Novinky

  • 01.08.2025 Good Fred Vasseur prodloužil smlouvu s Ferrari

  • 30.07.2025 Neutral Revolut se stane titulárním partnerem týmu Audi F1

  • 20.07.2025 Neutral Patricio O´Ward z týmu Arrow McLaren vyhrál závod IndyCar v Torontu

Facebook Instagram

První neshoda ohledně nové Concordské dohody na světě

První neshoda ohledně nové Concordské dohody na světě

Kvůli zmražení vývoje motorů na tři a více let.

Novou Concordskou dohodu ještě nepodepsaly všechny automobilky, a už je na světě první drobná aféra.

Týmy, které se přidruží k nové formuli 1 od roku 2008 budou moci v příslušném časovém pásmu ještě diskutovat možné změny v Pravidlech [čtěte zde]. Jedním z diskutabilních bodů je zastavení vývoje motorů na tři i více let.

Sportovní pracovní skupina (SWG) v podobě, v jaké je Pravidly definována, (obsahuje zástupce každého z týmů), před víkendem odhlasovala nesouhlas tohoto pravidla poměrem 8:4 (hlasoval i Prodrive). Týmy pak vyzvaly Technickou skupinu formule 1 a Světovou radou motorsportu, aby toto demokratické rozhodnutí respektovaly. Skrze ně totiž musí změny projít, aby vešly v platnost.

Ovšem ty nejspíše narazí, protože nová formule 1 už svá pravidla má. Tvrdí to Ferrari a FIA to jen potvrdila.

"Když si přečtete Pravidla na rok 2008, pravidlo o motorech tam už je," řekl Todt. "Vývoj je zastaven na léta 2008, 2009 a 2010. Když se chcete účastnit šampionátu, je třeba přijmout jeho pravidla."

O pravděpodobném neúspěchu dodavatelů motorů možná svědčí i fakt, že nejsou jednotní. Nemají totiž ani společný protinávrh. Pravidla přitom musí být uzavřena do konce příštího měsíce. Potvrdila to svým krokem Mezinárodní automobilová federace, která v dopise týmům uvedla, že ty návrh Pravidel akceptovaly přistoupením ke Concordské dohodě.

"Mistrovství světa formule 2008 je šampionát pro vozy s homologovanými motory," píše Max Mosley.

Důvody jsou snížení nákladů a výkonů motorů. V úvahu přicházejí pouze kosmetické úpravy pravidel, Mosley ale jasně naznačil, že toto pravidlo mezi ně nepatří.

"Z důvodu absence přípustného návrhu na zlepšení pravidla o homologacích motorů zůstane toto pravidlo  nezměno. Pokud se prokáží redukce nákladů, pravidlo zůstane v platnosti do roku 2011 a dále."

Paradoxem je, že zatímco hlasování SWG zůstane bez odezvy, návrhy na drobné úpravy ze strany Cosworthu, Ferrari a Renaultu během mítinku v Maranellu vyslyšeny byly [čtěte zde].

"FIA je otevřena návrhům na zlepšení, ale pouze pokud to nenavýší rozpočet, nesníží bezpečnost a lhůty o zavedení změn zůstanou zachovány," řekl k tomu Mosley.

Toto stanovisko bude velkým zklamáním mj. pro Rona Dennise, který se před ním a po hlasování SWG vyjádřil v tom smyslu, že bude-li budoucnost formule 1 stavěna v takto demokratickém duchu, je to dobrá budoucnost.