Německo vítězí před Američany, Češi až dvacátí
A1 GP Holandska - hlavní závod
Úvodní dějství nové sezóny závodů A1 Grand Prix s sebou přineslo vše, co se stalo atributy loňského ročníku. Překvapivý průběh i konec, těsné souboje, kolize a bohužel i nepříliš lichotivé vystoupení českého týmu.
Vítězství pro tým Německa vybojoval v hlavním závodu Niko Hülkenberg, druhý dojel Američan Philip Giebler, třetí místo získala v závěru zásluhou Ryana Briscoa Austrálie. Český jezdec Tomáš Kostka byl po problémech s vozem klasifikován až na 20. místě se ztrátou 16 kol.
Zatímco dopolední sprint s sebou mnoho akce na dráze nepřinesl, hlavní závod vše vynahradil měrou vrchovatou. Už ve druhé zatáčce se s holandskou tratí rozloučil vítěz sprintu Adrian Zaug z Jižní Afriky, když v tlačenici po startu nedobrzdil a skončil v bariéře.
V úvodu skončily naděje na slušný výsledek také pro český tým. Tomáš Kostka přišel o přední přítlačné křídlo a musel do boxů, kde tým strávil opravou několik kol. Bývalý pilot Světové série Renault se na trať s velkou ztrátou nakonec vrátil, aby znásobil svoje zkušenosti s vozem A1GP a přinesl týmu další cenná data.
Bez výjezdu safety caru už bychom si závod A1 GP dokázali jen těžko představit. Už po deseti kolech se o něj zapříčinil Pákistánec Nur Ali, který svůj vůz zaparkoval přímo u vjezdu do boxové uličky.
K dalšímu velkému výkonu se mezitím nadechli Francouzi, počasí však řádně zamíchalo kartami. Na Zandvoort se snesla průtrž mračen a v jediný moment zahnala do boxů téměř všechny týmy. Pouze USA se rozhodly zůstat na suchých pneumatikách a risk se jim později vyplatil.
Vnější mokrá stopa v první zatáčce Tarzan se stala zbraní domácího odchovance Jeroena Bleekemolena, který zde během několika kol protáhl holandskou formuli přes Německo a Francii do vedení.
Po několika kolech však začala ideální stopa tratě osychat a pneumatiky do mokra už nebyly tou nejrychlejší variantou. Dopředu šly okamžitě Spojené státy, zatímco Nizozemci, kteří jako jedni z mála na čele nepřezuli zpět na slicky, putovali skrz jezdecké pole opačným směrem.
10 kol před koncem skončilo na trati mezi dunami účinkování mistrů světa z Francie. Nicolas LaPierre musel svůj vůz odstavit v garáži.
Vítězství v hlavním závodě se tak stalo kořistí Německa, Američanům přinesla taktika druhou příčku. Holandsko ztratilo v posledním kole i umístění na stupních vítězů, když Bleekemolen nedokázal odolat útoku Australana Briscoa.
p. |
Tým |
Nej. kolo |
Čas/Odstup |
1. |
Německo |
1:31.089 |
1:10:31.238 |
2. |
USA |
1:32.334 |
+7.870 |
3. |
Austrálie |
1:31.611 |
+33.619 |
4. |
Nizozemí |
1:32.018 |
+35.873 |
5. |
Mexiko |
1:31.307 |
+40.321 |
6. |
Itálie |
1:32.090 |
+42.616 |
7. |
Velká Británie |
1:31.314 |
+54.333 |
8. |
Švýcarsko |
1:30.918 |
+59.382 |
9. |
Čína |
1:32.090 |
+1:29.659 |
10. |
Indonésie |
1:32.511 |
+1:37.489 |
11. |
Nový Zéland |
1:31.908 |
+1:49.139 |
12. |
Brazílie |
1:32.182 |
+1 kolo |
13. |
Kanada |
1:31.972 |
+1 kolo |
14. |
Irsko |
1:31.931 |
+1 kolo |
15. |
Řecko |
1:33.194 |
+1 kolo |
16. |
Singapur |
1:32.317 |
+1 kolo |
17. |
Malajsie |
1:29.989 |
+4 kolo |
18. |
Indie |
1:32.910 |
+7 kolo |
19. |
Francie |
1:30.952 |
+10 kol |
20. |
Česká republika |
1:32.086 |
+16 kol |
21. |
Libanon |
1:33.243 |
+23 kol |
22. |
Pákistán |
1:35.326 |
+24 kol |
23. |
Jižní Afrika |