Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Seznam změn schválených Světovou radou motorsportu

Seznam změn schválených Světovou radou motorsportu

Nechybí kvalifikační pravidlo 107 %, zákaz F-ductu či ovladatelná křídla.

Dnešní jednání Světové rady motorsportu přineslo některé důležité změny v regulích pro příští rok i letošní rok, přinášíme nejpodstatnější výňatky z vydaného prohlášení:

Pneumatiky
Pirelli bylo vybráno jako jediný dodavatel pneumatik pro Mistrovství světa Formule 1 na dobu tří let, počínaje rokem 2011. Jednotný dodavatel se zaručí striktně respektovat sportovní a technické regule FIA.

Safety Car
S okamžitou platností - žádný vůz nesmí předjíždět, dokud nepřejede první safety car čáru v době, kdy se SC navrací do boxů. Nicméně, pokud je SC stále na dráze na počátku posledního kola, či je vypuštěn během posledního kola, na konci kola se navrátí do boxů a vozy projedou pod šachovnicovou vlajkou bez předjíždění (reakce na incident Michaela Schumachera v Monaku - pozn. red.).

Obecná bezpečnost
S okamžitou platností - vůz pilotovaný bezdůvodně pomalu, nevyzpytatelně či je potenciálně nebezpečný pro ostatní jezdce, bude nahlášen sportovním komisařům. Toto bude aplikováno, ať už se takový vůz nachází na trati, na vjezdu do boxové uličky či přímo v boxové uličce.

Za účelem zamezení situace, kdy vozy jedou zbytečně pomalu v kolech, kdy zajíždějí do boxů (in-laps), v době kdy je výjezd z boxů otevřen, musí piloti dodržet maximální časový limit stanovený FIA na projetí úseku ohraničeným safety car čárou za výjezdem z boxů a před vjezdem do boxů. Maximální limit stanoví ředitel závodu před prvním dnem tréninků, může být však v případě nutnosti upraven v průběhu tréninků.

Startovní rošt
Od roku 2011, žádný pilot, jehož nejlepší kvalifikační čas překročí 107 procent nejrychlejšího času první části kvalifikace, nebude připuštěn ke startu závodu. Nicméně, za výjimečných okolností, jako stanovení přiměřeného času na kolo ve volném tréninku, mohou komisaři povolit vozu start do závodu. Pokud bude více než jeden pilot takovýmto způsobem připuštěn, jejich pořadí na startovním roštu stanoví sportovní komisaři.

Pilotem nastavitelná karoserie
Od roku 2011 bude mít pilot možnost aktivovat změny na karoserii (jde o nastavitelná zadní křídla - pozn. red.) v jakékoli době před startem závodu a výhradně za účelem zlepšení možnosti předjíždění během závodu, po absolvování prvních dvou kol.

Pilot může během závodu aktivovat změny na karoserii, pokud je upozorněn přes kontrolní elektroniku, že k tomu má povolení. Povolení bude pilotovi uděleno, pouze pokud je méně než jednu sekundu za jiným pilotem na předem stanovených pozicích na každém okruhu. Systém se vypne, jakmile pilot poprvé užije po aktivaci systému brzdy.

Aerodynamický vliv
S výjimkou částí nutných pro nastavitelnou karoserii, bude jakýkoli systém, zařízení či procedura, která využívá pohyb jezdce jakožto prostředek ke změnám aerodynamických charakteristik vozu, od roku 2011 zakázán (de facto zákaz systému F-duct - pozn. red.).

Váha
Od roku 2011 nesmí být minimální váha vozu menší než 640 kg po celý víkend.

Odebírání paliva
S okamžitou platností - pokud je vyžadován po tréninkové části (tj. i kvalifikace - pozn. red.) vzorek paliva, musí vůz nejprve dojet zpět do boxů a to svými vlastními prostředky (reakce na incident Lewise Hamiltona v Kanadě - pozn. red.).