Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Představení účastníků MS F1 2008: 10.díl

Představení účastníků MS F1 2008: 10.díl

BMW: Probuzení dravci

Nečekaně snadný vzestup

Dynamicky se rozvíjející tým se sídlem ve Švýcarsku a financemi ambiciózní německé automobilky vstoupil do sezony s cílem přiblížit se k první čtyřce. Další metou byly oslavy na podiu více než dvakrát tak, jako se jim to podařilo o rok dříve. Již v testech nebylo pochyb o rychlosti, která tým řadila za Ferrari a McLaren, nicméně především problematická převodovka dělala týmu starosti.

Výsledky a chyby ze zimní přípravy se potvrdily i v úvodních závodech. Problémy s řazením se týmu z Hinwilu podařilo úspěšně vyřešit po první čtvrtině sezony. Dvakrát vůz vyřadila závada hydrauliky. Další technické problémy se BMW vyhýbaly. Stejně jako odstoupení kvůli chybám nebo kolizím jezdců. Přesto při jedné ze dvou nehod jako zázrakem přestál Kubica v šestém podniku šampionátu v Montrealu hrůzostrašně vypadající havárii pouze s vyvrtnutým kotníkem a několika pohmožděninami. Ačkoliv byl pilot o týden později zdráv, lékaři mu z preventivních důvodů nedoporučili start v USA. Zastoupil jej testovací pilot Sebastian Vettel a odbyl si svůj křest v závodě.

Ani letos nezůstalo BMW ušetřeno nepříjemností s technickými komisaři, v prvním závodě v Austrálii se jednalo o kontroverzní konstrukci přední části podlahy, která musela být do dalšího závodu přepracována. V závěrečném závodě v Brazílii bylo natankováno palivo více podchlazené, než dovolují pravidla. Tým byl spolu s další stájí, Williamsem, po závodě prošetřen technickými komisaři. Vzhledem k nejasnostem ohledně referenční teploty byl protest zamítnut. Konkurenční McLaren s rozhodnutím nesouhlasil, a tak byl případ znovu projednán před Odvolacím soudem FIA, u kterého byla námitka s formálních důvodu zamítnuta.

Pilotem, který tahal za delší konec provazu byl tentokrát Nick Heidfeld, jenž se se ziskem 61 bodů umístil celkově pátý. Týmu se sice nepodařilo splnit cíl v podobě častějšího umístění na podiu, nicméně to byl právě německý závodník, jemuž se podařilo druhým místem v Kanadě posunout laťku úspěšnosti BMW o stupínek výše. K němu přidal ještě třetí místo v jedenáctém závodě v Maďarsku. Robert Kubica ve své první celé sezoně v F1 nasbíral 39 bodů a skončil za svým úspěšnějším týmovým kolegou šestý. Jedním bodem na týmové konto přispěl také Sebastian Vettel. Německý pilot se také díky bodům ve svém pozdějším působišti, Toru Rossu, umístil čtrnáctý. Po vyloučení McLarenu z Poháru konstruktérů nebyl problém pro BMW uzmout druhou příčku se ziskem 101 bodů.

Osvědčená sestava

Ani jeden z pilotů neměl jistotu, že bude s týmem pokračovat. Heidfeldovi končila dvouletá smlouva a Kubicovi jednoletá. Nick Heidfeld se rozhodl využít dobrých výsledků v počátku sezony a snažil se co nejdříve podepsat s BMW. Ve stejné době kolovaly médii zvěsti o výměně německých pilotů mezi Heidfeldem a Ralfem Schumacherem z Toyoty, což se ukázalo pouze jako spekulace. Šéf týmu Mario Theissen se nenechal vyvést z míry. Naznačil německému závodníkovi, že opce vyprší na konci roku 2007 a je tak možné, že na smlouvu bude čekat. Nick se dočkal již v srpnu a byl potvrzen spolu se svým polským kolegou i na rok 2008.

Rušno bylo na pozici testovacích jezdců – již během roku odešel závodit do Tora Rossa Sebastian Vettel. Timo Glock i přes údajně platný kontrakt s BMW podepsal v listopadu smlouvu na post závodního jezdce Toyoty s platností od roku 2008. Při jednání u arbitrážního řízení u Contract Recognition Board, která se platností smluv posléze zabývala, vydala verdikt umožňující naplnit dohodu s Toyotou. BMW nezbylo než hledat náhradu. Z uvažované čtveřice Marko Asmer, Adam Carroll, Christian Vietoris a Nico Hülkenberg byl v únoru potvrzen šampión britské F3, Marko Asmer. Doplněn byl zkušenějším Christianem Klienem, který v minulosti závodil v týmu Jaguar a Red Bull a v loňské sezoně byl testovacím pilotem Hondy.

Heidfeld si poradil se svým nezkušeným, ale zdatným kolegou o něco lépe než v předloňské sezoně, mj. díky svým bohatým zkušenostem. Silnou stránkou německého pilota je spolehlivá jízda s malým množstvím chyb. Vedle svého kolegy ztratil část puncu z jeho přezdívky Quick Nick.

Robert Kubica má za sebou první celou sezonu. Nejprve se potýkal s odlišnou charakteristikou pneumatik Bridgestone oproti Michelinům, které vyhovovaly více jeho agresivnějšímu jízdnímu stylu. Později se mu podařilo přizpůsobit, což se kladně projevilo na jeho výkonech a začal opět dotírat na svého kolegu. Přibývající se zkušenosti se kladně projevily na menším množství chyb, se kterými měl problémy v premiérové sezoně.

Vlna odchodů

Po období intenzivního náboru pracovníků potřebných k mohutnému rozvoji týmu došlo tentokrát i na odchody pracovníků z BMW. Po šestiletém působení u stáje sídlící v Hinwilu odešel v červnu do Hondy aerodynamik John Owen, který v novém působišti bude zastávat stejnou funkci v seniorské pozici. Do stejného týmu na místo zástupce technického ředitele odešel šéfkonstruktér Jörg Zander, který v BMW působil pouze rok. Další ztrátou byl odchod Martina Bestera, pracovníka aerodynamického oddělení, do Williamsu.

Uvolněné místo šéfkonstruktéra zastává od ledna někdejší vedoucí návrhu, Christoph Zimmermann působící v týmu již od roku 2000. Za svým bývalým kolegou z Hondy, Willemem Toetem, se do BMW vydal vedoucí oddělení aerodynamiky japonské stáje, Mario Alperin-Bruvera.

Neutrální stav

V dubnu vyjádřil prodloužení podpory výrobce barev DuPont, který je s německým týmem od května 2006. Švýcarská chemická společnost Sika spolupracuje s BMW na poli motosportu již od roku 1980. V listopadu se rozhodla přidat do svého portfolia i nejprestižnější součást aktivit BMW. Od ledna se stala dlouhodobě dodavatelem týmu F1.

Další úspěch se podařil obchodnímu oddělení krátce nato, když se podařilo uzavřít smlouvu se společností T-systems patřící pod Deutsche Telekom. Spolupráce bude podpořena příspěvkem 10 milionů dolarů. Novým partnerem týmu F1 a juniorských kategorií motosportu BMW se stala také firma Cadence Design Systems zabývající se návrhem elektronických systémů.

Hůře bylo v únoru, když jediným úspěchem bylo získání výrobce disků O.Z. Racing. Naopak z týmu odešla řada sponzorů spolupracujících s předchůdcem BMW, týmem Sauberem: výrobce kancelářského nábytku Lista po sedmi letech, od roku 2002 spolupracující AS Elevators vyrábějící výtahy, německý výrobce elektřiny Klauke a zkušebna MTS. Dvouleté partnerství ukončil výrobce oblečení W.L.Gore.

Důkladná evoluce

Ke konstrukci vozu pro letošní rok přistoupilo BMW nezvykle pozdě v květnu 2007. Tým vyčkával na poznatky z prvních závodů a na informace z použití pneumatik nového dodavatele Bridgestone. Cílem návrhu bylo vytvořit vysokou úroveň aerodynamické účinnosti s ustáleným vyvážením aerodynamiky. To má vliv na menší ztráty přítlaku při natočených kolech, což se při nepřítomnosti trakční kontroly v letošním roce bude pilotům hodit. Další úkoly se týkaly zvětšení mechanické přilnavosti a snížení váhy jednotlivých dílů.

Přední zavěšení bylo upraveno kvůli zvýšení zpětné vazby řidiči. U zadního zavěšení byl kladen důraz na vyšší rovnováhu pro zvýšení jistoty závodníků.

Přední křídlo je složené ze tří dílů. Ke sníženému nosu je uchyceno na prostředním z nich, což je řešení, které použil McLaren u loňského modelu. Parohy na zúženém krytu motoru nemají vliv na přítlak, ale jejich smyslem je zrychlit proudění vzduchu k zadnímu křídlu. Při testech ve Valencii tým zkoušel spojení malých svislých nástavců umístěných na bočnicích s deflektory. Usměrňovače vzduchu před zadními koly, které jsou připevněny také k podlaze monopostu, byly vybaveny dalšími ploškami připojenými na spodní část dílu.

Vůz byl představen 14. ledna 2008 v Mnichově. Následující den provedli Nick Heidfeld s Robertem Kubicou první zkoušky nového vozu na okruhu ve Valencii.

Pokus o první vítězství

Během předvedení nového monopostu prezentoval šéf týmu, Mario Theissen, úlohy pro letošní rok. Laťka je nasazena opět výše, když snahou stáje je získat první triumf v závodě. Stejné očekávání má také Heidfeld, zatímco Kubica se chce zaměřit na vyrovnanost svých výkonů.

V podzimní části přípravy BMW občas překvapilo propadem do středu pole. Podobné to bylo během 10 334 kilometrů ujetých s novým vozem. Navzdory tomu výkony německého týmu byl uchvácen Alonso z konkurenčního Renaultu. Se spolehlivostí se potýkal především Heidfeld, jehož mechanici museli několikrát odstraňovat drobné problémy. V jednom případě hlásilo čidlo poruchu převodovky.

Výkony BMW naznačují ztrátu náskoku před týmy středu. Konkurencí bude Renault, Williams a problémy mohou nastat i se soupeři z Red Bullu. Vzhledem k jistějším výkonům Ferrari a McLarenu tak bude cesta za vítězstvím poměrně obtížná. Jezdecká sestava je poměrně nenápadná, přesto je nutné Heidfelda i Kubicu brát jako rovnocenné soupeře pilotům špičkových týmů. Vývoj v probíhající sezoně býval u BMW intenzivnější. To však bylo způsobeno horečným vzestupem po převzetí týmu od finančně i personálně slabšího Sauberu. Přesto nyní stačí na udržování pozic získaných v počátku roku.

BMW Sauber F1 Team

Startovní číslo 3: Nick Heidfeld
Startovní číslo 4: Robert Kubica
Třetí jezdec, testovací pilot: Christian Klien
Testovací pilot: Marko Asmer
Šéf týmu: Mario Theissen
Týmový manažer: Beat Zehnder
Technický ředitel: Willy Rampf
Šéfkonstruktér: Christoph Zimmermann
Vedoucí oddělení aerodynamiky: Willem Toet
Technický ředitel – motory: Marcus Duesmann
Vůz: BMW Sauber F1.08
Motor: BMW P86/8
Pneumatiky: Bridgestone
Palivo: Petronas
Web:  www.bmw-sauber-f1.com