IndyCar představila kalendář na příští rok
Závody bude v Americe vysílat jiná televize
Zatímco vloni jsme se dozvěděli kalendář na další ročník IndyCar až 25. září, tedy po skončení sezony, letos si s tím americká série pospíšila a plány na příští sezonu zveřejnila už v polovině června. Do kalendáře nepřibyl žádný okruh a ani z něj žádný nezmizel. Bodovaných závodů bude stejně jako letos s tím, že letos exhibiční závod na soukromém okruhu The Thermal Club bude nově bodovaným a v Milwaukee se naopak během víkendu pojede jen jednou.
Příští sezona začne už 2. 3. 2025 na floridském okruhu v St. Petersburgu. O tři týdny později následuje závod na okruhu The Thermal Club. Jen jeden podnik je v plánu v dubnu – 13. 4. tradiční závod v ulicích Long Beach.
Květen bude jako tradičně patřit pětistovce v Indianapolisu (25. 5.), které ale budou předcházet ještě dva závody, konkrétně alabamský Barber Motorsports Park (4. 5.) a Velká cena Indianapolisu (10. 5.), vzhledem k tomu, že týden po ní následuje kvalifikace na Indy500, tak každý květnový víkend bude ve znamení IndyCar.
A dopětice všeho dobrého hned týden po Indy500 se pojede v Detroitu (1. 6.). Další závod pak bude „až“ za 14 dní – a tady je první větší změna – na polovinu června (15. 6.) se ze srpnového data stěhuje ovál v St. Louis World Wide Technology Raceway. Týden po něm (22. 6.) ještě následuje Road America.
Pokud nechcete kvůli dovolené zmeškat žádný závod IndyCar, tak si ji neplánujte na příští červenec – i tady platí co víkend, to závod – 6. 7. okruh v Ohiu, týden na to (12. a 13. 7.) jediný víkend s dvojitou porcí závodění a to na oválu v Iowě. Další týden se pojede v Torontu (20. 7.) a maraton skončí na dalším přesunutém okruhu, na Laguně Sece (27. 7.). Ta původně sezonu uzavírala, letos ji IndyCar přesunula na červen, teď ji v kalendáři hledá nové místo.
Sezona příští rok skončí už v srpnu. Nejprve okruh v Portlandu bude tím, kde se naposledy pojede na silničním okruhu (10. 8.). Ročník pak do konce přivedou dva podniky na oválech – 24. 8. ovál v Milwaukee a 31. 8. Nashville Superspeedway. Obě tratě se letos do kalendáře vrací po dlouhé pauze. Nashville trochu neplánovaně. Město již před pár lety přivítalo závod na silničním okruhu, ten ale musel být před letošní sezonou přesunut, protože část vedla po parkovišti u fotbalového stadionu týmu Tennessee Titans, kde ale tým staví nový stadion. Jenže se ukázalo, že plánovaný přesun do centra města je nerealizovatelný, tak IndyCar a promotér sáhli po oválu, kde série závodila naposledy v roce 2008.
Kalendář na sezonu 2025:
2. března – městský okruh v St. Petersburgu
23. března – The Thermal Club
13. dubna – městský okruh v Long Beach
4. května – Barber Motorsports Park
10. května – Indianapolis Motor Speedway (silniční okruh)
25. května – Indianapolis Motor Speedway (Indy500)
1. června – městský okruh v Detroitu
15. června – Wide World Technology Raceway
22. června – Road America
6. července – Mid-Ohio Sports Car Course
12. července – Iowa Speedway (1. závod)
13. července – Iowa Speedway (2. závod)
20. července – městský okruh v Torontu
27. července – WeatherTech Raceway Laguna Seca
10. srpna – Portland International Raceway
24. srpna – Milwaukee Mile
31. srpna – Nashville Superspeedway
Nový televizní partner
Mnohem důležitější změna pro sérii i americké diváky ale spočívá v tom, že závody bude od příští sezony přenášet jiná televizní společnost. Poslední roky přenášela závody IndyCar stanice NBC, která se k nim dostala tak, že odkoupila sportovní kanál Versus a udělala z něj svoji stanici NBC Sports Network. Tu ale na konci roku 2021 zrušila. V posledních letech jsou závody různě rozprostřeny mezi hlavní, v pozemním vysílání šířený kanál NBC, kabelovou stanici USA Network a streamovací službu Peacock.
Přestože NBC vyrábí skvělé přenosy, právě rozdělení mezi různé stanice, a dokonce streamovací službu, kde závody mají velmi špatnou sledovanost, vedly ke kritice a také ke snaze IndyCar získat jiného televizního partnera. A toho našla ve stanici Fox.
Fox přislíbil, že umístí všechny závody i oba dva dny kvalifikace na Indy500 na hlavní program. Dostupné tak budou pro všechny obyvatele bez ohledu na to, jestli mají kabelovou televizi, IPTV, satelit či streamovací služby, Fox je totiž stanice, která je v základním balíčku všech služeb a je dostupná i volně přes anténu. Majitelé týmů jsou z nové smlouvy nadšení a vidí v ní příležitost získat lukrativnější sponzorské smlouvy.
Fox provozuje i sportovní kabelové stanice FS1 a FS2, na ty zamíří tréninky a kvalifikace na závody IndyCar a přenosy ze závodů Indy NXT.
Na Fox se v posledních měsících snáší kritika kvůli kvalitě přenosů NASCAR, IndyCar i lidé, kteří do zákulisí série a televizního vysílání vidí, jsou ale přesvědčení, že přenosy budou udělány maximálně kvalitně. Zárukou má být i Eric Shanks, který je výkonným ředitelem sportovní divize Foxu a je celoživotní fanoušek IndyCar. Patří dokonce mezi ty, kteří si v květnu v Indianapolisu pronajímají místo pro obytný přívěs, aby mohli trávit co nejvíce času v centru dění.
Jestli je součástí smlouvy i nějaké vypořádání mezinárodních vysílacích práv, IndyCar ani Fox neuvedly. V posledních letech to ale funguje tak, že si přes dceřinou společnost sídlící v Londýně přeprodává práva sama IndyCar. Na trzích, kam se je prodat nepovede, kam v posledních letech patří i Česko, jsou pak závody dostupné na placené streamovací službě Indycarlive.
Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment