Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Pravidla o výfucích by příští rok mohla být ještě přísnější

Pravidla o výfucích by příští rok mohla být ještě přísnější

Některé týmy letos možná zčásti obešly zákaz foukaných difuzorů.

Technický delegát Mezinárodní automobilové federace Charlie Whiting se nechal slyšet, že pravidla týkající se výfuků by se pro rok 2013 mohla ještě více zpřísnit.

Letošní největší změnou v technických regulích Formule 1 je zákaz foukaných difuzorů, kterého se FIA pokusila docílit omezením tvaru koncovky výfuků a jejich umístění a také restrikcemi motorů.

Přesto se však má za to, že se některým týmům podařilo zpřísnění pravidel alespoň do určité míry obejít a ztracený přítlak na zadní nápravě tak aspoň zčásti dohnat.

Whiting však v rozhovoru pro Autosport přiznal, že boj proti foukaným difuzorům je během na delší trať a pro příští sezónu tak zřejmě bude potřeba provést další změny.

"Naším cílem je zabránit týmům provozovat foukaný difuzor, který za určitých podmínek odporuje Článku 3.15 (týkajícího se pohyblivých aerodynamických prvků - pozn. redakce)," řekl. "V kombinaci s dodatečnými restrikcemi mapování motoru, jak popisuje technická direktiva číslo 36 a je zakomponováno v kodexu SECU, omezí to schopnost inženýrů využít výfukových plynů pro aerodynamické účely.

Nicméně, týmy se neodnaučí poznatky, které získaly a je pravděpodobné, že tuto oblast pravidel bude pro rok 2013 potřeba znovu přehodnotit."

Whiting také přiznal, že navenek nejjasnější změnou letošních pravidel je omezení maximální výšky nosu vozu, které má za následek netradiční "schodovitý" vzhled předních částí letošních vozů.

"Výška monokoku před jezdcem byla 625 mm a my ji chtěli zredukovat na 550 mm. Naším záměrem bylo zajistit, aby byl nos níž než boky kokpitu, aby byla chráněna hlava jezdce v případě bočního nárazu," vysvětlil Whiting.

"Některé týmy si stěžovaly, že snížit celý vůz od kokpitu dopředu by je donutilo k radikálnímu přepracování. My jsme souhlasili s kompromisem, že výška 550 mm se bude vztahovat pouze na část od bodu 1950 mm před zadní hranou šablony kokpitu. To dosahuje zmíněného cíle naprosto stejně a nevyžaduje, aby týmy významně měnily uspořádání svého zavěšení.

Akorát teď všechna auta vypadají jako kachny..."