Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

FIA schválila radikální změny pravidel

FIA schválila radikální změny pravidel

Stěžejním bodem jsou nové turbomotory od roku 2013.

Mezinárodní automobilová federace dnes na zasedání Světové rady motorsportu schválila řadu radikálních změn pravidel Formule 1, které vstoupí v platnost v následujících letech.

Už včera se v Monaku sešla Komise Formule 1, aby prodiskutovala připravované změny a shodla se na jejich bodech. Dnes se v monackém knížectví sešla také rada FIA, která úpravy potvrdila.

Co se novinek pro příští sezónu týče, jednou z hlavních změn je nové jezdcem nastavitelné zadní křídlo, které bude možné aktivovat v těsné blízkosti za jiným soupeřem, aby se usnadnilo předjíždění. Týmy tak mohou s jistotou tento systém vyvíjet.

FIA se také pokusila zabránit opakování kontroverzí ohledně flexibilních předních křídel. Formulace pravidel popisujících krajní části předních křídel byla upřesněna, aby se podobným situacím zabráněno. Dalšího zpřísnění se navíc dočkaly testy, které mají porušování pravidel v této oblasti odhalovat. Právě tyto testy byly letos předmětem kritiky, prý byly totiž směšně nedostačující a nemohly tak obcházení regulí dokázat.

Jedním ze stěžejních bodů jednání však byl nový formát motorů, který bude nastolen od roku 2013. Namísto současných atmosférických vidlicových osmiválců o objemu 2,4 litru se totiž skutečně začnou používat 1,6-litrové turbem přeplňované čtyřválce s přímým vstřikováním.

Tato změna obecně vyvolává obavy o výkonnost vozů Formule 1, které by podle názorů široké veřejnosti byly výrazně méně výkonné, což by image sportu neprospívalo. Je sice pravdou, že otáčky budou omezeny na 12 000 za minutu (letos 18 000 ot./min.) a spotřeba paliva by měla podle očekávání klesnout o 35%, výkonnosti by však měly pomoct systémy rekuperace energie. Ty mají být totiž do příštích let posíleny.

Další velkou změnou ohledně motorů pro rok 2013 je omezení jejich počtu na jezdce na sezónu. Zatímco od letošního roku má každý jezdec k dispozici osm agregátů na sezónu, od roku 2013 to bude pouze pět pohonných jednotek, přičemž o rok později si jezdci budou muset vystačit pouze se čtyřmi motory na sezónu.

Zvýšení životnosti se bude týkat také převodovek. Zatímco ty současné musí být použity ve čtyřech po sobě jdoucích závodech, od příštího roku už bude jedna převodovka muset vydržet pět závodů za sebou.

Comeback se chystá v oblasti pneumatik, kde mezi specifikacemi pro mokrou trať opět nalezneme obutí do přechodných podmínek. Pneumatiky, letos označované jako přechodné, jsou ve skutečnosti mokrými gumami, zatímco následující typ už má charakter pro extrémní mokro.

Revize se budou týkat nejen sportovních a technických pravidel. FIA potvrdila, že se chystá nastavit limit pro šířku rychlého pruhu v boxové uličce. Ředitel závodu navíc bude mít možnost boxovou uličku během závodu zcela uzavřít, bude-li to kvůli bezpečnosti nutné. Jezdci budou lépe obeznámeni s podmínkami, za kterých mohou předjíždět safety car.

FIA by měla potvrdit konkrétní změny pravidel během následujících dnů.