Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Tomáš Enge: „Jsem nespokojený s oběma závody."

Tomáš Enge: „Jsem nespokojený s oběma závody."

"Nejlepší je na tento víkend co nejrychleji zapomenout.“

Tomáš Enge a český tým si na australské trati Eastern Creek prožili obtížný závodní den. V hlavní roli se představil déšť, který vymazal solidní základ z kvalifikace. Enge dojel 18. ve Sprintu a 15. v Hlavním závodě. Australské počasí si na neděli připravilo nepříjemnou změnu. Sprint odstartoval sice na suché trati, temné mraky ale slibovaly déšť. Enge byl na roštu 14. a po startu nebyl daleko od první desítky. Nicméně v sedmém kole začalo lehce pršet, původně jen v několika zatáčkách včetně té velmi rychlé první…

Český vůz se obtížně ovládal, a když déšť zesílil, Enge se rozhodnul přezout na mokré pneu. Tato sázka ovoce nepřinesla, ale v tu chvíli už tým neměl co ztratit.

Hlavní závod byl tím, kde tým cítil po devátém čase v kvalifikaci dobrou šanci na úspěch. Postavení navíc ještě vylepšilo odsunutím Kanady dozadu za nerespektování modrých vlajek v kvalifikaci, Francie a Nový Zéland pak poslaly na konec pole technické problémy, takže Enge byl na startu šestý.

Na trati bylo hodně vody, ačkoliv před startem déšť ustal, za vozy se nicméně stále tvořil silný, neprůhledný vodní sprej. Enge na roštu proto mírně najel doleva, aby alespoň v prvních metrech trochu lépe viděl. Po startu hned přišel o několik pozic a tento trend bohužel dále pokračoval v dalších kolech, když bojoval se špatnou přilnavostí a tím i trakcí zadních kol.

Další rána pak přišla od jury. Komisaři udělili české stáji penalizaci v podobě průjezdu boxy za nesprávné postavení na startu. Tým pak využil první příležitosti k úvodní povinné zastávce a vyměnil pneumatiky. Nová sada mokrých kol fungovala daleko lépe a Enge byl okamžitě o několik sekund na kolo rychlejší. Ze zadních pozic se posouval vpřed, ale ztráta byla příliš velká a poslední sada pneumatik zase nefungovala ideálně.

V průběžném pořadí šampionátu je český tým s 10 body na 16. místě.

„Jsem nespokojený s oběma závody," řekl Tomáš Enge. "Věděli jsme, že ve Sprintu začne nejspíš pršet a déšť skutečně přišel asi v polovině závodu. Původně pršelo jen na několika místech, ale vůz se strašně obtížně řídil, hlavně v rychlých zatáčkách. Déšť pak zesílil, ale pořád to bylo hodně na hraně mezi suchými a mokrými pneumatikami. Kvůli velké přetáčivosti v rychlých zatáčkách jsem se nakonec rozhodl zajet do boxů pro mokré pneu, stejně jako to udělaly týmy Velké Británie a Indonésie. Abychom z toho profitovali, potřebovali bychom o pár kol navíc.

Na startu Hlavního závodu jsme měli slibnou pozici, ale závod byl noční můrou. Na roštu jsem malinko uhnul z řady vozů, abych aspoň trochu viděl přes sprej z dalších vozů. Dostali jsme za to penalizaci, ačkoliv nám to nepřineslo žádnou výhodu. Nebyl to však jediný problém. Zadní pneumatiky vůbec nefungovaly, ztrácel jsem na výjezdu ze všech zatáček, protože jsem neměl žádnou trakci. Druhá sada byla o hodně lepší a najednou jsem jezdil časy srovnatelné se zbytkem startovního pole. Poslední set už nebyl zase tak dobrý, ale to už jsme stejně byli hodně vzadu...

Je divné, že se jednotlivé sady pneumatik chovaly tak odlišně, ačkoliv je mechanici nahustili na stejný tlak. Mezi první a druhou sadou byl rozdíl čtyři sekundy na kolo.“

Antonín Charouz, šéf týmu: „Je to stejná situace jako po Taupu, nejlepší je na tento víkend co nejrychleji zapomenout.“