Lexmark Indy 300 - výsledky závodu
Lexmark Indy 300
57 kol, 157.315 mil
slunečno, 27°C
2 žluté fáze, celkem 7 kol
nejrychlejší kolo: Sebastien Bourdais, 1:32,063 sec v 38. kole
Sebastien Bourdais znovu v Austrálii dokázal, že dokáže jezdit nejen srdcem, ale i hlavou a stal se s přehledem vítězem závodu v Surfers Paradise. Zároveň tak již před posledním závodem obhájil titul šampiona Champ Cars a ihned po dojezdu převzal ceněnou Vanderbildtovu trofej pro vítěze. Na druhém místě dojel A.J.Allmendinger před zkušeným Jimmy Vasserem, který s danou technikou dokázal nejen vytěžit maximum z chyb druhých, ale sám projít bezchybně a s přehledem celým závodem.
Závod v Surfers Paradise proběhl před rekordním počtem diváků a po loňském mírném propadu v návštěvnosti tak znovu potvrdil, že Champ Cars diváci v Austrálii milují. K velkému zájmu určitě přispěl i fakt, že letos poprvé se na start závodu na Zlatém pobřeží postavily hned tři vozy australského týmu, přičemž dva byly řízeny domácími hrdiny. Will Power si zde odbyl svůj nováčkovský křest a Marcus Marshall dostal na domácí trati příležitost vylepšit si svou letošní bilanci.
Závod byl odstartován za ideálních meteorologických podmínek, které daly zapomenout na dešťové přívaly minulých let. Nezačal však příliš šťastně. Oriol Servia poněkud zaspal na letmém startu a Sebastien Bourdais se přes něj hladce na startovní rovince přehnal. Cristiano da Matta zůstal viset za Serviou, ze třetí řady se protáhnul vpřed Tracy a do nájezdu do první šikany se celá špička hnala pěkně natěsnána. Servia možná začal brzdit příliš brzy nebo da Matta příliš pozdě a výsledkem byl šťouchanec, kterým Brazilec poslal sebe i Serviu do hodin. Da Matta narazil do hrazení a do jeho odraženého vozu narazil ještě Dominguez. Da Matta vypadl se zničeným vozem okamžitě, Dominguez objel jeden okruh s uraženým pravým předním kolem, ale musel rovněž odstoupit. Z celé trojice tak pokračoval dál jen Servia. Ze vzniklého zmatku v první šikaně se vynořil na čele Tracy před Bourdaisem.
Závod byl znovu restartován ve čtvrtém kole s následujícím pořadím na čele: Tracy, Bourdais, Allmendinger, Wilson a Tagliani. Tracy zajel brzy nejrychlejší kolo závodu a společně s Bourdaisem se začali vzdalovat zbytku pole. V šestém kole potkala první nepříjemnost Willa Powera, když si urazil přední přítlačné křídlo a musel do boxů pro nové.
Vedoucí čtyřčlennou skupinu od sebe po chvíli dělily zhruba stejné rozestupy a jak se později ukázalo, Bourdais se soustředil především na úsporu paliva. Zezadu začal Servia velkou stíhací jízdu a ve 12. kole už byl jedenáctý.
V 19. kole začali první jezdci zastavovat v boxech, ale Tracy zůstal na trati až do 21. kola. Bourdais a Allmendinger to však dokázali ještě o jedno kolo déle. Francouz dokázal s lehkým vozem zajet kolo tak rychle, že z boxů se na trať vrátil s dostatečným náskokem před Tracym. Alexe Taglianiho stála nepovedená zastávka v boxech pět míst a na trať se vrátil až jako desátý. Všichni očekávali, že Tracy zahájí stihací jízdu za Bourdaisem, nebo se mu pokusí oplatit při druhém kole pit-stopů stejnou mincí, ale ani k jednomu se už Kanaďan nedostal. Ve 25. kole dostal černou vlajku, protože mu z vozu začal unikat olej a prohlídka v boxech odhalila, že závada je takového rázu, který znamenal pro Tracyho konečnou. Bourdais tak přišel v podstatě o jediného vážného konkurenta.
Ve 30. kole zalapali všichni fanoušci týmu Australia po dechu, když došlo ke kontaktu dvou vozů týmu v zatáčce číslo čtyři. Will Power zůstal stát v zatáčce a Tagliani musel do boxu pro nové přední křídlo. Incident přinesl žlutou fázi a závod mohl být znovu restartován až ve 32. kole. Ještě před tím se však sám dokázal za žluté fáze vyřadit Fabrizio del Monte.
Po restartu přidělal vrásky některým jezdcům na čele Marshall, který zůstal mezi Allmendingerem a Wilsonem. Angličan doplatil na poněkud neuvážený předjížděcí manévr poškozenou pneumatikou a následnou zastávkou v boxech. Tím se na třetí pozici vyhoupl dosud nenápadně jedoucí Jimmy Vasser. Na čele zatím Bourdais využil prázdné tratě a zajel nejrychlejší kolo závodu.
Pořadím pak příliš nazamíchaly ani poslední zastávky v boxech, i když na čas vynesly o několik míst dopředu Taglianiho, který jel nyní s poněkud odlišnou, byť vynucenou palivovou strategií. V 52. kole pak přišla slabá chvíle na Nelsona Philippa. Mladičký pilot si vedl velmi dobře na začátku závodu, kdy se pohyboval kolem šestého místa. V druhé polovině se pak s vozem viditelně trápil a nakonec nedobrzdil v jedné z pravoúhlých zatáček. Nenarazil sice do bariéry, ale zůstal stát se ztichlým vozem na kraji únikové zóny. Vedení závodu, které nechtělo zřejmě zkomplikovat poslední kola, tak poněkud kontroverzně nevyhlásilo žlutou fázi a Philippe zůstal stát na relativně nebezpečném místě a marně několik kol čekal na roztažení.
Na čele se však už nic nezměnilo. Bourdais si s komfortním náskokem dojel pro vítězství a tím i pro titul šampiona série. Druhého Allmendingera pak na pomyslných stupních vítězů doplnil evidentně velmi spokojený Jimmy Vasser, který se v roli pilota Champ Cars objevil v Austrálii zřejmě naposledy.
O trochu vzrušení se ještě postaral Bourdais, kterému při vykružování slavnostních vítězných „donuts“ na odvrácené straně okruhu zmlknul motor. Diváky na tribunách tak alespoň pozdravil několika úklonami a pak co by vítěz závodu a šampion série poněkud potupně počkal na roztažení.
O titulu šampiona je tedy rozhodnuto, ale přesto nás v Mexico City čeká 6. listopadu jistě skvělý závod.
p. |
Jezdec |
Tým |
Čas/odstup |
1. |
S.Bourdais |
Newman/Haas Racing |
1:39:26.671 |
2. |
A.J.Allmendinger |
Team RuSPORT |
9.130 |
3. |
J.Vasser |
PKV Racing |
31.852 |
4. |
A.Tagliani |
Team Australia |
36.420 |
5. |
O.Servia |
Newman/Haas Racing |
43.968 |
6. |
T.Glock |
Rocketsports Racing |
45.616 |
7. |
J.Wilson |
Team RuSPORT |
59.630 |
8. |
R.Bremmer |
Dale Coyne Racing |
1:05.852 |
9. |
R.Sperafico |
Dale Coyne Racing |
1:16.292 |
10. |
A.Ranger |
Mi-Jack Conquest |
1:33.488 |
11. |
M.Marshall |
Team Australia |
1 kolo |
12. |
M.McDowell |
Rocketsports Racing |
1 kolo |
13. |
R.Lavin |
HVM Inc. |
4 kola |
14. |
N.Philippe |
Mi-Jack Conquest |
10 kol |
15. |
W.Power |
Team Australia |
havárie |
16. |
F.del Monte |
HVM Inc. |
havárie |
17. |
P.Tracy |
Forsythe Racing |
závada |
18. |
M.Dominguez |
Forsythe Racing |
havárie |
19. |
C.da Matta |
PKV Racing |
havárie |
Všechny časy neoficiální
Fotografie Champcarsmedia / LAT Photographic