Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Přehled hmotností vozů po kvalifikaci již letos neuvidíme

Přehled hmotností vozů po kvalifikaci již letos neuvidíme

FIA vydala finální verzi letošních sportovních regulí formule 1.

Mezinárodní automobilová federace vydala konečnou verzi letošních sportovních regulí pro Mistrovství světa formule 1. Proti poslední verzi došlo k několika změnám.

Letos už například nebude platit loni zavedené pravidlo, podle kterého byly po kvalifikaci zveřejňovány hmotnosti vozů. Veřejnost tak okamžitě věděla, kdo jel poslední část kvalifikace s lehkým vozem a kdo je naopak rychlý i s větším množstvím paliva.

Od sezony 2010 je však tankování během závodu zakázáno a všichni tedy před startem nádrž naplní. FIA se proto rozhodla pravidlo o zveřejňování hmotností vozů po kvalifikaci odstranit.

Jenže i přesto, že množství paliva už letos nebude základem strategie, bylo by zajímavé sledovat, čí vůz spotřebuje méně paliva a o kolik může být lehčí než soupeři.

Se zákazem tankování můžeme očekávat zkrácení pobytu jezdce v boxovém stání. Tým Williamsu dokonce při svém nácviku dokázal tuto dobu dostat pod tři sekundy!

Není pochyb o tom, že týmy se nyní budou snažit průběh zastávky v boxech optimalizovat tak, aby byla ještě kratší. FIA ale v tomto směru zavedla jisté omezení, týmy nebudou smět ke zvedání vozu používat jakákoliv zařízení poháněná jinou než lidskou silou.

Pravidlo 23.1 c) říká: "Poháněná zařízení, která pománají zvedat jakoukoliv část vozu, jsou v boxové uličce během závodu zakázána."

FIA ve finální verzi pravidel také potvrdila nový bodovací systém 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Odpověděla zároveň na otázku ohledně použití pneumatik ve třetí části kvalifikace a na startu závodu. Jezdci, kteří do Q3 postoupí, budou muset zde použité pneumatiky nasadit také na startu závodu.

Další upřesnění se týká rezervních jezdců. Pokud zastupující jezdec v uplynulých dvou kalendářních letech nezávodil ve formuli 1, může absolvovat jeden testovací den a to v rozmezí čtrnácti dnů před a čtrnácti dnů po daném závodě. Test se však nesmí konat na žádné trati, která je součástí aktuálního kalendáře formule 1.

Pokud ale tým využije možnosti tohoto extra testovacího dne a rezervní jezdec nakonec není nasazen, tým přijde o jeden testovací den v předsezonních testech pro následující sezonu.

Upraveno bylo tak pravidlo o limitu použitých motorů za sezonu a penalizace, která jezdce postihne, pokud limit překročí. Maximálně je možné za sezonu použít osm pohonných jednotek.

Článek 28.4 a) říká: "Musí-li jezdec použít víc než osm motorů, bude odsunut o deset míst na startovním roštu prvního podniku, ve kterém je tento motor použit. Pokud jsou během jednoho podniku použity dva motory přes limit, bude jezdec odsunut o deset míst na startovním roštu příštího podniku a toho následujícího."

Změny se dotýkají také nepovedeného startu do zaváděcího kola. Nové pravidlo říká, že pokud se jezdci nepodaří včas odjet ze startovního roštu a ztratí nějaká místa, bude muset startovat z boxů.

FIA navíc stanovila, že některé komponenty vozu musí být před začátkem letošní sezony homologovány a pak už nesmí být v průběhu sezony změněny, i kdyby k tomu tým nutily problémy se spolehlivostí nebo bezpečností. Jedná se o kokpit, hlavní a vedlejší struktury chránící jezdce při převrácení vozu, přední, zadní a boční nárazové struktury a přední a zadní kola.