsme všeho, o čem jsme spolu snili. Navždy zůstanu vděčný za tvou víru ve mě."
Další důležitá změna může v zimě nastat na místě Verstappenova závodního inženýra, kterým je známý Gianpiero Lambiase. Má osobní problémy, jejichž detaily se daří držet mimo dosah médií a kvůli kterým letos i vynechal dvě velké ceny. Šeptá se, že uvažuje o přijetí jiné, časově méně náročné funkce v týmu. Nasvědčuje tomu velmi emocionální reakce na vítězství bez zisku titulu na boxovém zídce v Abú Zabí, kontrastující s vyrovnaným vystupováním Maxe Verstappena.
Zdroj: Red Bull, Motorsport, úvodní foto: Red Bull

V testu mladých jezdců byl nejrychlejší Jak Crawford

09.12. 2025