Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Zákaz uměle foukaných difuzorů vstoupí do hry na Silverstonu

Zákaz uměle foukaných difuzorů vstoupí do hry na Silverstonu

Od příští sezóny pak chce FIA foukané difuzory zakázat úplně.

Zákaz uměle foukaných difuzorů definitivně vstoupí v platnost počátkem letošní Velké ceny Velké Británie na Silverstonu, FIA totiž včera s týmy doladila detaily omezení pravidel.

Jen pár dní poté, co technický delegát FIA napsal týmům dopis, že stále trvá na tomto zákazu, byla záležitost detailně projednána Technickou pracovní skupinou Formule 1.

Ačkoliv jednání nevyústilo v žádné oficiální prohlášení, FIA podle některých zdrojů nevidí žádný důvod odložit aktuální termín zákazu stanovený na závod na Silverstonu.

Zákaz se týká foukání difuzorů v době, kdy jezdec nemá sešlápnutý plynový pedál. Týmy totiž pro tyto případy připravují speciální mapy motoru, které i v těchto chvílích zajišťují proud výfukových plynů, aby se tok kolem daných aerodynamických dílů udržel konstantní.

Pravidla budou nyní limitovat týmy k možnosti využití pouze 10% množství výfukových plynů, pokud jezdec nebude mít sešlápnutý plynový pedál.

FIA se však také s týmy dohodla na tom, že od příští sezóny vstoupí v platnost nová pravidla, která foukání difuzorů zakáží úplně.

Původním návrhem úpravy pravidel bylo umístit konce výfuků k boxu poblíž podélné osy vozu, Technická pracovní skupina však navrhla spíše ústí výfuků vyvedené nad karoserii, které bylo hojně používané až donedávna.

Některé týmy totiž měly za to, že i podle původního návrhu by bylo možné výfuky ovlivňovat aerodynamiku vozu.

Změny, které vstoupí v platnost od Velké ceny Velké Británie, by měly výrazně zamíchat současným rozložením sil ve startovním poli, neboť přední týmy mají na svých vozech velice složitá a propracovaná řešení uměle foukaných difuzorů.

Šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali řekl, že tyto změny by mohly přinést zcela odlišnou druhou polovinu letošního šampionátu.

"Musíme počkat na Silverstone, abychom viděli, jaký je reálný efekt této změny pravidel s ohledem na efekt výfuků," řekl.

"Pak se doopravdy uvidí, jak na tom bude druhá polovina šampionátu, co se týče úrovně výkonnosti, zejména na tratích vyžadujících vyšší přítlak."