Novinky

  • 21.10.2025 Good Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo

  • 20.10.2025 Bad Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

  • 20.10.2025 Good Austin má kontrakt do roku 2034

Facebook Instagram

FIA potvrdila sérii technických změn pro rok 2014

FIA potvrdila sérii technických změn pro rok 2014

Nové motory, ekologické systémy a osmistupňové převodovky.

Mezinárodní automobilová federace potvrdila sérii změn technických regulí, které vstoupí v platnost od roku 2014.

Snad nejočekávanější novinkou je přechod z atmosferických vidlicových osmiválců o objemu 2,4 litru na přeplňované vidlicové šestiválce o objemu 1,6 litru. Rozevření řad válců zůstane na 90 stupních. Potvrzeno přitom bylo, že otáčky nebudou omezeny na 12,000, ale 15,000 otáček za minutu.

Motory přitom budou spolupracovat s řadou ekologických systémů šetřících energii. Výraznou novinkou bude schopnost jet pouze s využitím elektrické energie, čehož bude využíváno v boxové uličce.

Článek 5.19 technických regulí říká: "Vůz musí pracovat v elektrickém módu (žádné zapalování a žádný přívod paliva do motoru) po celou dobu průjezdu boxovou uličkou."

Znamená to, že vozy budou muset uličkou před boxy projíždět s vypnutým motorem. To si také vyžádalo zavedení startéru, který bude jezdec moci ovládat sám bez potřeby externího zařízení.

Systém rekuperace kinetické energie, jehož hmotnost se bude pohybovat mezi 20 a 25 kilogramy, bude poskytovat dvakrát vyšší výkon. Jezdec tak během jednoho kola bude moci navýšit výkon motoru o 160 koní namísto současných osmdesáti. Doba využití této výhody se přitom prodlouží na 16,6 sekundy na kolo. Cílem je tlačit týmy k usilovnější práci na systému, který má smysl pro automobilový průmysl.

Zajímavou novinkou je také zákaz změn délek převodových stupňů. Zatímco ještě letos týmy smějí před sezónou nominovat 30 délek rychlostí a pro každý závodní víkend z nich sedm vybrat, od roku 2014 budou muset používat stále stejné nastavení převodovky. Plynulejší chod však bude zajištěn zvýšením počtu převodových stupňů na osm.