Novinky

  • 25.05.2019 Good Sébastien Buemi (Nissan) vyhrál kvalifikaci na závod formule E v Berlíně

  • 24.05.2019 Neutral Tony Kanaan byl nejrychlejší v posledním tréninku před závodem Indy 500

  • 24.05.2019 Good Závod F2 v Monte Carlu vyhrál Nyck de Vries (ART Grand Prix)

Facebook Instagram

Na Floridě začíná další sezona IndyCar Series

Na Floridě začíná další sezona IndyCar Series

Bohužel ji čeští diváci v televizi neuvidí

V neděli se zhruba po šestiměsíční pauze znovu rozburácejí motory Honda a Chevrolet ve vozech IndyCar a piloti se pustí do boje v novém ročníku amerického formulového šampionátu, letos vzhledem ke změně sponzora pojmenovaného NTT IndyCar Series. Stejně jako v předchozích letech začne nový ročník na slunné Floridě, na pobřeží zálivu Tampa v St. Petersburgu.

Pro české diváky ale půjde o smutný start. Po třech ročnících na obrazovkách stanic Nova Sport a předtím jedné sezoně, kterou vysílala Arena Sport, na žádném tuzemském kanále závody nenaladí. A o moc lépe na tom zřejmě nebudou ani diváci se satelitním příjmem. I u našich západních a jižních sousedů totiž závody nebudou přenášet televize, v Rakousku a Německu odvysílá závody streamovací platforma DAZN.

Neúspěch jednání potvrdila i Heather Whiteová, která má na starosti mezinárodní distribuci vysílacích práv na závody IndyCar. „IndyCar by ráda byla v České republice. TV Nova byla naším partnerem přes ESPN několik let, ale rozhodla se neobnovit vysílací práva. Vedla jsem rozhovory s ostatními vysílateli, ale bez toho, abychom s někým došli k dohodě,“ potvrdila Whiteová na dotaz FORMULE.cz.

IndyCar se podle ní ale bude snažit rozšířit seznam zahraničních vysílatelů, který v týdnu zveřejnila, ještě o další partnery, a to i v průběhu stávající sezony. „Hledáme způsoby, jak dosáhnout na všechny trhy, kde nyní nemáme partnera. Našim plánem je dostat se na co nejvíce trhů už v květnu na Indy500,“ naznačila Whiteová.

Ve hře je tak především nějaká forma streamovací platformy pro trhy, kde si žádná televize vysílací práva nekoupila. Přitom v minulosti paradoxně vedle přenosů na stanicích Nova Sport byla v Česku IndyCar dostupná přes ESPN Player, z jeho nabídky ovšem zmizela v souvislosti s tím, že se IndyCar s ESPN a její mateřskou společností, do níž spadá i televizní stanice ABC, v uplynulých měsících rozešla. Streamovací práva pro USA vlastní stanice NBC, ta také nabízí za 50 dolarů na sezonu on-demand pass nabízející přenosy všech tréninků (které předtím byly zdarma na sociálních sítích IndyCar), kvalifikace a závodů IndyCar a Indy Lights. Bohužel předplatné je dostupné jen pro americké diváky.

Severská invaze do IndyCar a Alonso v Indy500

Na závody se mohou těšit diváci ve Skandinávii a není to jen proto, že závody do nabídky zařadil satelitní program Viasat. Hned dva týmy totiž při obměňování jezdecké sestavy sáhly po švédských závodnících. Do mistrovského týmu Chipa Ganassiho nastupuje Felix Rosenqvist, kterého Ganassi chtěl už vloni. Rosenqvist střídá Eda Jonese, jemuž se vloni u Ganassiho příliš nedařilo. Jones se bude střídat ve voze s Edem Carpenterem u jeho týmu.

Bývalý pilot formule 1 Marcus Ericsson nahradí u týmu Schmidt Peterson Motorsports Roberta Wickense. Kanaďan byl vážně zraněn při nehodě na oválu v Poconu. Pomalu se ale vrací do života a věří, že se zase jednou posadí za volant. Teď dělá první krůčky poté, co po nehodě od pasu dolů ochrnul. Wickens ale neztrácí optimismus a chybět nebude ani v St. Petersburgu, zatím mezi diváky. Ericsson pojede s vozem se startovním číslem 7, protože šestka zůstane vyhrazená pro Wickense.

Wickens se chystá do St. Petersburgu

Týmy jinak hodně sázejí na kontinuitu. Stejné jezdecké sestavy najdeme u týmů Penske, Rahal Letterman Lanigan Racing, A. J. Foyt Enterprises či Andretti Autosport. Mění se jen jména pilotů, které nasadí do extra vozu v Indianapolisu. Třeba u Andrettiho to bude Conor Daly, u Rahala pak Jordan King.

Je také zřejmé, že Indy500 letos bude zajímavou podívanou. Už teď soupiska čítá 34 vozů! Vedle stálých závodníků IndyCar se můžeme těšit třeba na Sage Karama (Dreyer & Reinbold Racing), Hélia Castronevese (Penske), Pippu Mannovou (Clauson-Marshall Racing) a hlavně na Fernanda Alonsa, který nastoupí s McLarenem a za zády bude mít motor od Chevroletu.

Kromě švédských nováčků do série přicházejí i další zajímavá jména. Na z F2 vyhozeného Ferrucciho vsadil Dale Coyne. Mladý Američan bude mít možnost učit se od čtyřnásobného šampiona Champ Cars Bourdaise. V testech v Texasu zářil syn Bryana Herty a vicemistr Indy Lights Colton (Harding Steinbrenner Racing). Jeho stájovým kolegou měl být původně šampion Indy Lights Patricio O’Ward. Talentovaný Mexičan se ale s týmem na poslední chvíli rozešel a ve čtvrtek oznámil, že pojede 13 závodů za Carlin. Charlieho Kimballa totiž postihlo výrazné zeštíhlení příspěvků od sponzorů a proto odjede jen pětici závodů. Až na Indy500, kde se představí oba, se budou s O’Wardem ve voze střídat.

Tváří tvář F1 v Texasu

Letošní kalendář čítá 17 závodů během 16 závodních víkendů. Rozšíří ho závod na Circuit of the Americas v Texasu, kde série před začátkem sezony také testovala. Časy byly o několik vteřin horší, než na stejné dráze zajíždí formule 1. Nejde ale o vteřinky. IndyCar doufá, že na nejmodernějším americkém okruhu předvede mnohem zajímavější show než královna motorsportu.

Fanoušci se už teď těší na návrat jedné oblíbené dráhy. IndyCar v posledních letech několikrát zamířila na okruh, který byl v minulosti domovem závodů CART, a na závěr sezony si pro fanoušky připravila skutečnou perlu. Finále se přesunulo z hezkého, ale ne zrovna záživného okruhu v Sonomě do Laguny Seca. Trať kvůli IndyCar prochází do několika let rozloženou modernizací. Na to, jak budou vozy zvládat legendární šikanu Corkscrew, se všichni těší.

Kromě Sonomy vypadl z kalendáře oblíbený ovál ve Phoenixu. Ten na rozdíl od ostatních navrátilců, třeba Road America před sezonou prodloužila smlouvu na další tři roky, bohužel nedokázal nalákat do ochozů dost diváků. Jinak jsou všechny stálice zpátky, včetně Long Beach (14. dubna), Indy500 (26. května), Texasu, který také prodloužil smlouvu (8. června), Toronta (14. července), Pocona (18. srpna) nebo Portlandu (1. září), kam se série vrátila vloni.

Změny v pravidlech

Ne zrovna záživné závody v Poconu a Indianapolisu v loňské sezoně vedly IndyCar k tomu, aby dala týmům větší volnost a povolila nové aerodynamické prvky, které zvýší přítlak hlavně na zádi vozu. Na zadní křídlo tak mohou týmy namontovat sérii Gurneyho klapek, které přidají 50 a 100 liber přítlaku (v Indianapolisu), nebo dokonce 200 liber v Poconu. Dvě klapky mohou týmy nainstalovat také na příď vozu a dokonce je umístit asymetricky.

Nejvýraznější změnou, zavedenou počínaje Indy500, bude 7,5 cm vysoký a zhruba 2 cm široký trn, který se objeví na kraji kokpitu. Plnit má obdobnou roli jako systém Halo u F1 – tedy chránit hlavu jezdce. V tomto případě má odrážet předměty, které by na ni mířily. Na vzhledu autům rozhodně nepřidá. Dívat se na něj budeme ale jen půl roku, protože od roku 2020 by jej měl nahradit jiný, komplexnější systém ochrany hlavy jezdce.

Po necelém roce se za hlavu jezdce vrací LED panely. Tentokrát je dodá společnost Motec. Panel je jednodušší než ten, který IndyCar používala do půlky loňské sezony. Ten měl problém s vibracemi v Indianapolisu, kdy přestával fungovat a IndyCar se jej nakonec rozhodla vyřadit. Výrobky od Motecu ukážou pozici jezdce v závodě, budou indikovat, jestli je aktivovaný systém push-to-pass, v boxech měřit délku zastávky a v případě zastavení ukážou, jestli pilotovi nezhasl motor, což ocení hlavně záchranáři.

Změní se také kvalifikace na Indy500. V sobotu se do závodu kvalifikuje 30 jezdců s tím, že pozice 10 až 30 budou finální. V neděli po ranních trénincích bude následovat kvalifikace do poslední řady. Všichni dosud nekvalifikovaní piloti budou soupeřit o místa 31 až 33 na roštu. Každý pilot bude mít jen jeden pokus. Po nich bude následovat kvalifikace první devítky v pořadí od 9. do 1. jezdce ze sobotní kvalifikace. Hotovo by mělo být už ve čtvrt na čtyři místního času a následovat bude do 18 hodin volný trénink pro ty, kteří se kvalifikovali do závodu.

IndyCar před loňskou sezonou zrušila na většině okruhů nedělní warm upy. Zůstaly jen na městských okruzích v St. Pete, Long Beach, Detroitu a Torontu. Teď přibudou opět také v Barber Motorsports Parku v Alabamě a na Mid-Ohio Sports Car Course.

Komentáře ke článku