Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

S KERS či bez něj, toť otázka

S KERS či bez něj, toť otázka

Týmy neví, zda systém nasadí od prvního závodu 2009.

Kinetic Energy Recovery Systems neboli KERS. Tuto zkratku budeme slýchat ve druhé polovině letošní sezony a po jejím konci stále častěji. Pro příští ročník FIA totiž povolila používání tohoto systému rekuperace energie. Není však vůbec jasné, zda s ním týmy při GP Austrálie 2009 pojedou.
 
Stejně jako každá nová technologie i aplikace systému KERS se neobejde bez počátečních problémů. V případě shromažďování energie je to však ještě o něco těžší, jelikož týmy se pouštějí do něčeho, s čímž nemají žádné zkušenosti.
 
Shromažďovat energii a poté ji pomocí stisku tlačítka zase uvolňovat a získat tak větší výkon s sebou navíc přináší pochopitelně mnohem větší bezpečnostní rizika než změny, se kterými se stáje musely vyrovnat v předcházejících sezonách jako např. adaptovat vůz pro jízdu bez kontroly trakce apod.
 
Nedávné nehody v továrně Red Bullu (více zde) a při testech BMW (více zde) udělali z KERS už nyní dalšího strašáka formule 1.
 
"Velmi usilovně se snažíme o to, abychom měli bezpečný KERS, se kterým se dá závodit. Zda je něco takového vůbec možné, se teprve uvidí," prohlásil v Německu prezident Toyoty John Howett.
 
Podle něj se podaří většinu problémů s KERS překonat, otázkou je, zda přitom bude možné zaručit dostatečnou úroveň bezpečnosti. Howett proto pochybuje, že bude systém připraven pro první závod nové sezony.
 
Bezpečnost je však jen jedno z kritérií. Technický ředitel Hondy Ross Brawn si není jistý, zda použití KERS představuje jednoznačnou výhodu. Ani druhý japonský tým proto neví, zda s touto technologií nastoupí už v Melbourne 2009.
 
"Na to je ještě příliš brzo. Nový vůz je každopádně postaven tak, aby mohl KERS využívat, a pokud to bude znamenat jednoznačné navýšení výkonnosti, začneme s tím závodit," uvedl Brown. Honda je přitom považována za tým, které s rekuperací energie začal testovat jako první.
 
"KERS zvyšuje výkon, ale nevýhodou je adaptace a instalace všech jeho elementů. Současný vliv na zvýšení výkonnosti je možná malý,  ale ještě jsme neobjevili celý jeho potenciál a nepřišli na to, jak jej plně využívat."