Fantastický závěr sezony přinesl vítězství Indii
A1GP Velké Británie - hlavní závod
Stěžovat si na nedostatek zajímavého závodění je trestuhodné, leda byste sledovali šampionát A1GP, resp. jeho třetí sezonu.
Ind Narain Karthikeyan dokázal vyhrát hlavní závod na Brands Hatch po startu z pole position, o první místo ale přišel s prvními zastávkami v boxech a do čela se k nadšení diváků dostala domácí Velké Británie a Robbie Kerr. Ale marginálně lepší druhá zastávka v boxech dostala zpátky do čela indický vůz, byť rozdílem, který už nemohl být menší!
Nadšené publikum nemohlo druhé místo domácího týmu v cíli hlavního závodu rozhodit a zatímco Švýcarsko získalo titul už v dnešním sprintu, stále bylo co oslavovat na konci hlavního závodu. To potvrdili jak Robbie Kerr, tak Neel Jani a Narain Kartikeyan svými donuts na cílové rovince. Janimu sice zhasnul motor, ale na oslavné kolo jej pak na svém voze do boxové uličky dovezl domácí Robbie Kerr bez ohledu na to, jaké pokuty budou následovat.
Force India se může trápit ve formuli 1, ale v A1 dosáhla již na své druhé vítězství a z tohoto pohledu bylo složení na stupních vítězů více než zajímavé. Vedle vítěze závodu ze země, která nikdy nebyla motorsportu dvakrát zaslíbená, stál domácí pilot Robbie Kerr a zástupce šampionů ze Švýcarska, Neel Jani.
Indie dokázala po startu závodu, byť hodně agresivně, uhájit první místo, na třetí se propracoval rodák z Irska Adam Carroll. Ten dostal v prostřední fázi závodu Karthikeyana pod tlak, což vyústilo v uražené přední přítlačné křídlo pro Irsko. Není vyloučeno, že budou následovat některé z penalizací.
Zatímco Kanada si v podání Jamese Hinchcliffa dojela pro neuvěřitlné tři penalizace během jednoho závodu, z toho dvakrát kvůli potížím s naším Filipem Salaquardou, Indie dokázala překonat Velkou Británii při druhých zastávkách v boxech a vrátit se na první místo, které už uhájila, navzdory tomu, jak těžké to pro ni bylo.
V úvodu závodu nebezpečně kolidovaly Austrálie a Pákistán, oba jezdci rozbili své vozy a ze závodu vypadli. Se zvedákem ze svého stání v boxech odjel Jihoafričan Adrian Zaugg a dostal za to penalizaci. Do cíle nedojela Malajsie a více překvapivě Německo, které vypadlo 9 kol před cílem ze třetího místa!
Náš Filip Salaquarda svedl skvělý souboj s Novým Zélandem na začátku závodu, který se ale dostal před něj po první zastávce. Během druhé Salaquardovi zhasl motor a naši mechanici jej museli roztlačovat. Českou republiku to stálo body, protože se v závěru závodu dostala za pomalejší Indonésii na desátém místě, která nakonec získala jediný letošní bod. Salaquarda při snaze dostat se na body kolidoval a v posledním kole skončil v únikové zóně!
Přesto je nutné Salaquardův výkon vyzdvihnout. Navzdory skvělému přístupu Jana Charouze k závodům Le Mans série byl letos Salaquardův přístup k závodu A1GP na Brands Hatch daleko zodpovědnější a motivovanější než ten Charouzův loni a Salaquardova (byť neúspěšná) snaha získat bod nemůže být kritizována.
„Dnes jsme určitě byli dost rychlí na zisk bodů. Ve sprintu jsem dobře odstartoval a polepšil jsem si o jedno místo," liboval si Salaquarda. "Cítil jsem, že jsem o trochu rychlejší než vozy přímo přede mnou, ale na této trati je předjíždění extrémně obtížné, i když jste rychlejší o půl nebo i celou sekundu. Čekal jsem na jakoukoliv příležitost, ale žádná se nenaskytla.
Start hlavního závodu nebyl ideální a ztratil jsem pozici, ale zase jsem ji získal zpět ve druhé zatáčce. Držel jsem se vozů přede mnou a čekal na první zastávky.
Tam se nám podařilo získat několik míst, ale druhý stint byl hodně ošemetný. Vůz byl hodně přetáčivý a musel jsem si dávat velký pozor.
Bohužel nám nevyšla druhá zastávka, kdy jsme ztratili hodně času a míst. Zhasl mi motor a nechtěl hned naskočit. Pořád ale byla šance na bod a tvrdě jsem tlačil na Indonézana, snažil se ho donutit k chybě. Tu také nakonec udělal v první zatáčce posledního kola. V nájezdu do druhé zatáčky jsem už byl před ním.
Nevím, na co myslel, ale jednoduše mě vytlačil z dráhy. Takhle se nezávodí a jsem hodně zklamaný jeho chováním. Doufám, že se aspoň přijde omluvit,“ uzavřel český závodník.
Díky výkonu Johnyho Reida získal o pouhý bod Nový Zéland druhé místo v šampionátu před Velkou Británií, která litovala ztráty vítězství na Brands Hatch, ale náladu jí to nezkazilo.
Není bez zajímavosti, že Švýcarsko a Nový Zéland skončily sezonu se stejným počtem prvních a druhých míst, ale Švýcarsko zajelo navíc pět míst třetích, a také díky tomu získalo titul.
Dnešní závod byl závěrem třetí sezony A1GP o které zlí jazykové pravily, že nepřežije ani tu první. Čtvrtou sezonu A1GP zahájí s novými vozy s motory Ferrari. Nelze nepředpokládat, že bude tak zajímavá, jako letošní.
Nezapomeňte sledovat zítřejší záznam dnešního závodu na ČT4.
Průvodci letošní sezony byli magazín Formule.cz a komentátoři České televize Martin Straka a Tomáš Richtr, kteří vám tímto děkují za přízeň a těší se příště.
p. |
Jezdec | Tým |
Čas |
1. |
![]() |
Narain Karthikeyan |
1:07:24.691 |
2. |
![]() |
Robbie Kerr |
+1.078 |
3. |
![]() |
Neel Jani |
+8.725 |
4. |
![]() |
Cheng Cong Fu |
+9.132 |
5. |
![]() |
Franck Montagny |
+12.960 |
6. |
![]() |
Jeroen Bleekemolen |
+15.538 |
7. |
![]() |
Filipe Albuquerque |
+15.714 |
8. |
![]() |
Jonny Reid |
+19.862 |
9. |
![]() |
Edoardo Piscopo |
+26.353 |
10. |
![]() |
Satrio Hermanto |
+49.268 |
11. |
![]() |
Adrian Zaugg |
+49.661 |
12. |
![]() |
Jonathan Summerton |
+50.032 |
13. |
![]() |
Adam Carroll |
+50.247 |
14. |
![]() |
Xandi Negrao |
+1:00.662 |
15. |
![]() |
Filip Salaquarda |
+1 lap |
16. |
![]() |
David Martinez |
+1 lap |
17. |
![]() |
James Hinchcliffe |
+1 lap |
18. |
![]() |
Khalil Beschir |
+2 laps |
Neklasifikováni:
Neměcko
Malajsie
Pákistán
Austrálie