Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

SPECIÁL: Pár hodin před startem A1 GP Portugalska

SPECIÁL: Pár hodin před startem A1 GP Portugalska

Novinky v seriálu a jezdeckém složení.

Seriál Světového poháru motorsportu, nebo také národů, má tento víkend před sebou třetí dějství na portugalském Estorilu. Na pobřeží Atlantiku asi 25 minut jízdy severozápadně od Lisabonu leží okruh postavený v roce 1972 Fernandem Piresem da Silvou. Byl používán zejména pro závody evropské formule 2 v sedmdesátých letech a po velkých úpravách sem v roce 1984 poprvé zavítala formule 1. Zůstala tu až do roku 1996, formule 1 se s Estorilem rozloučila vítězstvím Jacquese Villeneuva. Zde také v roce 1985 v mokrém závodě poprvé vyhrál Ayrton Senna s vozem John Player Special Lotus Renault.

Šikana v zadní části okruhu byla přidána v roce 1994. Díky své poloze je počasí těžko předvídatelné - nicméně na páteční dopoledne a sobotu se předpovídá déšť, v neděli by mělo být sucho, teploty od 14°C do 22°C.

Týmy dostanou k dispozici druhé vozy (ne však všechny, jen dedet z nich) , a tak organizátoři připravili dva dodatečné tréninky (dnes od 9:30 do 10:10 a od 10:50 do 11:30).

Ve Velké Británii se mohla Česká republika díky Janu Charouzovi pyšnit nejmladším pilotem ve startovním poli, to už však neplatí. Šestnáctiletý Armaan Ebrahim bude hájit barvy Indie - jak předchozí závody ukázaly, půjde doslova o křest ohněm.

"Určitě to bude úžasná chvíle pro Armaana poté, co minulý týden v Šanghaji dominoval závodu formule BMW," řekl šéf týmu Indie Atul Gupta.

Seznam startujících pro Estoril ještě nebyl vydán, spekulovalo se však nad tím, že by alespoň do dvou závodů A1 GP mohl nastoupit bývalý šampion IRL Scott Dixon za Nový Zéland, zda přímo v Portugalsku je nepravděpodobné, mohla by ot být ale jedna z následujících možností: Laguna Seca, Monterey, Mexico či Eastern Creek. Záleží také na dohodě s týmem Chipa Ganassiho. (Scott Dixon vyhrál okruhový závod ve Watkins Glen). Za Nový Zéland doposavad startovali Jonny Reid a Matt Halliday.

Navzdory dominantnímu vystoupení Nicolase Lapierra na Lausitzringu, v kokpitu francouzského auta jej vystřídá Alexandre Prémat, šéf týmu Jean-Paul Driot trvá na tom, že se jezdci budou spravedlivě střídat. Na okruhu však budou oba, jen pro případ.

Velká Británie potvrdila, že Robbie Kerr po dohodě pro první dva závody nastoupí i v Estorilu, pomohla mu k tomu spanilá jízda z posledního místa na stupně vítězů hlavního závodu na Lausitzringu. Jeho krajan Alex Lloyd ale dostane možnost otestovat druhé auto týmu.

Nováček série ChampCars Kanaďan Andrew Ranger je také spojován s A1 GP, jeho krajan Sean McIntosh dojel v hlavním závodě v Německu třetí. Získat pro A1 GP Paula Tracyho se letos již nejspíš nepodaří.

Nizozemský tým obohatí Jeroen Bleekemolen, bude testovat druhé auto v pátečních testovacích jízdách. Jeroen Bleekemolen zná Estoril ze svých závodů v DTM, hlavním mužem nizozemské reprezentace však zůstává Jos Verstappen.

Malajsie už nebude praktikovat svou strategii z úvodních závodů, a místo dvou jezdců pojede v neděli jen jeden. Fairuz Fauzy (známý z GP2) pojede v Estorilu, zatímco Alex Yoong bude startovat v australském Eastern Creek. Pro Malajsii se uvidí. V malajském týmu doposavad startoval Fauzy ve sprintu, zatímco Yoong v hlavním závodě, v Německu ale Yoong startoval v obou závodech, protože Fauzy onemocněl.

Šampion britské formule 3 Mexičan Salvador Duran bude hájit barvy své země tento víkend. Startoval už na Brands Hatch, v Německu jej vystřídal David Martinez, účastník šampionátu Toyota Atlantic. Salvador Duran byl na Estorilu minulou sobotu, aby se v silničním voze okruh naučil.

"Okruh je úzký, se zatáčkami na třetí nebo druhý rychlostní stupeň, jen poslední se jede na čtyřku," řekl Salvador Duran.

Naše barvy bude stejně jako na Lausitzringu hájit Tomáš Enge, český tým již potřebuje body jako sůl poté, co ve druhém britském závodě k nim měl blízko, stejně jako v obou závodech na Lausitzu. Český tým je z těch, kteří dostanou druhý vůz, na dráze se proto oobjeví i Jan Charouz.

Organizátoři připravili pro jezdce, novináře a fanoušky zajímavý program. Jezdci a zástupci médií byli ve středu pozvání na golf do překrásného areálu Penha Longa, který je jen pár minut jízdy od okruhu. Další den je čekala zábava v prostředí, které je jim bližší - v Palmera Kartodrome se utkali na motokárách, našim jezdcům patřilo druhé místo. V sobotu je čeká charitativní závod na kolech (Luis Figo Foundation) na 10 kilometrů. Fanoušci se v průběhu víkendu můžou těšit na dvě hodně oblíbené autogramiády.

"V Estorilu jsem sice nikdy nezávodil, ale okruh znám velmi dobře, protože jsem tam testoval s F3000 i se sportovními vozy," řekl Tomáš Enge. "Díky poloze je to oblíbená lokalita v zimním období. Na Lausitzringu jsme hodně pracovali na nastavení vozu, myslím, že jdeme správným směrem a v Portugalsku budeme konkurenceschopnější. Určité rezervy vidím ještě v kvalifikaci, kvůli omezenému počtu sad pneumatik na víkend je obtížné najít prostor na ladění pro jediné kolo. V závodech bychom měli být silnější, mým cílem je dostat se mezi pět nejlepších."

"Je to pro mě další nová trať, takže to bude o učení," řekl Jan Charouz. "Jsem si jistý, že Tomáš bude dobrým měřítkem. Ještě nevím, který trénink pojedu. Nicméně je dobré být na trati a cítit atmosféru. Navštívil jsem golfové setkání s dalšími jezdci a bavilo mě to."

"V Estorilu budeme mít poprvé k dispozici dva vozy a to nám umožní prostřídat v trénincích jezdce," řekl Antonín Charouz. "Volba padla logicky na Tomáše s Honzou, pro Jarka je prioritou pojistit titul vicemistra v italském šampionátu F3000. Lídrem bude pochopitelně Tomáš, Honza bude sbírat hlavně další zkušenosti, bude mít výbornou možnost srovnání."

Jak jsme informovali dnes, A1 GP zasáhla kvůli problémům s výměnou kol. Organizátoři navíc zvažují, že by v některých případech zahájilii spolupráci s DTM, jak jsme informovali zde. Objevily se také spekulace, že by v roce 2006 začala A1 GP o tři týdny dříve.