Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Erik Janiš nadále ve formuli International Masters

Erik Janiš nadále ve formuli International Masters

Pokud by uspěl, má šanci na start v A1 GP.

Když Erik Janiš před třemi týdny v Portu jel poprvé v mistrovství International Formula Master, přičemž to byla jeho první jízda s monopostem po pěti letech, všechny šokoval. V první jízdě bodoval sedmým místem, ve druhé vedl a všem ujížděl, než jej zastavila technika. Na parádní premiéru může olomoucký pilot navázat o víkendu ve švédském Anderstorpu, kde série IFM pokračuje. Jako obvykle ve společnosti MS cestovních automobilů WTCC.

Devatenáctiletý závodník letos prožívá úspěšnou sezonu – s Lamborghini Gallardo září v evropském mistrovství FIA GT3, je na čele průběžného pořadí české populární série Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup, stihl odmaturovat i složit zkoušky na vysokou školu. K tomu úspěšná premiéra v IFM za pražskou stáj I.S.R. Antonína Charouze a Igora Salaquardy. Po dvojzávodě v Anderstorpu čeká Janiše testování na německém Oscherslebenu, kde se o posledním srpnovém víkendu uskuteční další podnik mistrovství.

Anderstorp, jinak též Scandinavian Raceway, patřil do kalendáře formule 1 sice jen v letech 1973 až 1978, nicméně zaznamenal řadu pozoruhodností, které ční v historii světa Grand Prix dodnes. V roce 1976 tam na prvních dvou místech skončily legendární šestikolky Tyrrell P34, vyhrál Jody Scheckter před Patrickem Depaillerem. O dvě sezony později tam zvítězil jiný revoluční stroj, Brabham BT 46B, pro speciální ventilátor pod zadním křídlem zvaný „vysavač“. Jeho pilot Niki Lauda dodnes drží rekord trati. V obou případech jde o jediná vítězství příslušných formulí, přičemž brabham byl ihned po triumfu zakázán.

Stejně jako všechna ostatní závody IFM, i švédské jízdy poběží přímo v televizi. Sobotní závod pustí stanice Eurosport v pravé poledne, nedělní přenos Eurosportu 2 začne v 10.15.

Erik Janiš: „Jsem moc rád, že po mé premiéře v Portu pojedu v šampionátu IFM i ve švédském Anderstorpu. Pokud bych uspěl, mám šanci získat místo v české reprezentaci ve formuli A1 Grand Prix, to je velká výzva. Navíc jsem řízení vozu IFM okamžitě oblíbil. Závodí se s ním prostě bezvadně. Že jsem se s autem docela sžil, bylo snad poznat i v Portu. Ze suverénního vedení v závodě mě ale srazila dolů technická závada. Snad se to nebude ve Švédsku opakovat. Na Anderstorp se těším, jen doufám, že na klasickém autodromu budu v monopostu ve stejné pohodě jako v portugalských ulicích. Švédská trať má historii formule 1, ve Skandinávii je to nejslavnější dráha, věřím, že tam bude dobrá atmosféra a divácká kulisa.“

Igor Salaguarda, šéf týmu I.S.R.: „Erik v Portu předčil má očekávání, je proto logické, že ho ve svém týmu opět rád vidím. Doufám, že se nám vyhnou technické trable z minula. Pro Erika to bude vlastně další premiéra, protože městský okruh a klasická trať jsou zcela odlišná prostředí. Náš jezdec z počátku mistrovství Max Götz nepokračuje, protože se mu nedaří zajisti sponzorský rozpočet. Vedle Erika tak stejně jako v Portu nastoupí Nick de Bruijn.“

Antonín Charouz: „Výkon Erika v Portu mě velmi zaujal. A nejen mne. Po závodech se mi ozvali zástupci několika týmů z různých šampionátů včetně MS cestovních vozů WTCC. I proto dostal Erik další šanci. Zopakuji hlavní důvod – máme ho v úzkém výběru jezdců pro naši stáj v A1 Grand Prix. Pokud Erik v Anderstorpu nezklame, bude mít sedačku v ájedničce zase o něco blíže.“

Harmonogram IFM v Anderstorpu
Pátek 27. 7.

13.30 – 14.00 1. volný trénink
14.05 – 14.35 2. volný trénink
17.15 – 17.45 kvalifikace
Sobota 28.7.
12.20 1. závod
Neděle 29. 7.
10.25 2. závod