Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Nejmladší trať v kalendáři hostí závod IndyCar

Nejmladší trať v kalendáři hostí závod IndyCar

Iowa Corn Indy 250 – před závodem

Třímilionová převážně zemědělská Iowa nikdy nebyla středem zájmu amerického motosportu. Upřímně řečeno, Iowa nikdy nebyla centrem žádného sportu, žádný iowský tým nehraje v nejvyšších soutěžích populárních amerických sportů, takže můžeme o závodu Iowa Corn Indy 250 říct, že je to (možná společně se závodem NASCAR Nationwide Series) největší sportovní událost v Iowě. Možná i tento faktor hrál svou roli při rozhodování Tonyho George, zda přivést IndyCar na trať otevřenou v roce 2005. Obyvatelé Iowy se mu za toto rozhodnutí odvděčili dvěma úspěšnými a hlavně vyprodanými podniky.

Vrcholové formulové závody ve státě Iowa bychom zatím spočítali na prstech jedné ruky. První závod pořádala Americká automobilová asociace (AAA) v Iowě v roce 1915. Stomílový závod vyhrál Bob Burman. Zajímavěji vypadal pokus AAA uskutečnit závody v hlavním městě státu Iowa v Des Moines na oválu s dřevěným povrchem. Bohužel trať byla po dvou závodech zrušena a vrcholové závodění do Iowy znovu zavítalo až v roce 2007.

Dvě velká jména jsou spojena s novým oválem u patnáctitisícového městečka Newton vzdáleného asi 30 mil od hlavního města Iowy Des Moines. Prvním z velkých jmen je Rusty Wallace, šampion NASCAR z roku 1989. Wallace vedl tým, který trať navrhoval. Poprvé v historii navrhoval závodní trať jezdec. Wallace zvolil konfiguraci velmi podobnou Richmond International Raceway, kde byl velmi úspěšný a kam IndyCar zavítá další víkend. Druhým velikánem podílejícím se na vzniku Iowa Speedway byl architekt Paxton Waters, hlavní designer tří tratí, na nichž IndyCar v minulosti závodila – AutoClub Speedway (dříve California Speedway), Las Vegas Motor Speedway a Pikes Peak International Raceway.

Na trati v Iowě se začalo pracovat 21. června 2005, trať byla otevřena 15. září 2006 závodem Soy Biodiesel 250 sériových vozů šampionátu USAR Hooters Pro Cup. Kromě IndyCar a IndyLights se na trati představily i série Grand-Am Rolex Sports Car, ARCA RE/MAX, NASCAR Camping World Truck Series a letos i druhá nejvýznamnější série pořádaná NASCAREM – Nationwide Series. Kromě oválu disponuje trať i vnitřním okruhem, například pro závody motocyklů nebo pro vytrvalostní závody.

Hromadná nehoda v roce 2007

Závod v roce 2007 poznamenalo velké množství nehod. Výrobce pneumatik Firestone počítal s mnohem vyšší teplotou tratě a přivezená směs na okruhu nefungovala. Jezdci si také stěžovali na vysoké přetížení dosahující až 4,8G. Poleposition si vyjel Scott Dixon. Závod poznamenalo velké množství nehod, z ideální stopy prakticky nebylo možné vyjet a předjížděcích manévrů diváci mnoho neviděli. Problémy se vyhnuly Franchittimu a Andrettimu, kteří se utkali o vítězství. Z triumfu se nakonec radoval Dario Frahnchitti.

2008, boj o vedení mezi Kanaanem a Castronevesem

Firestone se poučil z roku 2007 a následující rok přivezl mnohem lepší směs pneumatik. Do závodu odstartovalo 24 vozů. Protože kvalifikace byla kvůli dešti zrušena, startoval první lídr šampionátu Scott Dixon a ani tentokrát nedokázal výhodu první pozice na startu přetavit ve vítězství. Díky riskantní strategii zastávek v boxech vyhrál jeho týmový kolega Dan Wheldon, ze stejného důvodu (vynechání poslední zastávky v boxech) se na druhé místo dostal Hideki Mutoh. Marco Andretti dokázal, že mu Iowa svědčí a dokončil na třetím místě. Naopak Tony Kanaan v Iowě ještě nikdy neviděl cíl a Helio Castroneves oba podniky dokončil se ztrátou několika kol.

Letošní startovní listina čítá 20 jmen. Jak jsme již informovali, Ryan Hunter-Reay přesedlá z vozu #21 Vision Racing do vozu #14 A. J. Foyt Enterprises. Thomas Scheckter figuruje na oficiální startovní listině ve voze #23, tedy v autě, které řídil v Milwaukee a které primárně patří Milce Duno, tu bychom neměli vidět ani v Iowě ani následující týden v Richmondu. Stejně jako v Texasu nastoupí ve voze #98 stáje Team 3G Jaques Lazier místo Stantona Barretta. Lazier je potvrzen i pro závod v Richmondu, na přírodním okruhu ve Watkins Glen bude poprvé ve voze IndyCar závodit Richard Antinucci. Tým Conquest Racing a jezdec Alex Tagliani ve voze #34 v Iowě nepojedou a nejspíše se s nimi setkáme až ve Watkins Glen.

Iowa Speedway
Délka trati: 0,875 míle, ovál
Klopení zatáček: 12-14 stupňů
Délka závodu: 250 kol (218,75 míle)
Loňský vítěz: Dan Wheldon (Target Chip Ganassi Racing)
Loňské pole position: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing)
Nejrychlejší kolo: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing), 2007, IRL IndyCar Series, 00:17.648 sec

Časový harmonogram (SELČ)
Sobota 20.6.
16:30 – 17:15 Trénink (nováčci a jezdci mimo top 10)
17:15 – 18:00 Trénink (všechny vozy)
20:00 – 21:30 Trénink
23:15 – 00:45 Kvalifikace
Neděle 21.6.
19:30 - Start závodu Iowa Corn Indy 250