Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Dostanou budoucí vozy Formule 1 čelní sklo?

Dostanou budoucí vozy Formule 1 čelní sklo?

Bezpečnostní institut FIA pracuje na nových řešeních.

Mezinárodní automobilová federace zvažuje, zda do Formule 1 nezavést povinná čelní skla. Zprávu přinesl italský tisk.

Potřeba zvýšit ochranu jezdců před letícími předměty vyvstala v loňském roce, kdy se v rozmezí jednoho týdne odehrály dvě vážné nehody. Nejprve v závodě Formule 2 na Brands Hatch zahynul Henry Surtees, kterého do hlavy trefilo utržené kolo z vozu jeho soupeře, týden poté pak v kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska dostal Felipe Massa do hlavy pružinou z vozu Rubense Barrichella. Brazilec utrpěl vážná poranění hlavy a pro zbytek sezóny byl vyřazen.

Bernie Ecclestone proto požádal Sida Watkinse, prezidenta Institutu bezpečnosti v motosportu, který spadá pod FIA, aby se touto záležitostí zabýval.

Jedním z řešení by mohlo být čelní sklo, instalované na vozy. V magazínu Autosprint se již dokonce objevila koláž, ukazující, jak by takové řešení mohlo vypadat. Obrázek naleznete zde.

Sám Felipe Massa po své rekonvalescenci řekl: "Neříkám, že je potřeba zakrýt kokpit kompletně, ale možná existují nějaké jiné věci, které by mohly zabránit tomu, aby vás trefilo kolo do hlavy."

Dalším impulsem pro zvýšení ochrany jezdcovy hlavy byla kolize mezi Michaelem Schumacherem a Vitantoniem Liuzzim v letošní Velké ceně Abú Zabí. Schumacher, se v prvním kole po smyku otočil do protisměru a Liuzzi, který se mu již nestačil vyhnout, do něj zepředu najel.

Autosprint uvádí, že ochranná struktura by neměla omezit výhled jezdce, ale zároveň by měla vydržet náraz letícího kola nebo dokonce i celého vozu Formule 1, který bude od příštího roku vážit minimálně 640 kilogramů.

Řešení by také mělo brát v ohled aerodynamický dopad na vůz, včetně toku vzduchu k sání do motoru či kolem křídel.